جنبش راه سبز - همه گزارش‌ها - چهارم دی ماه 1388


از سوی آیت الله طاهری اعلام شد:برنامه های مراسم هفتم آیت الله العظمی منتظري در اصفهان
December 24, 2009 at 8:20 pm



جنبش راه سبز (جرس): آیت الله طاهری ، امام جمعه سابق اصفهان، جلسات بزرگداشت هفتمین روز رحلت آیت الله العظمي منتظري  در اصفهان را که مورد حمایت احزاب و گروههاي اصلاح طلب استان قرار گرفته، اعلام کرد.

براساس سایت نوروز، این برنامه ها که همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی است، به شرح زیر اعلام می شود:

شام تاسوعا: ساعت 18 تا 23، مسجد اعظم حسین آباد، با حضور گسترده و سبز عزاداران

صبح عاشورا: ساعت 8 تا 11:30، چهارباغ پایین؛ میدان امام حسین(دروازه دولت)؛ میدان امام و سپس برگزاری نماز ظهر عاشورا در میدان امام

عصر عاشورا: ساعت 15:30 تا 17 گلستان شهدا

شام عاشورا: بعد از نماز مغرب و عشا، حرکت از تمام میادین اصفهان و شهرستانهای استان به سمت مسجد اعظم حسین آباد برای برگزاری شام غریبان


ولایت بر قبور و ادب تسلیت
December 24, 2009 at 6:34 pm



محسن کدیور -

 

درگذشت آیت الله العظمی منتظری از مهمترین وقایع ایران در سال 1388 بود. در سلسله نوشته هائی که بتدریج عرضه خواهد شد می کوشم ابعاد ناشناخته راه و مکتب فقهی و سیاسی شیخنا الاستاد را تحلیل کنم. در این مجال در بحثی مقدماتی به مسئله مراسم تشییع و ترحیم و تسلیت آن اسوه فضیلت پرداخته ام. در این مقال به ده نکته اشاره شده است.

 

1- از ولایت بر قبور تا ولایت بر قلوب

 

محل دفن مرحوم آیت الله العظمی منتظری در جنب مقبره فرزند شهیدش در حرم حضرت معصومه در قم به توصیه رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفت. (تابناک، 1 دی 1388)  این توصیه و پیام تسلیت وی از سوی منصوبین رهبری به عنوان برخورد بزرگوارانه و کریمانه ولایت مطلقه فقیه با مخالفان خود دانسته شده است (موحدی کرمانی، نماینده سابق ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کیهان، 1 دی 1388). چند سال قبل نیز اعلام شد که پیکر مرحوم دکتر یدالله سحابی علیرغم وصیت آن مرحوم تنها بعد از اجازه مخصوص مقام رهبری در صحن امامزاده عبدالله شهرری دفن شد.

بیشک بر مسئله اختیارات رهبری در آرامگاه شواهد دیگری نیز میتوان یافت. با اینکه سالها درباره ابعاد مختلف قلمرو ولایت مطلقه فقیه مطالعه کرده ام، اما اقرار می کنم به این حوزه از قلمرو ولایت مطلقه توجه نکرده بودم: "ولایت بر قبور". بر اساس نظریه ولایت انتصابی مطلقه فقیه، رهبر نه تنها بر حیات که بر ممات، نه تنها بر خانه دنیوی که بر آرامگاه اخروی، نه تنها بر منزل زندگان که بر قبر درگذشتگان نیز ولایت دارد. اینکه چه کسی کجا خاک شود، و کدام قبر به کدام میت می رسد، همانند هرآنچه به دنیا و آخرت مردم بستگی دارد، از اختیارات ولی فقیه است بالاتر از اینها هم مسائلی است که مزاحمت نمی کنم.(کذا قیل)

