ابعاد وسیع برخورد با فعالان دانشجویی

ابعاد وسیع برخورد با فعالان دانشجویی

مژگان مدرس علوم -

 

در حالی که اخبار نگران کننده ای نسبت به وضعیت دانشجویان زندانی و برخوردهای صورت گرفته با آنان در بند 209، انتشار می یابد. ازیک سو هیچ یک از مقامات قضایی در خصوص وضعیت دانشجویان بازداشت شده اظهار نظری نکرده اند و از تعداد دقیق دانشجویان بازداشت شده و اسامی آنان نیز اطلاع دقیقی در دست نیست. از سوی دیگر بستگان این دانشجویان بازداشتی از سوی ماموران قضایی تهدید می شوند که اگر اطلاعاتی در اختیار رسانه ها گذاشته شود دیگر زندانیشان را نمی بینند. وفشار بر دانشجویان زندانی در زندان ها و دانشجویان معترض در دانشگاه های کشور هم چنان ادامه دارد.

 

 

همزمان با ناآرامی های روز عاشورا و سرکوب خونین مردم و دستگیری گسترده فعالان سیاسی، بازداشت دانشجویان و دامنه برخوردهای امنیتی با فعالان دانشجویی هم وسیع تر شده و از سوی دیگر بی خبری مطلق از وضعیت نامعلوم شماری از فعالان بازداشت شده در پی حوادث اخیر، بر دامنه نگرانی خانواده های آنان و افکار عمومی افزوده است.

 در این گزارش به گوشه ای از ظلمی که به دانشجویان رفته و می رود، اشاره شده است. بدون شک به دلیل محدودیت اطلاعات،این گزارش کامل نیست و اسم بسیاری از دانشجویان از قلم افتاده است.

 

دانشجویان دربند

 

در پی ناآرامی های روز عاشورا، ۹ دانشجوی دانشگاه‌های امیرکبیر، علم و صنعت و فنی بابِل بازداشت شدند. یکی از بازداشت شدگان در حالیکه به شدت مضروب شده بوده است با سر شکسته در عصر روز عاشورا بازداشت شده است. این بازداشت ها در پی اعزام نیروهای بسیج به این دانشگاه صورت گرفته است.

 

بنا به گزارش خبرنامه امیر کبیر،از صبح امروز دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به کشتار مردم در روز عاشورا دست به تحصن زدند که این تحصن با حمله نیروهای بسیجی همراه شد. این نیروها مجهز به گاز فلفل بودند که تعدادی از نیروهای گارد ویژه نیز آنان را همراهی می کردند.

 

گفتنی است مصطفی حسین زاده عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم و فنون مازندران ، امیر رمضانی و موسی جلالی خواه اعضای شورای عمومی انجمن اسلامی، دیروز در ظهر روز عاشورا در میدان امام حسین تهران به اتهام شرکت در عزاداری حسین (ع) توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شدند. این سه دانشجو در هنگام دستگیری مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و حال مصطفی حسین زاده در لحظه دستگیری وخیم گزارش شده است.

 

همچنین نیلوفر هاشمی آذر، دانشجوی معماری دانشگاه تهران به همراه مادرش شهرزاد نصیری در روز عاشورا (یکشنبه 6 دی‌ماه) در خیابان جمال‌زاده دستگیر شدند.شهرزاد نصیری مادر این دانشجوی زندانی روز گذشته در حدود ساعت 4 بعدازظهر با تعهد آزاد شده است اما نیلوفر هاشمی را به زندان اوین منتقل نموده‌اند.
 

مهدی عربشاهی ،  دبیر تشکیلات دفتر تحکیم، همزمان با درگیریهای روز عاشورا ، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این فعال دانشجویی به گفته دوستانش هدف ماموران امنیتی بوده و از قبل شناسایی شده بود.

 

همزمان دستگیری های در تهران، درساری و مشهد برخوردهای  شدید با فعالان دانشجویی و احتمال اعمال فشارهای جسمی و روحی بر آنان در زندان ها، آغاز شده است.

 

رضا نیکوکار و مهدی ابراهیمی، دو فعال دانشجویی دانشگاه ساری نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافته اند.

 

از فعالان دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد که به دنبال ارتحال آیت الله منتظری، هفت تن بازداشت شده اند که اطلاعاتی از وضعیت آنان وجود ندارد.

