ائمه جمعه: سکوت درباره حجاب، صحبت درباره وحدت

پس از هفته های متوالی که ائمه جمعه بخش عمده ای از خطبه های خود را به درخواست از حکومت برای برخورد با پوشش های امروزی جوانان صرف می کردند در خطبه های این هفته موعظه ای مبنی بر برخورد با بدحجابی شنیده نشد. امامان جمعه در عوض تحریم های تازه شورای امنیت سازمان ملل را دستاویز قرار دادند و در عین کم اهمیت شمردن این تحریم ها خواهان وحدت ملی اقشار مختلف شدند. تاکید امامان جمعه بر موضوع وحدت، تایید کننده موضع "آیت الله خامنه ای" رهبر جمهوری اسلامی است که در سخنرانی هفته گذشته خود خواهان پرهیز از هر گونه شکاف میان جناح حاکم شد.

 سکوت درباره موضوع بدحجابی از سوی امامان جمعه نیز احتمالا با هدف پرهیز از تنش بیشتر در جناح حاکم انجام شده است. پس از خطبه های شدید اللحن هفته گذشته "احمد جنتی" در محکوم کردن موضع احمدی نژاد پیرامون حجاب که به هم ریختگی فکری جریان حاکم را بیش از پیش نمایان کرد به نظر می رسد امامان جمعه تصمیم گرفته اند با سکوت مصلحتی خود پیرامون مساله حجاب از دامن زدن به اختلاف های خود با دولت صرف نظر کنند. آنها به توصیه رهبر جمهوری اسلامی در صدد اقناع مخاطبان خود برآمده اند و قصد دارند نمایشی از وحدت جریان حاکم را به اجرا بگذراند هر چند که غالب ناظران مستقل چنین وحدتی را باور ندارند و حکم به تصنعی بودن آن می دهند.

تهران- کاظم صدیقی: تحریم ها برای حمایت از فتنه گران تصویب شد
سلب مسوولیت از سیاست خارجی ماجراجویانه حکومت در پرونده هسته ای شیوه ای بود که "کاظم صدیقی" امام جمعه موقت تهران برای توجیه تحریم های تازه شورای امنیت بدان متوسل شد. او مدعی شد که هدف تحریم های تازه شورای امنیت سازمان ملل حمایت از مخالفان حکومت بوده است. صدیقی در توضیح این ادعا گفت: آنها ( تصویب کنندگان تحریم ) فکر کردند جمعي از نظام جدا شده‌ و به خيابان‌ها آمدند، بر اين اساس اين تحريمها را به اميد اين جريانات داخلي تصويب کردند تا در انديشه آنها نظام در هم بريزد." وی سپس نوک پیکان حمله خود را متوجه غرب کرد و با بیان این که " گويا هنوز ملت ايران را نشناخته‌ايد" اظهار داشت "ملتي که به خدا اتکاء دارد و انقلابي دارد که براي احياي ايدئولو‍ژي ديني است، نه تنها در مقابل اين تحريمها مي‌ايستد بلکه مقاومت و اتحاد بيشتري هم پيدا مي‌کند." خطيب نمازجمعه‌ اين هفته‌ تهران، با ابراز تاسف نسبت به تحريم‌هاي اخير صورت گرفته بر ضد ايران، از شوراي امنيت سازمان ملل انتقاد كرد و گفت: شوراي امنيت، شوراي ضدامنيت است و از اول هم آبرو نداشت.

او در سخنان خود کوچکترین اشاره ای به نارضایتی فزاینده شهروندان از انزوای کشور بر اثر تحریم های جهانی نکرد و سیاست خارجی تهاجمی احمدی نژاد را به طور کامل مورد تایید قرار داد. صدیقی در بخشی دیگر از خطبه این هفته خود نیز به فرارسیدن سالروز ترور اعضای حزب جمهوری اسلامی اشاره کرد و به تجلیل از شخصیت آیت الله بهشتی پرداخت. تجلیل حکومت از آیت الله بهشتی در حالی است که فرزند ایشان یعنی "علیرضا بهشتی" به دلیل حمایت از جنبش سبز سال گذشته مدتی را در زندان اوین سپری کرد و غرفه انتشارات بقعه که کتاب های آیت الله بهشتی را به چاپ می رساند نیز از سوی دولت اجازه داشتن غرفه در نمایشگاه کتاب امسال را پیدا نکرد.


