تایمز: بهت زده از زندگان، بیمناک از مردگان

تظاهرات تهران

تعدادی از روزنامه های عمده بریتانیا در شماره های روز پنجشنبه، 31 دسامبر (10 دی)، مطالبی را به تحولات ایران اختصاص داده اند.

روزنامه تایمز مالی (فایننشال تایمز)، علاوه بر دو مقاله اساسی در باره ایران، در گزارشی تحت عنوان "معترض ایرانی قبل از هر راهپیمایی خود را برای مرگ آماده می کند" به نقل از یک زن سی و شش ساله ایرانی می نویسد که قبل از شرکت در هر راهپیمایی اعتراضی، در یک تکه کاغذ مشخصات خود را می نویسد و همراه می برد تا اگر کشته شد، بتوانند جنازه او را شناسایی کنند.

تایمز مالی در مقاله دیگری با عنوان "اعتراضات ایران به قیام آشکار تبدیل می شود" با یادآوری اینکه جنبش اعتراضی کنونی با اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد، می نویسد که مشخصه بحران سیاسی جاری در ایران مقاومت و دوام جنبش اعتراضی است که آنچه را که به شکل تلاشی برای اصلاحات آغاز شد به یک قیام آشکار علیه حکومت دین سالار تبدیل کرده در حالیکه اینک آشکار شده است که نظام مذهبی ایران چیزی بیش از "برگ انجیری برای پوشش یک دیکتاتوری نظامی در حال رشد نیست."

این روزنامه سپس به گزارش تظاهرات روز عاشورا در شهرهای ایران می پردازد و می نویسد که در حالیکه وقوع یک رویارویی آشکارا اجتناب ناپذیر جلوه می کرد، درگذشت آیت الله منتظری زمینه تظاهرات گسترده ای را فراهم آورد.

تایمز مالی در مورد آیت الله منتظری می نویسد که او از منتقدان حکومت بود که در زمان حیات خود، حکومت جرات دست درازی به او را نداشت و پس از مرگ، به بزرگان فقه شیعه با سلسله شهدای این مذهب پیوسته و در مرگ، به دشمنی مهلک تر برای رژیم تبدیل شده است.

این روزنامه در ادامه مطلب به اختلاف هسته ای ایران و جامعه جهانی هم پرداخته و توصیه می کند که تحریم های بعدی علیه جمهوری اسلامی باید "سرکوبگران مردم ایران" را هدف قرار دهد.

'بیمناک از مردگان'

تایمز ، روزنامه دیگر چاپ بریتانیا هم در شماره روز پنجشنبه، دو گزارش را به مسایل ایران اختصاص داده است.

در گزارشی تحت عنوان "زوج محتاط کلید اعتراضات را در دست دارند" به موقعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی پرداخته و می نویسد که در حالیکه شایعاتی از بازداشت این دو رهبر اعتراضات انتشار یافته، آنچه که مسلم است اینکه چنین اقدامی به جای خنثی کردن اعتراضات ضد حکومتی، باعث تقویت و تحریک بیشتر حرکت اعتراضی خواهد شد و مشکلات حکومت را بیشتر خواهد کرد.

علی حبیبی و موسوی

در ادامه این گزارش آمده است که به همین دلیل هم به نظر می رسد که رهبران حکومت تسلیم خواست طرفداران تندرو خود نشده اند و تاکنون در برابر وسوسه بازداشت این دو نفر مقاومت کرده اند.

همین روزنامه در گزارش دیگری با عنوان "بهت زده از زندگان، بیمناک از مردگان" در اشاره به خاکسپاری علی حبیبی موسوی خامنه، خواهرزاده میرحسین موسوی، می نویسد که دولت ایران دستور داد تا یکی از شهدای جنبش اعتراضی بی سر و صدا دفن شود.

این روزنامه می افزاید رژیم آشوب زده ایران، که روز گذشته در صدد برآمد برای تقویت روحیه حامیان خود، تظاهراتی را در چند شهر ایران "روی صحنه" بیاورد، شب گذشته اعلام کرد که رهبران مخالفان از بیم مردم خشمگین از تهران گریخته اند اما این شایعه به زودی تکذیب شد.

در این گزارش، ماجرای کشته شدن و خاکسپاری علی حبیبی نیز بیان شده و آمده است که رژیم از ترس اینکه مبادا مراسم خاکسپاری او هم به یک گردهمایی اعتراضی گسترده، آنهم در روز نمایش حمایت از حکومت، تبدیل شود، از خانواده سرشناس ترین قربانی تظاهرات روز یکشنبه خواست تا این مراسم را بدون سر و صدا برگزار کنند.

تایمز می نویسد که روز گذشته، تلویزیون دولتی تصویر دهها هزار تن از تظاهرکنندگان را در شهرهای مختلف نشان داد اما برخلاف تظاهرات معترضان، در خلال این راهپیمایی ها کسی هدف گلوله، ضربات باتوم و پرتاب گاز اشک آور از سوی پلیس ضد شورش قرار نگرفت.