آیت الله العظمی منتظری (رضوان الله تعالی علیه) به لطف خداوند به میزانی از محبوبیت دست یافته بود که هرکجا دفن می شد، مزارش میعادگاه مومنان عاشق و منتقدان استبداد دینی می گشت. حرم امامزاه ها که زیر نظر نمایندگان ولی فقیه اداره می شود، زائران اهل قبور را نیز کنترل خواهد کرد و اجازه نخواهد داد مخالفی دست از پا خطا کند. و اتفاقا اصل مسئله همین بوده است. آن گاه که زنده بود بهره اش از رهبری آیت الله خامنه ای حصر خانگی و توهین و ناسزا و غصب حسینه و دفاتر و دستگیری فرزندان و نوادگان و شاگردان بود، و اکنون که دستش از دنیا کوتاه شده است، مشمول کرامت ملوکانه قرار می گیرد. ای کاش ارباب قدرت در زمان حیات مخالفانشان یادی از کرامت می کردند. کرامت بر جنازه مخالف آن هم از ترس تاریخ و افکار عمومی اگر معنای دیگری ندهد، دلیل مروت و جوانمردی نیست. اگر جناب آقای خامنه ای به یمن دولت زور ولایت بر قبور هم در تیول ولایت مطلقه اش دارد، آیت الله العظمی منتظری بر حوزه ای ولایت داشت که از قلمرو مزدبگیران بسیج و پاسداران استبداد دینی بدور است و آن قلوب ملت ایران بود. از ولایت بر قبور تا ولایت بر قلوب فاصله روش خامنه ای تا روش منتظری است.

 

2- ادب رهبری از خطابه 1376 تا تسلیت 1388

 

آنگاه که تشییع کنندگاه مرجع رشید پیام تسلیت آیت الله خامنه ای را از بلندگوهای رسمی حرم حضرت معصومه شنیدند، یکصدا فریاد زدند "تسلیت کینه ای / عقده ای نمی خواهیم، نمی خواهیم". وی در پیام تسلیت خود که منصوبینش آنرا نشانه کرامت حضرت ایشان با مخالفان نظام دانسته اند همانند شاهان از خود با ضمیر جمع یاد کرده است: "اطلاع یافتیم که فقیه بزرگوار آیت الله آقای حاج شیخ حسینعلی منتظری رحمۀ الله علیه دارفانی را وداع گفته و به سرای باقی شتافته اند. ایشان فقیهی متبحّر و استادی برجسته بودند و شاگردان زیادی از ایشان بهره بردند. دورانی طولانی از زندگی آن مرحوم در خدمت نهضت امام راحل عظیم الشأن گذشت و ایشان مجاهدات زیادی انجام داده و سختی های زیادی در این راه تحمل کردند". این فقیه اگر بزرگوار بود چرا بیست سال از شما دشنام و ناسزا شنید؟ از روزنامه کیهان که زیر نظر نماینده وقیح شما اداره می شود نمی گویم، فقط یک نمونه ازسخن خودتان را بیادتان می آورم خطاب به نیروی مقاومت بسیج در تاریخ 5 آذر 1376 دقیقا 12 سال قبل (به نقل از سایت رسمی خودتان).

شما این فقیه بزرگوار را اینگونه توصیف فرمودید: "دشمن گاهى با ده واسطه يك فرد ساده لوح و بيچاره‏اى را تحريك مى‏كند كه حرفى را بزند و يا موضعگيرى غلط و ناشيانه‏اى را انجام دهد؛ و ممكن است چنين فردى، حتى خودش هم نداند كه عامل دشمن است." شما این فقیه متبحر را متهم کردید که "به راحتى بتوانند ذهن او را عوض كنند و او را به اشتباه بيندازند". شما مدعی شدید که "كسانى كه امروز اين گونه به زبان خشن حرف مى‏زنند و ناجوانمردانه سيل تهمت و افترا را روانه مى‏كنند، در حيات حضرت امام (رض) نيز دل ايشان را از خون پر كردند." آنگاه در تعریض به همین استاد برجسته گفتید " مرجعى كه فريب نمى‏خورد و تبليغات دشمن، ذهن او را نمى‏سازد و مرجعى كه تحليل سياسى خود را از راديو اسرائيل نمى‏گيرد، خيلى ارزش دارد."