قم- حسینی بوشهری: مقابله به مثل می کنیم
خط و نشان هایی که طی هفته گذشته از زبان مسولان پرونده هسته ای برای مقابله با تحریم های سازمان ملل کشیده شد از زبان خطیب جمعه این هفته قم هم ابراز شد. هاشم حسینی بوشهری مدعی شد که " پاسخ ما به قطعنامه تحريم هاي شوراي امنيت عليه ايران قاطع است و به دشمنان هشدار مي دهيم اگربه کشتي هاي ماتعرض کنند، مقابله به مثل خواهيم کرد و ترازغني سازي ايران ديگراز 20 درصد کمتر نخواهد بود." او نخستین اقدام قاطع ایران برای مقابله به مثل را مخالفت با حضور دو نفر از بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی در تهران دانست و گفت که آنها به دلیل "گزارشهاي خلاف واقع آنها ديگر حق ورود به جمهوري اسلامي ايران را ندارند." بوشهری سپس صلاحیت قدرت های جهانی برای تحریم ایران را زیر سوال برد و در عباراتی سوالی و در عین حال کنایی اظهار داشت:" شما که براي مهار يک چاه نفت عاجز مانده ايد، چه صلاحيتي جهت تصميم گيري براي کل دنيا داريد؟" این سخن در حالی از سوی خطیب جمعه قم در حالی ابراز می شود که رهبران مخالف دولت در ایران نیز محمود احمدی نژاد را برای ادعاهایش پیرامون مدیریت جهانی به چالش می گیرند و می پرسند که دولت او علیرغم بحران های متعدد داخلی چگونه ادعای نقش آفرینی بین المللی دارد؟

مشهد- احمد علم الهدی: رهبری را به امام علی تشبیه نکردم
احمد علم الهدی دیروز در حرم هشتمین امام شیعیان بالای منبر رفت تا پاسخ انتقادهایی را بدهد که پس از خطبه های هفته گذشته متوجه او شده بود. او در خطبه گذشته خود آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی را با امام علی(ع) مقایسه کرده بود اما این هفته در سخنانی که به ظاهر معنای عقب نشینی می داد از موضع خود عدول کرد و کسانی که از سخنان او چنین برداشتی داشتند را به شیطنت برای " تحريک عده اي افراد عامي و بي سواد " متهم کرد. علم الهدی سپس در توضیح سخن خود پیرامون نسبت رهبری آقای خامنه ای با امام اول شیعیان به توجیه فقهی ولایت فقیه پرداخت و گفت: لازمه تمسک به جريان و شخصيت حضرت علي (ع) اين است که رهبري جامعه اسلامي بايد درتداوم جريان وحي قرار داشته باشد و معصومين (ع) کساني هستند که مديريت و رهبري جامعه را برعهده دارند که هم اکنون اين رهبري برعهده امام زمان (عج) است و در زمان غيبت آن حضرت اين رهبري بر عهده حجت بر حق ايشان و ولايت فقيه است."

وی بر اساس این مبنای فقهی،رهبری آیت الله خامنه ای را در تداوم جریان وحی دانست و این طور استدلال کرد که "از21 سال پيش بر حسب شهادت بيش از 60 مجتهد جامع الشرايط و دو مرجع تقليد درآن موقع يعني آيات عظام گلپايگاني و اراکي حجت امام زمان (ع) و شخصي که داراي شرايط و کفايت لازم براي مديريت و رهبري جامعه اسلامي است ، آيت الله خامنه اي است." علم الهدی در نهایت نتیجه گرفت که نخبگان جامعه اگر می خواهند" نشان دهند ولایت حضرت علي (ع) را پذيرفته اند يا نه و براي اينکه متمسک به ولايت اميرالمومنين (ع) شوند بايد بت کانال هاي خبري اطراف خودشان را شکسته و به هم بزنند تا به وسيله اطرافيان خود کاناليزه خبري نشوند. " مراد وی از این سخن زمانی آشکارتر شد که در جمع بندی خطبه اش ادعا کرد " نخبگان جامعه باید مردم و توده به پا خاسته را ببينند،توده اي که يکي از شعارهاي مهم و اصلي اش این است " دست خدا بر سر ماست خامنه اي رهبر ماست ". به این ترتیب علم الهدی که آمده بود تا پاسخ منتقدان خطبه های گذشته اش را بدهد و ثابت کند رهبری آیت الله خامنه ای را مترادف با رهبری امام اول شیعیان نمی داند باز چنان در مدح رهبرجمهوری اسلامی پیش رفت که از خطبه اش معنایی جز شبیه دانستن رهبری آیت الله خامنه ای و امام علی (ع) نتیجه گرفته نمی شد.