 

این تعداد از دانشجویان مشهدی در مقابل دفترآیت الله صانعی، یکی از محل های برگزاری مراسم عاشورا بازداشت شده اند و حسین قابل، برادر زاده احمد و هادی قابل دو پژوهشگر دینی در بین بازداشت شدگان است.

 

در حال حاضر دست کم بیست و پنج فعال دانشجویی دانشگاه های مشهد در بازداشت بسر می برند. اکثر بازداشت شدگان طی هفته گدشته و به دنبال مراسم عزاداری و یاد بود برای آیت الله منتظری بازداشت شده اند و از محل نگهداری ووضعیت آنان خبری در دست نیست.

 

رشید اسماعیلی، عضو شورای سیاست گذاری سازمان ادوار تحکیم در اصفهان بازداشت شده بود و تاکنون خبری از وضعیت جسمی و روحی وی در دست نیست.

 

میلاد اسدی دانشجوی زندانی دانشگاه خواجه نصیر و عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت که از آذرماه گذشته بازداشت شده، در ملاقات با خانواده اش اعلام کرد در زندان انفرادی و در سلولی سرد نگهداری می شود و در یک هفته اخیر او را بدون هرگونه بازجویی به صورتی بلاتکلیف در سلول انفرادی نگاه داشته اند.بازپرس پرونده در جواب اعتراض خانواده اسدی به وضعیت بلاتکلیف این دانشجوی زندانی گفته است:بگذارید مدتی در تنهایی خلوت کند!

 

 میلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت پیش از این بارها از سوی دادگاه انقلاب و همچنین کمیته انضباطی دانشگاه خواجه نصیر احضار و مورد تهدید قرار گرفته بود. پرونده وی در شعبه 7 بازپرسی امنیت قرار دارد و یکی از اتهامات وی "اقدام علیه امنیت ملی" است.

 

اشکان ذهابیان، دانشجوی انتقالی دانشگاه مازندران که هنوز چند ماه از آزادی او پس از بازداشت سی روزه در تیرماه جاری نمی گذشت، پیش از برگزاری تجمع روز سیزده آبان، اولین دانشجویی بود که پس از احضار به دادستانی بابل بازداشت شد.

 

سیاوش رضاییان، دانشجوی ریاضی دانشگاه مازندران که 11 آبان بازداشت و یک روز بعد آزاد شده بود، مجددا در تاریخ 15 آبان بازداشت شد.

 

بهنام فرازمند و زاوش گرایلی دو دانشجوی دیگر این دانشگاه هم پس از تجمع 12 آبان این دانشگاه و پس از انتقال به حراست دانشگاه، تحویل مامورین امنیتی بابلسر شدند.

 

 مهدی داودیان دانشجوی علوم اجتماعی این دانشگاه نیز شامگاه 13 آبان با یورش مامورین امنیتی به منزلش بازداشت و به زندان بابل منتقل شده است.

 

با پایان یافتن تجمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در اعتراض به لغو مجوز مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی منتظری در این دانشگاه 3 تن از دانشجویان با نامهای "آرشام دامغانی"، "مهران هدشی" و "امیر ثابت مقدم" توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند  که بهنام فرازمند و اشکان ذهابیان پس از انتقال به دادسرا و بازپرسی به قید وثیقه 30 میلیون تومانی آزاد شدند.

 

فرشید یداللهی وکیل سید حامد کاووسی در مورد اتهامات موکلش گفت: " اتهامات وی اقدام علیه امنیت داخلی کشور از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی و اداره آن و تبلیغ علیه نظام به نفع گروهها و سازمانهای مخالف از طریق سر دادن شعارهای ضد ولایت و ضد مسئولین مملکت اعلام شده است."

 

همچنین این وکیل دادگستری در مورد رسیدگی به پرونده موکل خود در شعبه‌ای دیگر از دادگاه انقلاب شیراز بیان داشت: "در خصوص آقای سید حامد کاووسی پرونده دیگری نیز در شعبه 115 دادگاه عمومی شیراز در حال رسیدگی می‌باشید. با مراجعه به شعبه 115 دادگاه عمومی جزائی متوجه شدم بدون احضار موکل سید حامد کاووسی به دادگاه برای وی به اتهام اخلال درنظم عمومی و توهین به مقامات حکم حبس به صورت غیابی صادر شده البته تا کنون این حکم به وی و اینجانب ابلاغ نگردید و در صورت ابلاغ به آن نیز اعتراض می نمائیم."

