گزارش از عاشورای خونین ایران


بهار یکتا -

میدان امام حسین که همه ساله محل برگزاری مراسم سوگواری سالار شهیدان و هفتاد و دو تن از یاران ایشان بود امسال با حضور سنگین نیروهای انتظامی و بسیج شکل دیگری بخود گرفت. خبرنگار جرس از همان ساعات اولیه بامداد خبر از ضرب و شتم مردم عزادار توسط مردان رهبری داد. نیروهای مسلح با حمله به مردم مانع از تجمع آنان در خیابانهای منتهی به میدان امام حسین می شدند. در این میان تعدادی از هموطنانمان با ضربات باتوم زخمی شدند.

در طول تاریخ معاصر ایران چنین گستاخی به هیاتهای عزادار حسینی تنها قابل قیاس با حمله قزاقها به مردم در عاشوراست. حتی محمد رضا شاه نیز به خود جرات نداده بود که با مردم عزادار اینگونه برخورد کند و مردم ایران هنوز خاطره راهپیمایی عظیم تاسوعا و عاشورای سال 57 را بیاد دارند. اما مدعیان حکومت ولایی که پس از تشییع باشکوه پیکر آیت الله منتظری قافیه را باخته اند از روز گذشته تاکنون با ضرب و شتم مردم عزادار و حمله به مراسم عزاداری، در صدد احیای رفتار امویان با خاندان آل محمد هستند. حمله شب گذشته گروهی از لباس شخصی ها به حسینیه جماران و دارالزهرا با شعار" خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست" " ابوالفضل علمدار خامنه ای نگهدار" نشان از مرام این حامیان ولایت دارد.

شهدای ظهر عاشورای تهران

در همین حال با نزدیک شدن به ظهر عاشورا و افزایش تعداد سوگواران حسینی، شدت عمل نیروهای مسلح در خیابان انقلاب بحدی بود که منجر به تیراندازی مستقیم بسوی مردم عزادار شد. خبرنگار ما از چهار راه کالج گزارش می دهد که در اثر تیرانداری سه تن از مردم بیگناه کشته و تعدادی زخمی شدند.

مردم پیکر این شهیدان و زخمی ها را بر دوش کشیده و شعار می دهند " یا حسین میرحسین"، " ایران شده کربلا". پیکرهای آغشته به خون مجروحان صحنه منقلب کننده ای را ایجاد کرده و عواطف و احساسات مردم را بشدت جریحه دار کرده است. نیروهای شبه نظامی حکومت سعی در متفرق کردن مردم دارند و با پرتاپ گازاشک آور بسوی مجروحان مانع از حرکت آنان می شوند.

گزارش ها حاکی است که مردم برای مقابله با گاز اشک آور اقدام به آتش زدن چند موتورسیکلت بسیجیان کرده اند. دود ناشی از آنش گرفتن این موتورها، صدای تیراندازی پی درپی، پرواز هلی کوپترها بر فضای شهر و صدای آژیر آمبولانس ها موجب هراس تعداد زیادی از مردم شده است. ولی آنان با شعار " نترسید نترسید ما همه با هم هستیم " به حرکت خود ادامه می دهند.

اخبار رسیده از میدان شهدا حاکی است که جمعیت عزادار با عبور از خیابان هفده شهریور، نظام آباد و دماوند در حال حرکت به سمت میدان آزادی هستند. در همین حال مردم از خیابانهای ولی عصر، حافظ، وصال شیرازی و طالقانی در دسته های چند ده نفره بسوی خیابان انقلاب در حرکت هستند. نیروهای نظامی که از پیش از ظهرامروز با مسدود کردن چهار راه ولی عصر مانع پیوستن مردم به جمعیت حاضر در خیابان انقلاب بودند، نتوانستند در مقابل سیل جمعیت مقاومت کنند و مردم با شکستن سد نظامی خود را به خیابان انقلاب رساندند .

شاهدان عینی گزارش می دهند که مردم از خیابانهای مختلف منتهی به خیابان انقلاب در حال پیوستن به سیل جمعیت این خیابان هستند. در حالی که نیروهای نظامی با پرتاب گاز اشک آور و فلفل و ضرب و شتم مردم بی گناه سعی در متفرق کردن آنان دارد ولی مردم بی توجه به حملات آنها به راه خود ادامه می دهند.

از حوالی ظهر امروز هلی کوپترها بر فضای تهران در پرواز بود. در تظاهرات ماههای پیش از این هلی کوپترها برای اسپری مسموم کننده استفاده شده بود. گفته می شود فضای امنیتی ایجاد شده برای ترساندن مردم و وادار کردن آنان به بازگشت است. این در حالی است که از صبح امروز صدای آژیر آمبولانسها در خیابانهای مرکزی تهران لحظه ای قطع نشده است.

