ادامه بازداشت‌ها و ناآرامی در دانشگاه‌های ایران

دانشگاه آزاد مشهد

بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت (طیف علامه) چهار شنبه شب ( ۹ دی ماه) در منزلش بازداشت شد.

منابع خبری دانشجویی و سایت های نزدیک به اصلاح طلبان ضمن اعلام این خبر از دستگیری فعالان دانشجویی در شهرهای مختلف ایران خبر داده اند.

به گزارش خبرنامه امیر کبیرمامورانی که خانم هدایت را دستگیر کردند برخی وسایل شخصی او از جمله کامپیوترش را نیز ضبط کرده اند.

مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت نیز در روز عاشورا و میلاد اسدی، عضو شورای مرکزی این تشکیلات و دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر هم در روز ۹ آذر ماه بازداشت شده اند.

به این ترتیب هم اکنون سه نفر از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در بازداشت هستند.

اخبار و گزارشهای سایت های اینترنتی حاکی از دستگیری تعداد بیشتری از فعالان دانشجویی در تهران، کرمانشاه، مازندران و مشهد در روزهای اخیر است.

بر اساس گزارشها جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم و فنون مازندران صبح دیروز چهارشنبه ۹ دی ماه در تجمعی در این دانشگاه خواستار آزادی دانشجویان در بند این دانشگاه شدند.

به گزارش خبرنامه امیر کبیر، تعدادی از دانشجویان این دانشگاه که مرتضی حاجی، رییس هیات امنای آن هم در بند است، در روز عاشورا دستگیر شده اند.

این سایت همچنین از دستگیری دست کم ۹ نفر از دانشجویان دانشگاه رازی کرمان، علم و صنعت و امیر کبیر در روزهای اخیر خبر داده است.

این سایت ضمن انتشار خبراحضار حدود ۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به کمیته انضباطی، گزارش داده است که حدود ۲۰ دانشجوی این دانشگاه از روز عاشورا تا کنون دستگیر شده اند.

در همین حال دوار نیوز از بازداشت دو نفر از اعضای نهضت آزادی به نام های مهدی قلی زاده و مازیار شکوهی در روز سه شنبه ۸ دی ماه خبر داده است.

در گیری در دانشگاه مشهد

بر اساس گزارش های سايت هاى نزديك به اصلاح طلبان، جمعی از دانشجويان دانشگاه آزاد مشهد چهارشنبه 9 دی ماه برای«عزادارى سوم شهداى عاشورا» تجمع کرده بودند كه از سوى نيروهاى موسوم به "انصار حزب الله" و "بسيج" مورد حمله قرار گرفتند.

روزنامه خراسان هم در شماره پنج شنبه خود بروز در دانشگاه آزاد مشهد را تایید کرده اما تجمع کنندگان را غیر دانشجو و تجمع شان را غیر قانونی خوانده است این در حالیست که منابع خبری منتسب به اصلاح طلبان مانند جرس درگزارش های خود از این نا آرامی ها نوشته اند که دهها نفر از دانشجویان مخالف دولت در تجمع اعتراضی هدف ضرب و شتم نیروهای لباس شخصی قرار گرفته اند.

به گزارش سایت خبرنامه امیرکبیر، این افراد به دانشجويان حمله كرده و بيش از هشت دانشجو را مضروب و مجروح کردند.

سايت خبرنامه امير كبير، از بازداشت ۷۰ نفر در جریان این درگیری خبر داده اما سايت جنبش راه سبز شمار دستگيرشدگان را ۴۰ نفر اعلام كرده است.

به گزارش جرس، فضای این دانشگاه امروز پنج شنبه 10 دی ماه هم عادی نیست و نیروهای لباس شخصی موسوم به انصار در اطراف ساختمان دانشگاه حضور دارند.

بر اساس این گزارش دانشجویان این دانشگاه در حال پی گیری وضعیت مجروحان این حادثه هستند اما هنوز اطلاعی از آنها در دست ندارند.

تصاویری که از این نا آرامی ها در یوتیوب منتشر شده نیز حاکی از به خشونت کشیده شدن تجمع اعتراضی دانشجویان مخالف دولت در دانشگاه آزاد مشهد است.

بیانیه دفتر تحکیم وحدت

درپی بروز این نا آرامی ها دفتر تحکیم وحدت با صدور بیانیه ای ضرب و شتم و مجروح کردن دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد و دستگیری دانشجویان و فعالان سیاسی و اجتماعی را محکوم کرده است.

دراین بیانیه با اشاره به اینکه "مردم ایران نسبت به ظلم و استبداد آگاه شده اند" آمده است:" عده ای در خیال خام بر این باورند که با کشتار و بازداشت و تهدید مکرر دانشجویان می توانند مسئله عیان شده استبداد را به ورطه فراموشی تاریخی رهنمون کنند".

نویسندگان این بیانیه آنچه"حمله خصمانه" به دانشجویان مشهد خوانده اند و بازداشت گسترده دانشجویان و فعالان سیاسی و روزنامه نگاران را " نشان بی ثباتی و سقوط مرگ آور دستگاه قدرت"می داند.

در این بیانیه بازداشت خانم هدایت و آقای عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت ،" داستان تازه ای در شکستن حریم قانون و انصاف" عنوان شده است.

BBCPersian.com | صفحه نخست

0 comments:

ارسال یک نظر