فراخوان مقاله گروه موج سبز: مقاله با موضوعیت دانش سبز

اغلب اعضای گروه موج سبز، دانشجویان هستند. گروه موج سبز می خواهد از این پتانسیل علمی استفاده کرده و در جهت افزایش دانش عمومی قدم بردارد. در این راستا تصمیم گرفته ایم که یک فراخوان برای مقاله با موضوعیت دانش سبز داشته باشیم. 

هدف چیست؟
هدف از این فراخوان مقاله ایجاد یک فرصت برای اندیشیدن حول محور جنبش سبز با تکیه بر دانش تخصصی حوزه ای است که شما در آن مشغول به تحصیل یا کار هستید. مثلاً یک دانشجوی هوش مصنوعی و الگوریتم می تواند با معادلسازی الگوریتم های بهینه سازی، تحلیل بسیار مناسبی از شرایط جاری کشور داشته باشد و حتی با برنامه نویسی یک کد الگوریتم پرندگان ساده، نحوه ایجاد بن بست جاری در کشور (به دلیل سیاست ها بسته نظام حاکم) را تحلیل کرده و حتی راهکار نیز پیشنهاد دهد.

یا مثلاً پدیده روزونانس در موجهای الکتریکی و مکانیکی، می تواند به خوبی در جهت مبارزات جنبش سبز و تحلیل مکانی و زمانی اقدامات لازم مورد استفاده قرار گیرد. اگر بخواهیم کمی واضح تر و ساده تر صحبت کنیم، باید بگوییم که اگر حکومت کودتا را یک پل با سازه بسیار قوی در نظر بگیریم (که اینگونه نیست) و ما افرادی که مشغول رفت و آمد بر روی آن هستیم، کی و چگونه باید بر روی پل پای خود را بکوبیم تا این پل ضد مردمی سست خراب شود. مطمئناً پاسخ این سوال در پدیده تشدید و تحلیل فرکانسی ارتعاشات پل می باشد. یک دانشجوی برق و یا مکانیک به خوبی می داند که ما باید با فرکانس طبیعی نواسانات پل پای بکوبیم تا پل در نهایت بشکند. یعنی ریشه های معادله مشخصه سیستم می توانند به خوبی اطالاعات کافی در مورد چگونگی ایجاد تشدید در سیستم را بدهند (کافیست که یک تبدیل لاپلاس گرفته شده و مساوی صفر قرار داده شود. همین)! احتمالاً معادل اجتماعی فرکانس طبیعی سیستم اجتماعی دیکتاتوری را همین راهپیمایی های خود حکومت (روز قدس، 13 آبان، 22 بهمن و ...) باشند!!

مثالهای بسیاری از فیزیک و شیمی، ریاضی و علوم انسانی و حتی علوم زیستی و طبیعی و ... می توان یافت. حتی می توان به یک سری اصول ساده زندگی هم اشاره داشت و از آنها شروع کرد و حول آنها مقاله نوشت. مثلاً ما همه می دانیم که اگر آب در حال حرکت نباشد، تبدیل به مرداب می شود. شما مقطر ترین آب را هم در حال سکون قرار دهید، چند روز بعد محل تجمع باکتری ها و میکروب ها و ... خواهد بود. بیایید با همین دیدگاه نگاهی به مسند مرداب گونه ولایت مطلقه فقیه بیندازیم. شخصی که برای اولین بار بر روی این صندلی می نشیند، حتی اگر مقطر ترین هم باشد (که نیست) و اگر پاک ترین بنی بشر روی زمین باشد (که نیست) بعد از مدتی تبدیل به یک مرداب و محل تجمع باکتری ها و میکروب های اجتماعی خواهد بود. محل ایجاد فسادهای بسیار اجتماعی و سیاسی. مشکل، تنها از کسی که بر این صندلی می نشیند نیست. مشکل از سکون مرگبار و بی تحرکی است که این صندلی دارد. این صندلی مدرسه ایجاد دیکتاتوری است. من و شما نیز فقط این شانس را داشته ایم که فرصت نشستن بر وری آن را نداشته ایم (و گرنه امروز سبز نبودیم). سکون مدفن زندگی است و برای همین است که شاعر می گوید:

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم.     موجیم که آسودگی ما عدم ماست.

مثالهای از این نوع بسیارند و مجال پرداختن به همه آنها نیست. راه سبز امید، راه زندگی است و ما باید با لحظه لحظه زندگی مان ضرورت آن را درک کنیم تا در این راه از چاله به چاه نیفتیم. در این فراخوان مقاله می خواهیم از همه بخواهیم نگاهی دور بر خود و کتاب ها و جزواتشان داشته باشند و ما را در شیوه تفکر خود سهیم کنند. نوشتن و بسط مطالب حول موضوعات مورد اشاره فوق نیز می تواند جالب باشد. لازم نیست خیلی پیچیده فکر کنید. از واقعیت های ساده زندگی تا پیچیده ترین مفاهیم درسی، یک ضرب المثل محلی تا یک فرمول ریاضی و فیزیکی می تواند موضوع نوشتن شما باشد.

هدف تمرین اندیشیدن در خارج از قالب های رایج فکر کردن است.


نحوه تهیه مقاله:
مقالات را در یک فایل وورد (Word) با فونت نازنین، لوتوس یا تاهوما با سایز قلم 14 بنویسید و به ایمل دانش سبز (daneshe.sabz@gmail.com) ارسال کنید. در صورت درخواست شما، مقالات با نام آی دی خود شما (یا با نام ناشناس) به گروه ارسال شده و در اختیار دیگر اعضا نیز قرار خواهد گرفت. سعی کنید در نوشته های خود از تصاویر نیز استفاده کنید. در ضمن متن مقاله باید تا حد زیادی ساده باشد تا برای فردی خارج از حیطه تخصصی شما تا حد زیادی قابل درک باشد.


منتظر دریافت نوشته های شما و برگزاری هر چه باشکوه تر این کنفرانس مجازی هستیم.

مقالات منتخب بنابه درخواست نویسنده، به سایر اعضای گروه نیز ارسال شده و مجموعه مقالات نیز در نهایت در قالب یک ویژه نامه "دانش سبز" منتشر خواهد شد. بلاگ http://daneshesabz.blogspot.com/ نیز به مرور زمان این مقالات را منتشر خواهد کرد.

همین امروز قلم به دست بگیرید و آنچه را فکر می کنید بر وری کاغذ بیاورید.

لطفاً این فراخوان مقاله را به دوستانی که فکر می کنید توانایی و قلم نوشتن در این حوزه را دارند، بفرستید.

جنبش سبز، جنبش آگاهی محور

پایان متن

0 comments:

ارسال یک نظر