 

الجزیره که اولین ساعات بامداد امروز پوشش خبری اعتراضات مردم تهران را در صدر خبرهای خود داشت، گزارش می دهد که خیابانهای منتهی به انقلاب از دست نیروهای نظامی و شبه نظامی خارج شده است و مردم کنترل کامل را در دست دارند. خبرها حاکی است که هر لحظه به موج جمعیت افزوده می شود. در همین حال شاهدان هنوز از صدای تیراندازی در اطراف میدان انقلاب خبر می دهند.

زنان پیشقراولان جنبش سبز

در تظاهرات امروز مردم تهران نیز حضور زنان پیشاپیش صف های تظاهر کنندگان چشمگیر است. زنان با مچ بندهای سبز خود در حالی که در برخی از خیابانها رهبری گروههایی را بر عهده دارند با شعارهای " عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز ملت سبز ایران صاحب عزاست امروز" در حال حرکت بسوی میدان آزادی هستند.

همچنین تعدادی از مردم در اتوبوس در حال سردادن شعار " مرگ بر دیکتاتور" " این ماه ماه خونه یزید سرنگونه "، " تجاوز جنایت  مرگ بر این ولایت" " زندانی سیاسی آزاد باید گردد" و .... در حال پیوستن به مردم هستند.

شاهدان عینی از پناه بردن تعدادی از مردم به خانه های اطراف خبر می دهند. در حالی که مردم درهای خانه های خود را برای زحمی ها و آسیب دیدگان می گشایند، شعار می دهند " بسیجی حیا کن مملکت را رها کن "

بازتات اعتراضات در رسانه های خارجی 

به رغم محدودیتهای شدید رسانه های خارجی در انتشار اخبار ایران، از صبح امروزالجزیزه،  سی ان ان ، بی بی سی ، آسوشیتدپرس، واشنگتن پست و ... خبر اول خود را به پوشش خبری تظاهرات اعتراضی مردم تهران اختصاص دادند. این اخبار به نقل از شاهدان عینی و اخبار " سایت جرس" تنظیم شده است . سی ان ان گزارش می دهد که این تظاهرات حتما منجر به یک تغییر در ایران می شود.

ایران یکپارچه علیه استبداد

اخبار رسیده از سایر شهرهای ایران حاکیست مراسم عزاداری سالار شهیدان امروز به صحنه ای برای ابراز مخالفت و اعتراض مردم تبدیل شده است. در قم، اصفهان ، نجف آباد، کاشان، شیراز، مشهد و سایر شهرهای کشور مردم عزادار از صبح امروز با تجمع در هیاتهای عزاداری و با سر دادن شعارهایی چون " یا حجت ابن الحسن ریشه ظلم را بکن"، " معاویه حیا کن سلطنت را رها کن"، " خامه ای یزید شد، یزید رو سفید شد"، " ایران شده کربلا مهدی بیا مهدی بیا" با کاروان شهیدان کربلا همصدا شدند. گفتنی است شدت گرفتن شعارهای روزهای اخیر و هماهنگی شعارها در اقصی نقاط کشور نشان از اشتراک دیدگاهها و اهداف مردم در نقاط مختلف کشور می باشد.

خبرهای رسیده از شیراز حکایت از درگیری در مسجد قبا محل برگزاری سخنران آیت الله دستغیب دارد. همچنین راههای منتهی به شاهچراغ در کنترل کامل نیروهای نظامی است. از قم نیز خبر می رسد که اطراف بیوت آیات عظام منتظری و صانعی نیز زد و خورد و درگیری در جریان است. گفتنی است پرتاپ گاز اشک آور، فضای امنیتی ، حمله به سوگواران امام حسین و کنترل شدید همه تکایا و حسینیه ها، آخرین اقدام نظام ولایی برای سرکوب مردمی است که در ماه خون و شهادت به تاسی از مولایشان حسین شعار مرگ بر استبداد سر می دهند و برای احیای اسلام ناب محمدی قیام کرده اند. رفتار حاکمان اسلامی در طول تاریخ عزادرای شیعه بی بدیل است.

گفتنی است پیش از این نیروهای انتظامی اعلام کرده بودند که هیاتهای عزاداری حق عبور از خیابانهای اصلی شهر را ندارند و فرماندهان سپاه و انتظامی نیز نسبت به حضور نیروهای معترض هشدارهای جدی داده بودند، اما به رغم اینکه هیچ مکانیسم خبر دهی منجسمی برای دعوت مردم در مراسم عاشورا وجود نداشت، مردم با استفاده از " هر شهروند یک ستاد" از طریق تلفن همراه و پیامک خبر برپایی راهپیمایی از میدان امام حسین به میدان آزادی را به اطلاع رسانده بودند.

منبع: جرس

0 comments:

ارسال یک نظر