پلیس ایران: دوره مدارا با مخالفان تمام شد

سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم

فرمانده پلیس ایران می گوید که با بازداشت شدگان روز عاشورا مدارا نخواهد شد و کسانی که به پلیس حمله کرده یا شعارهای تند سر می دهند "محارب" هستند.

سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران روز چهارشنبه ۹ دی (۳۰ دسامبر) در جمع خبرنگاران در تهران گفت که در روز عاشورا حدود ۵۰۰ نفر تنها توسط مأموران پلیس بازداشت شده اند و "این بار قرار بر این است که با دستگیر شدگان مثل سابق مدارا نشود".

آقای احمدی مقدم کار کسانی را که به پلیس حمله می کنند، اماکن عمومی را تخریب می کنند یا "شعارهای ساختارشکن" می دهند، "محاربه" توصیف کرد و گفت که دستگاه قضایی را آنها برخورد "قاطع" خواهد داشت.

فرمانده پلیس ایران گفت که در درگیری های روز عاشورای تهران بیش از ۱۱۰ مأمور پلیس زخمی شده اند که ۶۰ تن از آنها در بیمارستان بستری هستند.

او هشدار داد: "در صحنه های بعدی پلیس نمی ایستد که کتک بخورد، بلکه برخورد شدیدتری خواهد داشت".

آقای احمدی مقدم در پاسخ به خبرنگارانی که در مورد قتل دو نفر از معترضان با تفنگ ساچمه ای سئوال کرده بودند، گفت: "اسلحه ساچمه ای هم جزو تجهیزات ضد شورش پلیس است".

او گفت: "پلیس هم در دفاع از خودش مجاز به استفاده از تجهیزات ضد شورش است و در تمام دنیا نداریم که پلیس کتک بخورد".

به نظر می رسد این نخستین بار است که یکی از مقامات رسمی ایران به احتمال کشته شدن دست کم دو نفر از مخالفان در روز عاشورا در اثر تیراندازی پلیس با اسلحه ساچمه ای اشاره می کند.

هرچند آقای احمدی مقدم تأکید کرده است که این سلاح ها دارای ساچمه های ریزی هستند که صرفا افراد را مجروح می کند.

پرسش های خبرنگاران از فرمانده پلیس ایران در مورد سلاح های ساچمه ای از اشاره به اطلاعیه اولیه پلیس آغاز شد که در آن علت مرگ یکی از کشته شدگان، اصابت ده ها ساچمه از فاصله نزدیک به صورت او اعلام شده بود.

آقای احمدی مقدم در این مورد گفت: "پلیس اطلاعیه ای نداده بود، بلکه اشتباهی بود که صورت گرفت و یک گزارش اولیه را روی سایت پلیس گذاشتند و بلافاصله برداشتند".

بنا به گزارش ها، فرمانده پلیس ایران در گفت و گوی روز چهارشنبه با خبرنگاران، از اشاره یکی از آنها به انتشار فیلمی در سایت یوتیوب که یک خودروی پلیس را در حال زیرگرفتن معترضان نشان می دهد، خشمگین شده و گفته است: "این هم از همان دروغ ها است و شما هم این را تکرار نکنید، خبرنگاران هم حق ندارند هر چیز بی ربطی را سئوال کنند. شما این مسئله را ثابت کنید و تصاویر خودروی نیروی انتظامی را بیاورید و دروغ نگویید، هیچ تصویری وجود ندارد".

پس از حوادث روز عاشورا در تهران ویدیویی در سایت یوتیوب منتشر شده است که یک خودروی دارای آرم نیروی انتظامی ایران را ظاهرا در حال زیرگرفتن یکی از معترضان و عبور از روی بدن او نشان می دهد.

از آنجا که این ویدیو حاوی چند صحنه دلخراش است، بی بی سی نمی تواند لینک آن را منتشر کند.

رئیس پلیس ایران گفته است که خودرویی که معترضان را زیر گرفته بود، مسروقه بوده است.

0 comments:

ارسال یک نظر