 

محمد تابع محمدی از دیگر دانشجویان بازداشت‌شده به 4 سال حبس تعزیری محکوم شد. چند تن از دانشجویان دیگر نیز به احکام جزای نقدی، حبس‌های کوتاه‌مدت و حبس‌های تعلیقی محکوم شدند.

 

گفتنی است پس از بازداشت‌های گسترده دانشجویان در روز 13 آبان در شیراز و برگزاری دادگاه‌های آنان احکام سنگینی برای آنان صادر شده است. پیش از این نیز دادگاه انقلاب شهر شیراز صدور احکام قضایی برای ۸ دانشجو و یک استاد در دانشگاه‌های شهر شیراز را اعلام نموده بود.

 

مسعود خیراتی سخنگوی سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز و علوم پزشکی به چهار ماه حبس از سوی شعبه تجدید نظر دادگاه انقلاب اسلامی شیراز را مجکوم شد. اتهام وی را تبلیغ علیه نظام عنوان کرده اند. اجرای این حکم به مدت سه سال به حالت تعلیق در آمده است. لازم به ذکر است حراست دانشگاه علوم پزشکی و اداره اطلاعات شیراز شاکیان این پرونده بوده اند. در پرونده این دانشجو راه اندازی و هدایت دهها تجمع، تحصن، روزه سیاسی و اعتصاب غذای دانشجویی، مطرح کردن دیدگاههای آیت الله منتظری و دعوت از نیروهای ملی، ملی-مذهبی و برخی نیروهای اصلاح طلب جهت سخنرانی در دانشگاه به عنوان مصادیق اتهام مطرح شده است.

 

سعید خسروآبادی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز که پس از تجمع ۱۶ آذر دانشگاه شیراز به اداره اطلاعات احضار شده بود روز شنبه پس از مراجعه به این اداره بازداشت شده است.

 

راضیه جعفری، سعید آگنجی و سعید لطفی از دانشجویان شهر شیراز که پیش از ۱۶ آذر بازداشت شده بودند همچنان در وضعیتی نامشخص در بازداشت به سر می برند.

 

ندا اسکندری، خدیجه قهرمانی، سید محمد حسینی و یحیی طاووسی دانشجویان دانشگاه شیراز نیز عصر روز یکشنبه پس از گذشت بیش از ۱ ماه از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز آزاد شدند.

 

حسین مطلوبی، تقی جعفری، سامان بزرگی و مبین عرب 4 دانشجویی هستند که در روز 16 آذر توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شده اند.وهنوز هیچ اطلاعی از وضعیت این دانشجویان به دست نیامده است.

 

گفتنی است پس از برگزاری تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز در روز 16 آذر ، حدود 20 نفر از دانشجویان این دانشگاه بازداشت شدند که پنج نفر آنها همچنان در بازداشت به سر می برند. شانزده نفر از دانشجویان در همان روز آزاد شدند، اما 4 دانشجو از جمله علی رستمی پور، همچنان در زندان اوین در بازداشت به سر می برند و تاکنون اجازه ملاقات به خانواده های آنان داده نشده است.

 

عباس حکیم زاده، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت که در روز 28 آبان با مراجعه ماموران امنیتی به منزلش بازداشت، و برای سومین باربازداشت شده بود با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. حکیم زاده پس از 33 روز حبس در سلول انفرادی، با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شده است.

 

حکیم زاده اسفندماه سال گذشته نیز بازداشت شده و حدود 4ماه را در سلول های انفرادی به سر برده و تیرماه سال جاری با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود. وی همچنین در بهار سال 86 در پی جنجالی که بر سر انتشار نشریات دانشجویی دردانشگاه پلی تکنیک به وجود آمده بود، بازداشت و چندین ماه را در زندان به سر برده بود.

 

فواد شمس، دانشجوی دانشجوی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران که روز 11 آذرماه حین خروج از دانشگاه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. اتهامات تفهیم‌شده به این فعال دانشجویی، اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشویش اذهان عمومی و راه‌اندازی اعتصابات و تجمع‌ها اعلام شده است. گفتنی است بازجویی از وی پایان پذیرفته و این روزنامه‌نگار به سلولی چندنفره منتقل شده است.

