چند خبر از بی بی سی فارسی


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار تسریع در گفتگوهای هسته ای جامعه جهانی با ایران شده است. آقای آمانو که شنبه در حاشیه اجلاس امنیت جهانی در مونیخ با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد، به خبرنگاران گفت پیشنهاد سال گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مبادله اورانیوم غنی شده با خلوص کم ایران با سوخت اتمی مورد نیاز برای راکتور تحقیقاتی تهران همچنان پابرجاست. آقای آمانو گفت:‌‌ ''گفتگوها ادامه دارد. نکته مهم این است که باید در آن تسریع شود.'' آقای متکی نیز ضمن مثبت توصیف کردن دیدارش با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی، از گفتگو با آقای آمانو درباره پیشنهاد این سازمان بین المللی خبر داد. به گفته آقای متکی این امکان وجود دارد که ایران خواستار مبادله مقدار کمتری از اورانیوم غنی شده خود نسبت به ۱۲۰۰ کیلوگرم مورد نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد. پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی شامل خارج کردن حدود ۷۰ درصد ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از این کشور و مبادله آن با سوخت اتمی مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران است. آقای متکی پیش تر از احتمال توافق هسته ای با کشورهای غربی در آینده نزدیک خبر داده بود. آقای متکی روز جمعه در سخنانی در اجلاس امنیت جهانی در مونیخ ضمن تاکید بر آمادگی ایران برای ''عملیاتی کردن'' توافق هسته ای احتمالی با گروه ۱+۵، دو شرط کشورش برای پذیرش پیشنهاد أژانس را بیان کرد. به گفته او ایران خواستار تعیین میزان اورانیوم غنی شده مورد مبادله بر اساس نیاز خود و معاوضه آن به طور همزمان با سوخت هسته ای مورد نیاز برای راکتور تحقیقاتی تهران است. تحلیلگران غربی می گویند شرایط ایران می تواند موانع مهمی برای رسیدن به توافق با این کشور باشد. توماس والاسک، از مدیران مرکز اصلاحات اروپایی گفته است اگر قرار باشد ایران بخواهد مفاد توافق هسته ای را بر اساس نیازهای راکتور تحقیقاتی تهران تعیین کنند، می توان گفت چنین توافقی هیچ گاه به دست نخواهد آمد. آقای والاسک گفت:‌ ''این شرط معامله را به هم می زند زیرا تفکر پشت این پیشنهاد (طرح آژانس بین المللی انرژی اتمی) این است که همه مواد هسته ای از این کشور خارج شود تا ضمن خریداری زمان (برای ادامه گفتگوها) اسراییلی ها نگران نشوند و اقدام به بمباران ایران نکنند.'' علی لاریجانی روز شنبه از پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی به عنوان یک کلاهبرداری سیاسی نام برد و هدف از آن را خارج کردن اورانیوم غنی شده از دست ایران دانست. این در حالی است که محمود احمدی نژاد به تازگی گفته است از نظر او تبادل اورانیوم با خلوص پایین ایران با سوخت هسته ای غنی شده در خارج از این کشور اشکالی ندارد. او کسانی را که در داخل ایران با این پیشنهاد مخالفت کرده بودند، به "همراهی ناخودآگاه با صهیونیست ها" متهم کرده است. رابرت گیتس،‌ وزیر دفاع آمریکا در واکنش به سخنان آقای متکی در سخنانی در ترکیه گفت به نظر او دو طرف گفتگوهای هسته ای به توافقی برای پایان دادن به تنش اتمی با ایران نزدیک نشده اند. آقای گیتس گفت ایران نتوانسته نگرانی کشورهای غربی را درباره اهداف برنامه اتمی خود کاهش دهد و زمان افزایش تحریم های بین المللی این کشور فرارسیده است. آمریکا پیش تر نیز خواستار تشدید تحریم های ایران شده بود ولی وزیر خارجه چین ضمن مخالفت با این موضوع خواستار ادامه گفتگوها شده است.  


رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان با رویکرد تازه دولت ایران در پذیرش احتمالی پیشنهاد مبادله سوخت هسته‌ای با غرب مخالفت کرده‌اند. علی لاریجانی روز شنبه ۱۷ بهمن (۶ فوریه) گفت که این پیشنهاد را یک "کلاهبرداری سیاسی" می داند و حسین شریعتمداری هم اظهارات تازه رئیس جمهوری ایران را "خطرناک" توصیف کرد و نسبت به تأثیر برخی نزدیکان محمود احمدی نژاد بر او در این زمینه هشدار داد. رئیس جمهوری ایران اخیرا و در پی شدت گرفتن تلاش‌های غرب برای اعمال تحریم های تازه علیه کشورش، در سخنانی که نوعی "تغییر موضع" تعبیر شد، گفته بود که در تحویل دادن ذخیره اورانیوم غنی شده ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تبدیل به سوخت هسته ای مشکلی نمی بیند. آقای احمدی نژاد کسانی را که در داخل ایران با این تبادل مخالفت کرده بودند به همراهی ناخودآگاه با "صهیونیست‌ها" متهم کرد. عده ای عقیده داشتند که اشاره او به افرادی چون علی لاریجانی یا میرحسین موسوی است که با پیشنهاد مبادله سوخت با آژانس و کشورهای غربی مخالفت کرده بودند. آقای لاریجانی که از جمله منتقدان اصلی دولت آقای احمدی نژاد در میان سیاستمداران جناح اصولگرا است، این پیشنهاد را یک "فریب" خوانده و هدف آن را تنها خارج کردن اورانیوم غنی شده از دست ایران دانسته بود. او اکنون بار دیگر خطاب به مقامات کشورهای غربی گفته است: "چرا شما اینقدر نگران سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران هستید؟ حقیقت مسئله این است که شما در این زمینه به دنبال نوعی کلاهبرداری سیاسی هستید و می خواهید مواد غنی شده را از دست ایرانی ها خارج کنید". آقای لاریجانی گفت: "غربی ها باید بدانند که ایرانی ها ساده لوح نیستند". دام خطرناک رئیس مجلس ایران در سخنانش اشاره ای به اظهارات اخیر آقای احمدی نژاد نکرد، اما حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان و نماینده آیت الله خامنه ای در این روزنامه، سرمقاله روز شنبه خود را مستقیما به سخنان آقای احمدی نژاد اختصاص داد. آقای شریعتمداری پیشنهاد مبادله سوخت را یک "دام خطرناک" توصیف کرد که برای "به یغما بردن دستاورد چند ساله جمهوری اسلامی ایران در تولید اورانیوم غنی شده ۳ تا ۵ درصد" طراحی شده است. او به صراحت نوشته که این پیشنهاد تاکنون با "تیزبینی و کیاست" آیت الله خامنه ای ناکام مانده است. این نخستین بار است که اعلام می شود رهبر ایران با پیشنهاد مبادله سوخت مخالف است. آقای شریعتمداری با اشاره به این جمله در سخنرانی سه شنبه شب رئیس جمهوری ایران که: "بعضی از کشورها واقعا همکاری با ایران را پذیرفته اند که این موجب ناراحتی بعضی ها همچون انگلیس و رژیم صهیونیستی شد"، اظهار نگرانی کرده منظور آقای احمدی نژاد از این کشورها، آمریکا باشد. مدیر مسئول کیهان نوشته است: "این روزها شایعات بی اساسی مبنی بر تمایل یکی از افراد نزدیک به رئیس جمهور محترم برای تعامل با آمریکا وجود دارد". او به آقای احمدی نژاد هشدار داده است که "مبادا خدای ناخواسته، در کنار حضرتعالی کسانی یافت شوند که به جسم در میان شما و به دل در حلقه دیگران باشند". ناظران می گویند که منظور آقای شریعتمداری احتمالا اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران و از نزدیک ترین مشاوران او است. کشمکش میان سیاستمداران ایرانی در حالی جریان دارد که مقامات غربی در واکنش به اظهارات اخیر آقای احمدی نژاد گفته اند که اگر ایران واقعا قصد دارد پیشنهاد مبادله سوخت را بپذیرد، باید آن را رسما به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کند.
 


تظاهرات و ناآرامی در شهرستان لار در اعتراض به مصوبه هيئت دولت براى تبديل شدن بخش «گراش» به شهرستان ارسال شده توسط سیاوش
 

واکنش مقامهای غربی به اعلام آمادگی ایران برای مبادله سوخت هسته ای، چندان مثبت نبوده. منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران دیروز در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته بود ایران برای رسیدن به توافق با غرب جدی است و به نظرش زمینه های مناسب فراهم شده. اما وزیران دفاع آمریکا، آلمان و بریتانیا درباره امکان رسیدن به یک توافق هسته ای، ابراز تردید کرده اند. جزئیات بیشتر در گزارش فرداد فرحزاد.
 


حمید بقایی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران می گوید که موزه بريتانيا به "تعهدات" خود در قبال فرستادن منشور کورش برای نمايش در موزه ملی ایران عمل نکرده است. به گفته او، علاوه بر قطع همکاری با اين موزه، ایران از روز یکشنبه (7 فوریه) به هيات های کاوش بریتانیایی اجازه ورود به کشور را نخواهد داد. این مقام دولت ایران می گوید که در جریان مذکرات، ایران به موزه بریتانیا مهلت دو هفته ای داده و هشدار داده بود که در پایان این مهلت یعنی روز یکشنبه، روابط با این موزه قطع می شود. منشور کوروش، استوانه ای سفالیست که فرمان کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی در مورد رفتار با مردم بابل پس از فتح این شهر، به خط میخی بر آن نوشته شده است. این جسم باستانی بیش از صد سال پیش توسط باستان شناسان انگلیسی در باقی مانده های شهر بابل در جنوب عراق پیدا شد و از آن زمان تا کنون در موزه بریتانیا نگهداری می شود. قرار بود این منشور پس از 37 سال برای بار دوم در ایران به نمایش گذاشته شود، اما وقایع پس از انتخابات ایران سبب شد که مسوولین موزه بریتانیا درباره زمان قرض دادن این اثر باستانی با ارزش دچار تردید شوند. به گزارش خبرگزای جمهوری اسلامی (ایرنا) حمید بقایی روز شنبه گفت: "...در نهايت آنها اعلام کردند که منشور را با چهار تکه جديد پيدا شده در ماه جولای به ايران می فرستند و در سميناری به همين منظور از کارشناسان ايرانی دعوت بعمل خواهند آورد." رئیس سازمان سازمان میراث فرهنگی گفته است، ضمانتی وجود ندارد که موزه بریتانیا به تعهداتش عمل کند و این سازمان مهلت دو هفته ای به طرف بریتانیایی داده بود. موزه بریتانیا در ماه ژانویه امسال گفته بود که این موزه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران درباره تاخیر در زمان فرستادن منشور کوروش به ایران با هم توافق کرده اند. بر اساس بیانیه این موزه، قطعات جدیدی در منطقه باستان شناسی بابل کشف شده که می تواند به یافتن اطلاعات بیشتری درباره متن منشور کوروش کمک کند. مسوول امور مطبوعاتی موزه بریتانیا به بی بی سی فارسی گفته بود :"کارشناسان در موزه بریتانیا در حال بررسی این تکه های تازه کشف شده هستند و به زودی کارگاهی با شرکت کارشناسانی از ایران در اینباره برگزار خواهد شد."

0 comments:

ارسال یک نظر