آنگاه شما از تخریب بیت و حمله مأموران بسیج و سپاه به دفتر این فقیه بزرگوار که با دستور مستقیم خودتان به عنوان فرمانده کل قوا صورت گرفته بود این گونه یاد کردید " اينجانب در مقام عمل به تكليف شرعى خود يعنى دفاع از نظام و رهبرى و نيز ولايت فقيه كه ستون فقرات نظام است، از همه كسانى كه در اين برهه قدم در ميدان گذاشتند تا حرف دشمن را در گلوى او خفه كنند و مشت به دهان او بكوبند، صميمانه تشكر مى‏كنم." شما یک طرفه به قاضی رفتید و همانجا فرمان حصر اعلم فقیهان قم را صادر کردید و همانند همه مستبدان تاریخ در دفاع از تاج و تختتان پشت نام مردم خود را پنهان کردید: "مطلقا از حق مردم اغماض نخواهم كرد و كسانى كه مردم را هدف گرفتند و خواستند ذهن مردم را مغشوش كنند، امنيت مردم را برهم بزنند و مردم را در مقابل يكديگر قرار بدهند، در حق مردم، انقلاب و كشور خيانت كرده‏اند و بايد طبق قانون و در چارچوب قانون با آنها رفتار شود".

شما بر خلاف قانون بدون اینکه دادگاهی تشکیل شده باشد فرمان شداد و غلاظ صادر کردید: "اين كارها غير قانونى و خيانت به مردم است و مسؤولان اجرايى و قضايى بايد وظايف خود را درباره آنها انجام دهند و هيچگونه سستى در اين زمينه وجود نخواهد داشت". آن فقیه بزرگوار، آن استاد برجسته و آن فقیه متبحر را بواسطه انتقادی که از شما و شیوه مدیریتان کرد بدون تشکیل دادگاه، بطور غیرقانونی پنج سال و چند ماه در خانه خود محصور کردید. و زمانی که او سن هشتاد سالگی بشدت بیمار شد بر اساس گزارش پزشکی برای رهائی از ننگ مرگ در حصر رهایش کردید. اما به لطف خداوند این فقیه بزرگوار هفت سال بیشتر از خداوند عمر گرفت تا به اسلام و تشیع بیشتر خدمت کند و مبارزه خود را علیه استبداد دینی به سرانجام برساند.

 

3- ولایت فقیه و ابتذال مرجعیت

 

آیت الله العظمی منتظری در سخنرانی 13 رجب سال 1376 از شیوه مدیریت آیت الله خامنه ای انتقاد کرده بود و وی را از شیوه شاهنشاهی برحذر داشته بود. این "فقیه بزرگوار و متبحر و استاد برجسته" صریحا به جناب آقای خامنه ای گفته بود: "شما كه در شأن و حد مرجعيت نيستيد". ادعای مرجعیت و صدور فتوا از کسی که صلاحیت افتا ندارد "معنايش مبتذل كردن مرجعيت شيعه" است. دقیقا 12 سال از آن سخنرانی گذشته است. جناب آقای خامنه ای با اینکه در میان پیروانش عنوان آیت الله العظمی را یدک می کشد، هنوز رساله عملیه و حاشیه بر العروة الوثقی ندارد و هیچ کتابی در فقه استدلالی یا  فقه فتوائی از وی منتشر نشده است و تنها مجموعه ای سوال و جواب شرعی به ایشان نسبت داده می شود. برای ارزیابی دانش فقهی ایشان کافی است  چند مسئله از همین کتاب انتسابی بنام اجوبة الاستفتائات را بررسی کنیم.

