آنگولا شریك جديد پارس جنوبی

مدیر عامل شركت پتروپارس از واگذاری 20 درصد از سهام فاز 12 پارس جنوبی به آنگولا و از مذاكره این شركت با هند و ونزوئلا برای ادامه این پروژه خبر داد.
آفتاب-سرويس سياسي: در خبری تامل برانگیز مدیر عامل شركت پتروپارس از واگذاری 20 درصد از سهام فاز 12 پارس جنوبی به آنگولا خبر داده و از مذاكره این شركت با هند و ونزوئلا برای ادامه این پروژه سخن گفته است. 

غلامرضا منوچهری‌ ـ مدیرعامل شركت پتروپارس ـ با بیان این مطلب اظهار كرد: شركت‌های هندوجا و ONGC با پتروپارس در حال مذاكره هستند تا 40 درصد از سهام فاز 12 پارس جنوبی را به خود اختصاص داده و سرمایه‌گذاری كنند.

وی با اشاره به این‌كه در مجموع در فاز 12 پارس جنوبی معادل 60 درصد سهام، شریك خارجی خواهیم داشت، افزود: در این زمینه ارزش كل قرارداد توسعه فاز 12 حدود 7.6 میلیارد دلار خواهد بود كه سهم 40 درصدی ما پس از واگذاری باقی سهام به خارجی‌ها بیش از 3 میلیارد دلار خواهد شد.

منوچهری با اشاره به درخواست ونزوئلا برای 10 درصد از سهام فاز 12 خاطرنشان كرد: تاكنون تیم كارشناسی ونزوئلا به تهران آمده و به این منظور بررسی‌هایی را انجام داده است. در مقابل مقرر شده پتروپارس در ونزوئلا در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری كند كه در این‌باره حداقل تفاهم‌های اولیه محقق شده، ولی گفت‌وگوها همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به این‌كه مذاكرات با هند دو سال طول كشیده بود، ولی با سفر مدیرعامل شركت ملی نفت به دهلی‌نو این مذاكرات جدی‌تر شده است، تشریح كرد: هندی‌ها امیدوارند در بخش فاز 12 و ال.ان.جی سرمایه‌گذاری كنند، زیرا هند به گاز طبیعی نیاز اساسی دارد.

مدیرعامل شركت پتروپارس دغدغه‌ اصلی این شركت را نیاز به كار جدید دانست و گفت: هم اكنون طرح توسعه فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی كه قرارداد آن به صورت بیع‌متقابل بود، تحویل كارفرما داده شده و این در حالیست كه پس از اجرای این پروژه هیچ سودی نبرده‌ایم و فقط باید بدهی‌های خود را بپردازیم.

به گفته او هم اكنون پتروپارس سهمی از تولید ندارد و سود طرح توسعه‌ فازهای 6 تا 8 در برابر افزایش هزینه‌ها صفر محاسبه شده است.

او در مورد طرح توسعه فازهای 27 و 28 پارس جنوبی با تاكید بر این‌كه وزارت نفت چندین بار برای امضای قرارداد قول داده است، افزود: ارزش این قرارداد 4.3 میلیارد یورو برآورد می‌شود.

منوچهری با اشاره به انجام مذاكراتی برای حضور پتروپارس در میدان دوبوكوبی ونزوئلا در سفر رئیس جمهور به آنجا تشریح كرد: در این باره امضای تفاهم اولیه مطرح بود كه مذاكراتی هم انجام شد، ولی تفاهم‌نامه امضا نشد.

وی تصریح كرد: در این زمینه آنها خواستار رقمی حدود 90 میلیون دلار به عنوان امتیاز اولیه بودند كه پیش‌تر این رقم مطرح نشده بود واز این رو تفاهم‌نامه اولیه نیز امضا نشد و هم اكنون در حال مذاكره برای كاهش این رقم هستیم.

0 comments:

ارسال یک نظر