این روزنامه می افزاید که در حالیکه رسانه های دولتی از کثرت تظاهرکنندگان سخن می گفتند، سایت های معترضان نوشتند که حکومت برای کشاندن مردم به صحنه تظاهرات، به کارمندان مرخصی داد، دانش آموزان و سایرین را با اتوبوس به محل تظاهرات آورد، بلیط مترو را مجانی کرد و به توزیع غذای رایگان در میان راهپیمایان پرداخت.

تظاهرات دولتی

در ادامه این گزارش اظهارات تهدید آمیز مقامات حکومت، از جمله فرمانده نیروی انتظامی، در مورد شدت عمل بیشتر علیه معترضان و بازداشت صدها تن از آنان منعکس شده و به نقل از فرمانده نیروی انتظامی آمده است که فیلم رد شدن یک خودروی پلیس از روی یکی از تظاهرکنندگان، که در شبکه های خبری جهان هم نشان داده شد، از اساس دروغ بوده است و خبرنگاران حق ندارند در مورد مسایل دروغ از او سئوال کنند.

تظاهرات طرفداران دولت - عکس از فارس

تظاهرات دولتی روز چهارشنبه در روزنامه ایندیپندنت هم منعکس شده که تحت عنوان "رژیم ایران با برگزاری راهپیمایی های گسترده در صدد مقابله با اعتراضات برآمد" می نویسد که اتوبوس های دولتی دهها هزار تن را به مرکز شهر آوردند تا حکومت بتواند در برابر مخالفان قدرت نمایی کند.

این روزنامه می نویسد که ادارات دولتی برای شرکت کارمندان در تظاهرات به آنان یک روز مرخصی دادند و کودکان مدارس و طرفداران حکومت از شهرها و روستاهای اطراف با اتوبوس به محل تجمع انتقال یافتند.

این گزارش همچنین به انتشار و سپس تکذیب شایعه خروج میرحسین موسوی و مهدی کروبی از تهران و تهدیدهای مقامات امنیتی هم اشاره می کند.

روزنامه ایندیپندنت در گزارش دیگری ماجرای ربوده شدن پنج تبعه بریتانیایی در عراق، کشته شدن چهار تن از آنان و آزادی یک نفر پس از بیش از دو سال اسارت را بازگو می کند و می نویسد که این آدم ربایی با هدف مبادله گروگان ها با شورشیان مورد حمایت ایران از زندان های نیروهای ائتلاف صورت گرفت.

روزنامه دیلی تلگراف گزارشی را تحت عنوان "اوباما وضع تحریم های هدفمند علیه رهبران ایران را بررسی می کند" به ایران اختصاص داده و به سیاست دولت آمریکا برای وارد کردن فشار بر جمهوری اسلامی پرداخته است.

این روزنامه در مطلب دیگری، براساس مطالب منتشر شده در برخی سایت های اینترنتی متعلق به معترضان، آنچه را که جنبه هایی از زندگی خصوصی آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، خوانده شرح داده است.

این روزنامه، با اظهار اینکه زندگی خصوصی رهبر جمهوری اسلامی همواره از دید همگان مخفی بوده، می نویسد که گزارش مربوط به زندگی خصوص آیت الله خامنه ای حاوی اطلاعات دست اولی است که یکی از افراد نزدیک به بیت وی، که گفته می شود به فرانسه گریخته، در اختیار جنبش سبز قرار داده است.

این گزارش حاوی جزئیاتی در مورد برنامه ها، وضع جسمی و روحی، و شرایط زندگی آیت الله خامنه ای، اعضای خانواده و نزدیکان او در تهران و سایر نقاط ایران است که، براساس این گزارش، نشاندهنده برخورداری از یک زندگی مرفه و تجملاتی است.

دیلی تلگراف می نویسد که جهت کسب نظر مقامات جمهوری اسلامی در مورد این گزارش به سفارت این کشور در لندن مراجعه کرده اما کارمندان سفارت از هر نوع اظهار نظری در این زمینه خودداری ورزیده اند.

روزنامه گاردین هم در روز پنجشنبه گزارشی را در مورد ربودن پنج تبعه بریتانیایی در عراق در سال 2007، کشته شدن چهار تن از آنان در اسارت و آزادی یک نفر در روز چهارشنبه منتشر کرد.

این گزارش با عنوان "دست ایران پشت ربودن بریتانیایی ها در بغداد" چاپ شده و به گفته گاردین، نشان می دهد که نیروی قدس سپاه پاسداران طراح ربودن این پنج نفر بود که مدتی را در محل های متعلق به این نیرو در داخل خاک ایران نگهداری شدند.

BBCPersian.com | صفحه نخست

0 comments:

ارسال یک نظر