 

نکته اول: در این کتاب نوشته شده است که «ولايت فقيه در رهبري جامعه اسلامي و اداره مسائل اجتماعي در هر عصر و زمان‌، از اركان مذهب حقه اثني عشري است كه‌ ريشه‌هايي در اصل امامت دارد.»(سؤال 64) و «ولايت فقيه از شئون ولايت و امامت و از اصول مذهب است و احكام راجع به ولايت‌، مثل ساير احكام فقهي از ادله شرعي استنباط مي‌شود.» (سؤال 70)

اما اگر مسئله‌اي از اركان و اصول مذهب قلمداد شود لوازم ذيل بر آن ‌مترتّب مي‌شود: اوّل‌. اصول دين يا مذهب از احكام عقلي است نه از احكام شرعي ‌تعبدي‌. دوّم‌. چنين مسئله‌اي يقيني است نه ظنّي (و لو ظن معتبر). مراد از يقين‌ اعتقاد جازم مطابق با واقع است‌. سوّم‌. چنين مسئله‌اي غير قابل تقليد است‌، بلكه هر مُكلّفي موظف ‌است در آن تحقيق كند و به آن يقين پيدا كند. چهارم‌. التزام عملي به آن كافي نيست‌، اعتقاد نظري به آن لازم است‌. پنجم‌. براي اثبات چنين مسئله‌اي برهان (با تمامي قيود دقيق منطقي‌)لازم است و ادله غير يقيني كافي نيست‌. ششم‌. انكار و يا جهل به آن باعث خروج از مذهب مي‌شود.

با توجه به نكات ششگانه فوق نظر آیت الله خامنه ای به سه مشکل جدی مبتلاست‌:          

اوّلاً اگر ولايت فقيه از اصول مذهب است نمي‌تواند در عين حال ‌حكم شرعي تعبدي‌ باشد ("ولايت فقيه حكم شرعي تعبدي است‌، كه مورد تأئيد عقل نيز مي‌باشد" سؤال 59). چرا كه اصول اعتقادات از امور يقيني است ودر امور عقلي و يقيني تعبد راه ندارد.          

 ثانياً واضح است كه اگر ولايت فقيه از اصول مذهب باشد از فروع‌ اصل امامت است و اصل مستقلي نيست (اصل ششم‌). اما فرع‌ِ اصل‌، اصل نيست‌، عدم جواز سهوالنبي از فروع عصمت است و ريشه در اصل ‌نبوت دارد، با اين همه از اصول دين نيست‌. جزئيات پرسشهاي نكير ومنكر در شب اول قبر از فروع اعتقاد به روز جزاست و ريشه دراصل ‌معاد دارد، اما نمي‌توان گفت از اصول دين است‌. نحوه محاسبه اعمال حسنه و سيّئه در سراي ديگر از فروع مسئله عدل است و ريشه‌هايي دراين اصل مذهب دارد، با اين همه از اصول مذهب شمرده نمي‌شود، كرامات عترت طاهره‌  از فروع اعتقاد به ولايت ائمه‌  است و ريشه در اصل امامت دارد، با اين همه از اصول مذهب محسوب ‌نمي‌شود. حتي اگر ولايت فقيه را در عصر غيبت از شئون ولايت و امامت به حساب آوريم و بپذيريم كه ريشه در اصل امامت دارد، باز نمي‌توان‌ نتيجه گرفت كه «ولايت فقيه از اصول مذهب است‌.»          