 

احسان نجفی نسب فعال دانشجویی آذربایجانی در دانشگاه تبریز ۱ دی ٨٨ پس از تحمل دوران محکومیت با عفو مشروط از زندان تبریز آزاد شد. این فعال دانشجویی به یکسال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی از سوی شعیه یک دادگاه انقلاب تبریز محکوم گردیده بود. اتهام این فعال دانشجویی مشارکت در تشکیل گروه جهت بر هم زدن امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام از طریق مدیریت وبلاگ جنبش دانشجویی آذربایجان(آذوح) عنوان شده است.

 

فراز زهتاب و آیدین خواجه ای از فعالین دانشجویی دانشگاه تبریز که در جریان این پرونده به سه سال حبس محکوم شده بودند پس از طی دوره محکومیت از زندان تبریز آزاد شده اند اما مجید ماکوئی دیگر متهم این پرونده همچنان در بند مالی زندان تبریز به سر می برد.

 

علیرضا کیانی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران برای سومین باربه دادگاه احضار شده و به اتهامات مختلف مورد محاکمه قرار می گیرد.

 

اولین دادگاه علیرضا کیانی در دادگاه بابلسر و به اتهام اخلال در نظم عمومی و اغتشاش در پردیس دانشگاه مازندران – بابلسر و دومین دادگاه وی در دادگاه عمومی بابل به اتهام اخلال در نظم عمومی و اغتشاش در دانشگاه بابل برگزار شدند. بنا بر این گزارش در حالی که تاکنون احکام این دو دادگاه صادر نشده است، این فعال دانشجویی با 16عنوان اتهامی دیگر به دادگاه انقلاب بابل احضار و محاکمه شده است. بخشی از اتهاماتی که در کیفر خواست این دانشجو توسط دادستانی بابل آمده است به شرح ذیل می باشد: "تحریک دانشجویان به اعتراض و شرکت در تجمعات، اعتقاد به پروژه  براندازی نرم و حرکت در راستای آن، برگزاری تجمعات و نشست های غیر قانونی در دانشگاه مازندران، ارتباط با بیگانگان و مصاحبه با صدای آمریکا و اظهارات ساختارشکن و خارج از چارچوب نظام، قلمفرسایی تند سیاسی در نشریات غیر قانونی و انتشار مقالات در سایت های ضد انقلاب، زیر سوال بردن ولایت فقیه و مجلس خبرگان، عضویت در شورای مرکزی انجمن اسلامی غیر قانونی دانشگاه مازندران، ارتباط با دفتر غیر قانونی تحکیم وحدت، داشتن وبلاگ و ..."

 

همچنین در پایان این کیفر خواست آمده است که حضور علیرضا کیانی در محیط های آموزشی و دانشگاهی خدشه ای اساسی به اصول مقدس نظام جمهوری اسلامی وارد می آورد و از قاضی پرونده در خواست شده تا برای این مسئله تدبیری بیاندیشد.

 

سلمان سیما، دانشجوی دربند از سوی کمیته تجدید نظر دانشگاه آزاد محکوم به تبعید تحصیلی و تغییر گرایش شد.سلمان سیما که هم اکنون در بازداشت به سر می برد، پیش تر از سوی کمیته انضباطی دانشگاه محکوم به سه ترم تعلیق از تحصیل شده بود. او روزهای گذشته بدون اینکه امکان درخواست تجدید نظری در این مورد داشته باشد، به تبعید به خوراسگان همراه با تغییر گرایش به رشته علوم اقتصاد و یا تبعید به خمین با تغییر گرایش به رشته اقتصاد توسعه محکوم شد.

 

گفتنی است سلمان سیما، از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد و عضو شورای سیاست گذاری سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) است که در روز 23 آبان ماه بازداشت شده و علی رغم وعده های بازپرس پرونده مبنی بر آزادی، همچنان در بازداشت به سر می برد. وی در ملاقاتی با خانواه اش، خبر از ضرب و شتم خود در بازجویی ها داده است. شدت این ضرب و شتم ها به حدی بوده که یکی از انگشتان و دو دنده وی دچار شکستگی و در ناحیه قفسه سینه دچار مشکل شده است. سلمان سيما در 18 تيرماه 87 نيز بازداشت شده و مدت 40 روز در زندان اوين به سر برده بود.

