برای پیوستن به کشورهای تحریم کننده؛ پاکستان از قرارداد خط لوله انعقادی با ایران کناره گیری کرد

بعد از تاخیر و فراز و نشیب های چندین ساله و علیرغم امتیازدهی فراوان دولت ایران پیرامون انعقاد قراردادی موسوم به «خط لوله صلح»، پاکستان نیز بعنوان آخرین کشور طرف قرارداد ایران، از حضور در این پروژه انصراف داد و علت این امر را "پیروی پاکستان از تحریم های جهانی علیه تهران" ذکر کرد.

خط لوله صلح نام خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان بود که براساس تفاهم‌های اولیه، ایران متعهد می‌شد که تا مدت ۲۵ سال، گاز خود را با قیمت ارزان به هند و پاکستان بفروشد، هند بعد از مدتی از این قرارداد کناره گیری کرد، اما پاکستان با وقت کشی بسیار، امتیازاتی بسیار از طرف ایرانی خود اخذ کرد. آخرین ضمیمه این قرارداد که قرار بود طی روزهای آینده به مرحلۀ اجرایی خود نزدیک شود، هفته گذشته در اسلام آباد بین مقام‌های ایران و پاکستان به امضا رسیده و قرار بود از سال ٢۰١۴ میلادی، روزانه ٢١ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز ایران از طریق خط لوله ۷۵۰ کیلومتری به پاکستان صادر شود.

به گزارش رویترز، یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان، ضمن اعلام خبر كناره‌گیری کشورش از قرارداد موسوم به خط لوله صلح، خاطرنشان کرد کشورش "از تحریم‌های آمریکا" که ممکن است بر روی پروژه خط لوله صدور گاز ایران نیز تاثیر بگذارد، "پیروی خواهد کرد. "

گیلانی که در یالت سند با خبرنگاران گفتگو می کرد، تاکید نمود "پاکستان عضو جامعه جهانی است و از هر تحریمی که آمریکا اعمال کند، پیروی می‌کند."

گفتنی است ریچارد هالبروک، نماینده ویژه آمریکا در امور پاکستان و افغانستان، یکشنبه اخیر، در اسلام‌آباد به مقام‌های پاکستانی هشدار داده بود تا زمانی‌که قانون تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ایران نهایی نشده، گام بیشتری در راستای اجرای توافق گازی خود با ایران بر ندارند چرا كه ممکن است این خط لوله نیز، مشمول تحریم‌های جدید شود.

سخنان این مقام آمریکایی اشاره ای به اقدام قریب الوقوع مقام های ارشد کنگره آمریکا جهت تنظیم پیش نویس مصوبه تحریم ایران می باشد که این مصوبه صنایع نفت و گاز، بانک های ایران و شرکت های تامین کننده بنزین این کشور را هدف قرار خواهد داد. سنای آمریکا نیز در حال بررسی لوایحی برای اعمال تحریم های بیشتر علیه فروش بنزین و صنایع نفت و گاز ایران است.

به گزارش رویترز، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، همان روز در واکنش به سخنان هالبروک گفته بود "خط لوله گاز ایران تحریم‌های سازمان ملل متحد را نقض نمی‌کند."

اما نهایتا نخست‌وزیر پاكستان تاکید کرد که این كشور با جامعه‌جهانی برای تحریم ایران همكاری می‌كند و در صورت لزوم از این پروژه عقب‌نشینی خواهد كرد.

اوایل هفته جاری، هادی نژاد حسینیان، نماینده اسبق ایران در سازمان ملل و معاون پیشین وزارت نفت گفته بود اسناد نهایی این قرارداد که در سفارت فرانسه در اسلام آباد به امضا رسیده، بازگشت به کاپیتولاسیون است.

هنوز مقامات رسمی ایران نسبت به کناره گیری پاکستان و اعلام همراهی آن کشور با تحریم های جهانی – بویژه آمریکا- واکنشی از خود نشان نداده اند.

0 comments:

ارسال یک نظر