ثالثاً چگونه مي‌توان امري را كه بسياري از فقهاي اماميه آن را باورندارند،( آيت‌الله سيد ابوالقاسم موسوي خويي در اول كتاب المسائل وردود، «معظم‌الفقهاء الاماميه لايقولون بالولايه المطلقه للفقيه‌.» و نيز صراط النجاة في‌ اجوبة الاستفتاءات‌) از اصول مذهب دانست‌؟ چگونه مجتهداني كه حتي از شناخت‌ اصول مذهب خود عاجز و در عين حال معذور تلقي مي‌شوند در فروع‌ فقهي جايزالتقليدند؟ آيا به رسميت شناختن اختلاف نظر در اصول ‌مذهب مخاطره‌آميز نيست‌؟ با توجه به اينكه اصول مذهب از ذاتيّات ومقوّمات‌ِ مذهب و محقق هويت آن مذهب است‌، صدور اذن ورود به يك ‌مسئله اختلافي‌ از قبیل ولایت فقیه (آیت الله خميني‌، كشف الاسرار، ص 185) به سراي قدسي اصول اعتقادي‌ِ مذهب بشدت قابل تأمل‌است‌. بالاخره منكر چنين اصلي اگر خارج از مذهب نيست‌، پس چگونه ‌آن را «اصل‌» مي‌نامند؟ اگر معناي ديگري از اصول مذهب و اركان آن ‌اراده شده است مناسب است براي رفع ابهامات فوق تبيين شود. من سالها پیش این نکات را در فصل پانزدهم کتاب حکومت ولائی به رشته تحریر در آوردم. (ص 237 تا 241 چاپ پنجم)         

حاصل بحث‌: بر خلاف نظر آیت الله خامنه ای ولايت فقيه از ارکان یا اصول مذهب تشيع یا از احکام شرعی تعبدی در عین حال مورد تأیید عقل نیست. ولايت فقيه مطابق ‌نظر اكثريت قريب به اتفاق فقها از فروع فقهي است و اثبات آن در گرواقامه ادله اربعه (كتاب‌، سنت‌، اجماع و عقل‌) است‌. آیت الله خامنه ای معنای ارکان یا اصول مذهب و نیز احکام شرعی تعبدی را به درستی درک نکرده است و الا در ضمن چند سطر نزدیک به هم اینگونه متناقض اظهار نظر نمی کرد.

 

4- ولی امر مسلمین جهان و فقیهان ارجح

 

نکته دوم: آیت الله خامنه ای در مسئله 65 همین کتاب نوشته است: " اطاعت از دستورات حكومتى ولى امر مسلمين بر هر مكلفى ولو اين كه فقيه باشد، واجب است. و براى هيچ كسى ‏جايز نيست كه با متصدى امور ولايت به اين بهانه كه خودش شايسته‏تر است، مخالفت نمايد. اين در صورتى است كه ‏متصدى منصب ولايت از راههاى قانونى شناخته شده به مقام ولايت رسيده باشد. ولى در غير اين صورت، مسأله به طور ‏كلى تفاوت خواهد كرد.‏"

این رأی آیت الله خامنه ای به سه اشکال مبتلاست: اولا وجوب اطاعت از ولایت فقیه فرع بر اثبات فقهی آن است. فقیهی که به چنین مسئله ای قائل نیست و مقلدان وی با کدام دلیل فقهی موظف به اطاعت از موجودی بنام ولی امر مسلمین هستند؟

ثانیا اگر مدعی ولایت امر مسلمین در ضوابطی از قیبل فقاهت، عدالت، تدبیر و رضایت عامه نسبت به دیگران مرجوح باشد، به کدام دلیل شرعی اطاعت از مرجوح بر راجح واجب است؟

ثالثا اگر مسئله شرعی دائر مدار راههای قانونی شود، و قانون نیز مبتنی بر شریعت باشد، حاصل مسئله دور است. اعتبار مسئله شرعی دائر مدار ادله معتبری از کتاب و سنت و عقل و اجماع است. وقتی در دیدگاه ولایت مطلقه فقیه قانون عین اراده ولی امر باشد و اعتبار و مشروعیت قانون ناشی از ولایت امر باشد نه برعکس، در این صورت مسئله شرعی را تابع قانون دانستن یعنی مسئله شرعی را با اراده شخص ولی امر شناور دانستن و این همان زنگ خطری است که آیت الله العظمی منتظری به صدا درآورد: ابتذال مرجعیت شیعه. وقتی فرد فاقد صلاحیت فقهی در حوزه صدور فتوا دخالت می کند ارتکاب چنین خطاهای فاحشی دور از انتظار نیست. 