 

حجت شریفی و نفیسه زارع کهن  در روز 13 آبان بازداشت شده اند ، 2دی ماه با قرار كفالت 100 ميليون توماني آزاد شدند.

 

سیروس بنه گزی از اعضای شعبه بوشهر سازمان ادوار، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و به مکان نامعلومی انتقال یافت. بنا بر اخبار رسیده همزمان با برگزاری مراسم تشیع پیکر آیت الله منتظری در قم و برگزاری آیین سوگواری برای وی، قرار بود که در شهر بوشهر و دانشگاههای این استان مراسم های بزرگداشتی برگزار گردد که علت بازداشت بنه گزی به این موضوع مربوط می شود.

 

بعد ازگذشت دو ماه  از بازداشت علی پرویز و سهیل محمدی این دو فعال دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر به شعبه 28 دادگاه انقلاب ارسال شده است که علیرغم پایان یافتن بازجویی های آنان و ارسال پرونده از دادسرای امنیت به دادگاه انقلاب، مسئولین قضایی از ابلاغ قرار وثیقه به خانواده های آنان خودداری کرده اند. قاضی پرونده در پاسخ به درخواست خانواده سهیل محمدی مبنی بر آزادی وی با قرار وثیقه اعلام کرده که تا زمان برگزاری دادگاه نیازی به صدور قرار وثیقه و آزادی او نیست. این در حالیست که علی پرویز و سهیل محمدی با اتمام بازجویی های خود به بند 350 انتقال یافته اند و بیش از دو هفته است که در این بند در انتظار تعیین تکلیف پرونده خود و ابلاغ قرار وثیقه به سر می برند.

 

از وضعیت پرونده جاوید حاج همتی و عباس قادری دیگر دانشجویان بازداشتی این دانشگاه نیز اطلاع جدیدی در دست نیست و خانواده های این دو دانشجو با وجود مراجعات مکرر به دادسرای امنیت در بلاتکلیفی به سر می برند .

 

همچنین از وضعیت و سرنوشت مجید توکلی تاکنون خبری منتشر نشده است.

 

احکام تعلیق، اخراج و احضار محرومیت

 

پس از اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات دانشجویان بسیاری از دانشگاه های سراسر کشور مثل اصفهان، بابل، تربیت معلم تهران، چهارمحال بختیاری، شهید بهشتی، شیراز، امیر کبیر، رازی کرمانشاه، قزوین، علم و صنعت، مازندران و دانشگاه تهران به کمیته های انضباطی و یا نهادهای امنیتی احضار شده اند.

 

اخبار رسیده از دانشگاه های مختلف کشور، حاکی از صدور تعدادی احکام کم سابقه از احکام تعلیق، اخراج و احضار دانشجویان هستند، احکامی که در ادامه برخود با شرکت کنندگان در تجمعات اعتراضی 16 آذر و 13 آبان صادر می شوند.

 

 تاکنون حکم تعلیق از تحصیل 30 دانشجوی دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی صادر شده است. این احکام در پی برگزاری تجمع های اعتراضی دانشجویان این دو دانشگاه در روزهای 16، 17 و 18 آذر ماه بوده است. مسوولان دانشگاه اعلام کرده اند که موج احضارها کماکان ادامه پیدا خواهد کرد.

 

در این میان علی اجاقی از فعالین دانشجویی دانشگاه اصفهان با فشار وزارت اطلاعات و بدون وجود هیچ گونه اتهام مشخصی، حکم 2 ترم تعلیق خود را دریافت کرده است که با توجه به وقفه ایجاد شده در سنوات تحصیلی او، عملا می تواند معادل اخراج آموزشی این دانشجو از دانشگاه اصفهان باشد.

 

همچنین در پی برگزاری تجمعات دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد در روزهای 13 آبان و 16 آذر در اعتراض به حکومت و سرکوب گسترده مردم، بیش از هشتاد تن از دانشجویان این دانشگاه به کمیته انضباطی احضار شده اند. مسئول کمیته انضباطی این دانشگاه با تهدید دانشجویان و نشان دادن حکم اخراج به دانشجویان به آنها اعلام کرده است که احکامشان را برای امضا به دفتر رئیس دانشگاه فرستاده اند و به هیچ کس اجازه تنظیم دفاعیه داده نشده است.