شیراز- اسدالله ایمانی: انشقاق در جامعه حرام است

شرایطی که امام جمعه شیراز برای به وجود آمدن وحدت در کشور پیشنهاد کرد در نوع خود جالب توجه بود."اسدالله ایمانی" گفت که انشقاق در ميان افراد جامعه حرام است و " اگر کسي نيت بدي نداشته باشد و چيزي از روي صدق بگويد و ايجاد نفاق کند و نتيجه آن منفي باشد ، اين وحدت را خدشه دار ساخته است. " او سپس در تبعیت از استراتژی همیشگی حکومت نقش دشمن خارجی را برجسته کرد و مدعی شد "دشمن مي خواهد مشکلات خود را به صفوف مردم بکشاند . " نتیجه گیری او نیز این بود که "مقابل دشمن نبايد به گونه اي سخن گفت که چشم طمع به ما داشته باشد" و نباید کاری کرد که "سخنرانيهاي ما را بي بي سي و صداي آمريکا تحليل کنند و از موضع ما حمايت کنند."

تبریز- مجتهد شبستری: تنگه هرمز را می بندیم
موضع گیری امام جمعه تبریز در رابطه با تحریم های تازه شورای امنیت حاوی تحقیر و تهدید هم زمان کشورهای غربی بود. "محسن مجتهد شبستری" ابتدا برای تحقیر تصویب کنندگان تحریم های تازه گفت : "کشورهايي نظيرآمريکا و چند کشور ديگر تصويب کننده قطعنامه اخير شوراي امنيت سازمان ملل متحد با قياس به نفس اوضاع چنين گمان کرده اند که اوضاع ايران نيز مثل کشورهاي آنان با يک آلودگي نفتي يا فعاليت آتشفشاني زمين گيرشده و فعاليت هاي حياتي اش متوقف مي شود." وی سپس قدرت های جهانی را به مقابله به مثل تهدید کرد و هشدار داد که اگر آمريکا و هم پيمانانش اقدام " نابخردانه ای" انجام دهند ایران "با بستن تنگه هرمز براي مقابله با اقدامات دشمن وارد عمل " می شود. شبستری در سخنانی برای کم اهمیت جلوه دادن تحریم های جهانی نیز اظهار داشت که " امت حزب الله ايران با آغازانقلاب اسلامي و تحريم هاي گوناگون عليه آن آبديده شده و در حال حاضر چنين تحريم هايي را به تمسخر گرفته و پايداري خود را به جهانيان ثابت کرده اند."

اصفهان- محمد تقی رهبر: بهتر است در خفا تذکر دهیم
تلاش امام جمعه اصفهان این بود که اختلاف های فزاینده میان محافظه کاران حاکم را توجیه کند. "محمد تقی رهبر" در خطبه های این هفته اش گفت: "انتقاد از دولت به معناي مخالف يا تضعيف دولت نيست و نقد منصفانه، ‌حمايت از دولت است." این سخن در شرایطی ابراز می شود که اختلاف های میان مجلس و دولت در هفته گذشته بر سر مدیریت دانشگاه آزاد و اختلاف دولت و روحانیون حکومتی بر سر مساله حجاب به شکاف ها در جریان حاکم دامن زده است. امام جمعه اصفهان با این حال سعی کرد چنین اختلاف ها را طبیعی جلوه دهد و در همین راستا نیز اظهار داشت "انتقادات دلسوزان نظام و انقلاب با هدف حمايت ازدولت و تقويت اين نهاد صورت مي گيرد." او با این حال تبصره جالبی نیز برای انتقاد کردن از دولت قائل شد و گفت" اگر تذکر درخفا صورت گيرد بهتر است ."

0 comments:

ارسال یک نظر