 

5- قضاوت برخلاف اجماع فقیهان

 

آیت الله خامنه ای اخیرا مدعی شده است " اعتراف و اقرار هر متهم در دادگاه و در مقابل دوربين ها و بينندگان ميليوني، "شرعاً، عرفاً و عقلاً" حجت، مسموع و نافذ است اما سخنان متهمان درباره اشخاص ديگر، حجيت شرعي ندارد و مسموع نيست" (خطبه های نماز عید فطر، 29 شهریور 88)

در حالی که "فقیه متبحر و استاد برجسته" مرحوم آیت الله العظمی منتظری بر اساس ضوابط مسلم اجماعی فقهی چندین بار متذکر شد: "اين گونه اقرارها و اعتراف گيرى ها كه متأسفانه سالهاست در جمهورى‏ ‏اسلامى رائج شده و در زندان هاى غير قانونى و در شرايط كاملا‏ ‏غيرعادى و با فريب و تهديد زندانى و قطع نمودن رابطه او با‏ ‏واقعيت هاى جامعه و با وارد نمودن فشارهاى روحى و جسمى گرفته‏ ‏مى‎شود، بكلى فاقد وجاهت شرعى و قانونى بوده و از منكرات و گناهان‏ ‏بزرگ به حساب مى‎آيد; و از نظر شرعى و قانونى جرم قطعى خواهد بود.‏ ‏كه مباشران و متصديان و آمران آنها بايد محاكمه و تعزير شوند، و از‏ ‏طرفى هيچ محكمه صالحى نبايد و نمى تواند كسى را بر اساس اين گونه‏ ‏اعترافات و مصاحبه ها محكوم به حكمى نمايد. همه فقهاى شيعه اقرار و اعتراف با‏ ‏زور و تهديد و در شرايط غير عادى را حتى عليه خود متهم شرعا حجت و‏ ‏نافذ نمى دانند." (‏‏13‏‏ مرداد 88) 

بر خلاف نظر آیت الله خامنه ای اولا پخش تلویزیونی جلسه دادگاه "در مقابل دوربین ها و بینندگان میلیونی" خلاف نص آئین دادرسی است. معنای علنی بودن دادگاه آزاد بودن حضور افراد در آن است نه پخش تلویزیونی آن.

ثانیا اگر در زندانهای کشوری متهمانی زیر شکنجه کشته شدند، (البته مراد اوین و کهریزک نیست!) و یا متهمانی ماهها در بی خبری نگاه داشته شدند و به آنها خلاف واقع گفته شد و بعد در برابر دوربین ها و بینندگان میلیونی و بدون امکان دسترسی به وکیل اختیاری و در غیاب هیأت منصفه اقرار کردند، اقرار و اعتراف این متهمان شرعا، عرفا و عقلا حجت، مسموع و نافذ نیست.

ثالثا نه تنها اعتراف متهمی که در چنین شرائط جانکاهی اقرار کرده شرعا و عرفا و عقلا مسموع نیست، بلکه مباشر و متصدی و آمر چنین اعترافات خلاف شرعی می باید محاکمه و تعزیر شوند. به عبارت دیگر آیت الله خامنه ای به حکم اجماعی فقه شیعه به دلیل آمریت در اقاریر تحت فشار زندانیان متعدد سیاسی مستوجب محاکمه و تعزیر و به این معنا علاوه بر فقاهت ساقط از عدالت نیز هست.

اطلاعات فقهی و دانش حقوقی کسی که به کمتر از حضرت آیت الله  و مقام معظم رهبری و ولی امر مسلمین جهان رضایت نمی دهد در این مستواست که چند نمونه از آن به اختصار اشاره شد.

