تهیه لیست چند صد نفره برای بازداشت چهره های سیاسی فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران

 

کلمه: لیست چند صد نفره برای بازداشت چهره های سیاسی فعالان مدنی و حقوق بشر و روزنامه نگاران و خبرنگاران تهیه شده است.

به گزارش کلمه طی روزهای اخیر برخی از چهره های سیاسی فعالان مدنی و روزنامه نگاران بازداشت شده اند و اخبار موثق حکایت از ادامه این بازداشت ها در روزهای آینده دارد.

در همین رابطه شنیده شده است نهاد های اطلاعاتی –امنیتی و برخی ارگان های نظامی لیست چند صد نفره ای را در اختیار دارند که بر اساس آن قرار است در چندین مرحله ،گام به گام به بازداشت این چهره ها بپردازند.تلاش می شود این بازداشت ها در بی خبری کامل مردم و حامیان جنبش سبز  و در سکوت خبری صورت بگیرد.به همین دلیل در مرحله اول بازداشت خبرنگاران و روزنامه نگاران به منظور ایجاد رعب ، وحشت و توقف فعالیت خبری در دستور کار قرار گرفته است.

در مرحله اول یعنی از فردای روز عاشورا بازداشت برخی از چهره های سیاسی و روزنامه نگاران کلید خورده است.

در همین رابطه ابتدا چهار تن از مشاوران میر حسین موسوی بازداشت شدند.علیرضا بهشتی حسینی فرزند شهید بهشتی از اولین افرادی بود که در روز دوشنبه و از سر کلاس درس در دانشگاه تربیت مدرس بازداشت و منزل او تفتیش و برخی مدارک و کامپیوتر شخصی او توقیف شد.فرزند شهید بهشتی پیش از این نیز درجریان حوادث پس از انتخابات بازداشت شده بود.

علیرضا بهشتی شیرازی سر دبیر روزنامه کلمه سبز و باقریان و بهزادیان نژاد سه تن دیگر از مشاوران مهندس موسوی بودند که در روز دوشنبه بازداشت شدند.

مهندس شاپور کاظمی برادر زهرا رهنورد از دیگر بازداشتی های روز دوشنبه بود.بسیاری بازداشت مجدد او را برای فشار بر مهندس موسوی تحلیل کردند.برادر همسر میرحسین که به هیچ وجه چهره ای سیاسی نیست در حوادث پس از انتخابات نیز پنج ماه در زندان نگهداری شد.

اردشیر امیرارجمندهم بازداشت شد.امیرارجمند دانشیار حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی و مشاور حقوقی میرحسین موسوی بود.دکتر عابدی جعفری از دیگر بازداشتی ها بوده است.او عضو ستاد موسوی و وزیر بازرگانی دولت او بوده است..

از سوی دیگر ماموران دادستانی با حکم وزارت اطلاعات با حضور در بنیاد باران که بنیانگذار و موسس آن سید محمد خاتمی بود مرتضی حاجی مدیر عامل و رسولی معاون ان را بازداشت و اسناد و مدارک بنیاد را ثبت و ضبط کردند.

بازداشت عماد الدین باقی از فعالان حقوق بشر و از نزدیکان به مهدی کروبی نیز در همان فردای عاشورا رقم خورد.در این میان فرزند حجت الاسلام مهدی کروبی از وضعیت نیمه حصر پدرش در منزل خود خبر داده است.

ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی از دیگر چهره های سیاسی بود که بازداشت شد.در همین رابطه شنیده شد نهضت آزادی برای اعلام انحلال این جبهه سیاسی تا روز پنج شنبه تحت فشار شدید نهادی های امنیتی قرار گرفته است.در همین رابطه برخی رسانه های افراطی جریان اصولگرا همچون کیهان و بولتن نیوز تلاش کردند بازداشت خبرنگاران و روزنامه نگاران را مرتبط به نهضت آزادی جلوه دهند.در همین راستا اعلام کردند هر کدام از این فعالان عرصه رسانه که بازداشت شده اند تنها به دلیل ارتباط با این جریان بوده است.

محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از دیگر افرادی است که نامش در لیست هزار نفره بازداشت وجود دارد.گرچه ماموران دادستانی برای بازداشت آرمین به منزلش مراجعه کردند اما به دلیل عدم حضور آرمین در منزل موفق به بازداشت او نشده اند.

به غیر چهره های سیاسی و مدنی نام بسیاری از خبرنگاران و روزنامه نگاران هم در لیست هزار نفره بازداشت گنجانده شده است.

ماشاالله شمس الواعظین، بدرالسادات مفیدی، مرتضی کاظمیان، کیوان مهرگان، رضا تاجیک و نسرین وزیری از جمله روزنامه نگارانی هستند که تاکنون دستگیر شده اند..

بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، کیوان مهرگان، دبیر سیاسی ضمیمه اعتماد و نسرین وزیری، خبرنگار پارلمانی خبرگزاری ایلنا و سایت خبرآنلاین هستند..

مرتضی کاظمیان، روزنامه نگار و فعال سیاسی نیز که از یادداشت نویسان ثابت سایت جرس است، ساعت یک بامداد بازداشت شده است.

اخبار موثق حکایت از ادامه این بازداشت ها دارد.برخی منابع موثق گزارش داده اند که این لیست هزار نفره که در دستور کار نیروهای امنیتی و نظامی قرار دارد قرار است مرحله به مرحله و با سنجش واکنش افکار عمومی به مرحله اجرا در آید.

همچنین به نظر می رسد روند بازداشت ها نشان می دهد در مرحله نخست سعی کرده اند ابتدا اطرافیان آقایان موسوی خاتمی و کروبی را بازداشت و همچنین با ادامه بازداشت روزنامه نگاران و خبرنگاران قرار است جریان اطلاع رسانی را مختل و افکار عمومی را در بی خبری نگه دارند.

 

 منبع: کلمه

0 comments:

ارسال یک نظر