 

گفتنی است در تجمع روز 13 آبان نیروهای امنیتی و لباس شخصی با حمله به داخل صحن دانشگاه آزاد مشهد دانشجویان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و بیش از 20 تن از دانشجویان معترض این دانشگاه را بازداشت کردند.

 

میلاد عیسی پور، دانشجوی ترم آخر روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد تهران جنوب را نیز به تنکابن تبعید تحصیلی کرده اند.

 

جلسه کمیته انضباطی 11 نفر از دانشجویانی که در تجمع سکوت روز دوشنبه 16 آذر در دانشگاه آزاداسلامی واحد شهر ری شرکت کرده بودند برگزار شد.

 

گفتنی است پیش از این در آغاز ترم جدید تعدادی از دانشجویان این واحد توسط دانشگاه به وزارت اطلاعات معرفی و پس از آن به کمیته پیگیری وزارت اطلاعات احضار شده بودند.

 

همچنین بیش از 50 دانشجوی دانشگاه آزاد نجف آباد به کمیته انضباطی احضار شدند. اتهام این دانشجویان شرکت در تجمع اعتراضی روز 16 آذر عنوان شده است. با احضار این افراد، تعداد دانشجویان احضار شده به کمیته انضباطی به بیش از 230 تن رسید. این در حالی است که در آستانه 16 آذر نیز، شش دانشجوی این دانشگاه با احکام انضباطی مواجه شده بودند. بابک فروتن، امیر باطنی، الهه کشور، حسین شهریاری، شیرین رئیسی و شیما اصلانی دانشجویانی هستند که بعد از احضار به کمیته انضباطی، به اتهام "توهین به شعائر دینی و ملی در تجمع روز سیزده آبان" به یک یا دو ترم تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شده اند.

 

لازم به ذکر است، پس از تجمعات و اعتراضات فراوان دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز، برخوردهای شدید و بی سابقه با فعالین و دانشجویان این دانشگاه آغاز شد به طوری که 15 دانشجوی این دانشگاه مجموعا به 36 ترم تعلیق محکوم و به دانشگاه نیز ممنوع الورود شدند.

 

از سوی دیگردر پی برگزاری تجمعات دانشجویان معترض دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی در محدوده زمانی 16 آذرماه، که بیش از 1500 دانشجو در آن شرکت داشته اند، مسئولین دانشگاه به برخوردهای انضباطی و امنیتی با دانشجویان اقدام کرده اند.

 

بنا به گفته  دبیر کمیته ی انضباطی دانشگاه اصفهان 6 تن از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مستقیما حکم اخراج خود را دریافت نموده اند. همچنین تعدادی از دانشجویان علوم پزشکی احکام تعلیق دریافت کرده اند.

 

این درحالیست که در دانشگاه شهید بهشتی، مسوولین حراست در جلسات كميته انضباطي، با تهدید و ارعاب دانشجویان، آن ها را از شرکت در تجمعات احتمالی بر حذر داشته اند.همچنین در این جلسات از دانشجویان خواسته شده است تا عوامل برگزاری این تجمعات را معرفی کنند. در اولین برخورد کمیته انضباطی با دانشجویان، 15 نفر از دانشجویان از خوابگاه محروم شده اند.

لازم به ذكر است دانشگاه بهشتي در روزهاي 16، 17 و 22 آذر صحنه اعتراضات دانشجويي بود.

 

کمیته انضباطی دانشگاه آزاد تبریز نیز بیست تن از فعالین دانشجویی این دانشگاه را به کمیته انضباطی احضار نمود. که در این میان تا کنون 3 تن از دانشجویان دانشگاه هر یک با احکام 2 ترم تعلیق از تحصیل مواجه شده اند.

 

گفتنی است، اتهامات عنوان شده از سوی کمیته انضباطی ، شرکت در تجمعات غیر قانونی و شعار دادن علیه دولت محمود احمدی نژاد می باشد و این در حالی است که طبق قانون اساسی و همچنین مصوبه ی شورای عالی فرهنگی، تجمعات مسالمت آمیز در داخل دانشگاه نیازی به اخذ مجوز ندارد

0 comments:

ارسال یک نظر