 

6- خط امام در تشییع جنازه مرجع منتقد

 

به هر حال به اقرار جناب آقای خامنه ای "فقیهی بزرگوار و متبحر و استادی برجسته" دار فانی را وداع گفت. جمعیتی انبوه بیش از حد انتظار حاکمان در مراسم تشییع معظم له شرکت کردند. مردم قدرشناس خادمان واقعیشان هستند. این تشییع جنازه در تاریخ قم بی سابقه بود و جمعیت مشایعین از تمام مشایعین مراجع تقلید سابق در قم بیشتر بود. اگر محدودیتهای امنیتی مداخل ورودی شهر قم نبود جمعیت بیشتر از اینها هم می شد. علیرغم دو دهه تبلیغات ناجوانمردانه و خلاف شرع و قانون و اخلاق رسانه های حکومتی شخصیتهائی که در کشور به خط امام مشهورند از اعضای بیت مرحوم آیت االه العظمی خمینی و نوادگان وی گرفته تا اعضای مجمع روحانیون مبارز و آخرین نخست وزیر جمهوری اسلامی و نمایندگان وی در نهادهای مختلف (همانند عبدالله نوری و مهدی کروبی) در این تشییع جنازه بسیار معنی دار بود.

شعار "اگر امام حالا بود ، شک نکنید با ما بود" تلقی مشایعت کنندگان جوان از بنیانگذار جمهوری اسلامی بود. کسانی که در سال 1367 برای فقیه عالیقدر در تأیید رنجنامه مرحوم احمد خمینی نامه عتاب به آیت الله العظمی منتظری نوشتند، امروز بیش از بقیه متأثر و پشیمان به سر و صورت می زدند. آنها به تازگی حقانیت نزاع کلان بیست و یک سال پیش را دریافته و به اشتباه عمیق خود پی برده بودند. منتظری از زمان خود جلوتر بود. او به وضوح در اواخر دهه اول در اوج نفوذ کاریزماتیک بنیانگذار جمهوری اسلامی انحراف روش حکومتداری فقیهان به قدرت رسیده را دریافت و با شجاعت با نصیحت به ائمه مسلمین پرداخت و البته تاوان سنگین آنرا هم با عزل از بالاترین منصب دنیوی و دو دهه اهانت و تحقیر چشید.

البته در تشییع جنازه دومین معمار جمهوری اسلامی، رهبر جمهوری اسلامی و روسای سه قوه اش غائب بودند. هیچکدام حتی برای حفظ ظاهر هم که شده نماینده هم نفرستاده بودند. رئیس جمهور غاصب حتی پیامهای نیمدار کتبی شفاهی برادران متصدی قوای تقینینی و قضائی را نیز لازم ندید ارسال کند. بیشک روح آن مرحوم از حضور اعوان ظلمه در کنار تابوت خود معذب می شد. رئیس مجلس خبرگان رهبری که عمری شاگردی فقیه عالیقدر کرده بود هم همانند رئیس جمهور اصلاحات نماینده فرستاده بودند. تشییع کنندگان از خود می پرسیدند راستی چه کسی باید بمیرد تا حضرات آقایان قدم رنجه کنند و خودشان تشریف بیاورند؟ ملت ایران از آنها که آمدند و پیام درخور دادند سپاسگزار است و از آنها که نیامدند و پیام تسلیت هم ندادند یا حق مطلب را ادا نکردند، دلگیر است و به سیره آن مرحوم می فهمد و می بخشد و به خدا واگذار می کند.

 

7- رو سفید و سربلند در ابتلائات دنیوی

 

آیت الله خامنه ای در انتهای تسلیت خود به اصل مدعای خود اشاره کرده است: "در اواخر دوران حیات مبارک امام راحل امتحانی دشوار و خطیر، پیش آمد که از خداوند متعال میخواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خویش بپوشاند  و ابتلائات دنیوی را کفاره ی آن قرار دهد". دومین رهبر جمهوری اسلامی به درستی واژه های ابتلاء و امتحان دشوار و خطیر را برای اواخر دوران حیات مرحوم آیت الله العظمی خمینی انتخاب کرده است. دو فقیه طراز اول شیعه در اداره کشور دیدگاههای متفاوتی داشتند، مرحوم خمینی حفظ نظام را اوجب واجبات می دانست و برای آنچه مصلحت نظام می دانست حاضر بود احکام شرع (از قبیل نماز و روزه وحج و مضاربه و مزارعه و مساقات) و جان چند هزار مخالف را فدا کند، در مقابل مرحوم منتظری مصلحت نظام را واجب نفسی نمی دانست آنرا واجب مقدمی و طریقی برای اقامه عدالت می دانست و برای حقوق انسان از آن حیث که انسان است احترام قائل بود و به رعایت دقیق ضوابط شرع در مورد زندانیان و مخالفان به شدت پای بند بود.

مرحوم منتظری در برابر اعدامهای بی رویه سال 67 در زندانهای جمهوری اسلامی به شدت به استاد خود اعتراض کرد. به نظر وی این اعدامها بر خلاف ضوابط مسلم شرعی و بر خلاف قوانین موضوعه صورت گرفت. او به موضع خود به آن حد اطمینان داشت که حاضر شد بخاطر پافشاری بر آن از رهبری نظام که بیش از چند ماه با آن فاصله نداشت، چشم پوشی کند. در آن امتحان دشوار و خطیر حسینعلی منتظری نجف آبادی رو سفید و سربلند بدر آمد. فرزند فاضل روستائی باصفا مرحوم حاج علی منتظری نجف آبادی در مرأی و منظر اکثر ملت ایران مظفر و منصور شد. در این ابتلاء الهی بر اساس موازین مسلم قرآنی بزرگانی مردود شدند که علیرغم خدمات فراوانشان باعث و بانی انحراف بنیادی جمهوری اسلامی هستند.

جناب آقای خامنه ای خود یکی از محصولات آن انحراف بنیادی است. ایشان از کجا اینگونه با اطمینان قضاوت می کنند که مرحوم منتظری در آن امتحان رفوزه شد و رنجهائی که توسط  او (خامنه ای) بر وی (منتظری) روا رفت کفاره گناهان اوست؟ این موضع ربوبی است که بهشت و جهنم و ثواب و عقاب و کفاره تعیین می کند. البته ولایت مطلقه فقیه با تعابیر شبه عرفانی فقیه مبدع آن چیزی از موضع ربوبی کم ندارد. موضعی خدایگانی است. بجای خدا در عرشش در فرش زمین برای خلائق تعیین تکلیف می کند. جان می ستاند. بر حیات و ممات، بر زندگی خصوصی و حتی در قبر مردم هم دخالت می کند. اما اگر از زور ناچاری قرار است بنی بشری از چنین موضعی سخن بگوید حداقل مقادیری دانش اجتهادی و فقاهت سنتی به شیوه سلف صالح و فقه جواهری لازم دارد. کسی می تواند در نزاع علمی و اختلاف تخصصی دو مجتهد مسلم داÙ


تظاهرات در زنجان ۳ دی
December 24, 2009 at 6:25 pm


شعارهای شبانه ۲ دی
December 24, 2009 at 5:40 pm



 

 


حسينيه اعظم شهر نجف آباد مراسم عزاداري  با حضور حاج احمد منتظري همچنين آيت الله طاهري
December 24, 2009 at 5:28 pm




اختصاصی جرس / حمله نیروهای امنیتی به مجلس قرائت قرآن دربیت آیت الله العظمی منتظری وبازداشت نوه ایشان
December 24, 2009 at 5:16 pm



جنبش راه سبز (جرس): روز گذشته مجلس قرائت قرآن در بیت آیت الله العظمی منتظری در قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار جرس در این مجلس که توسط اطرافیان این روحانی عالی قدر برگزار شده و مخصوص بانوان بود،  بانوان به قرائت قرآن پرداختند اما با حمله نیروهای امنیتی مواجه شد و نوه آیت الله العظمی منتظری بازداشت شد.
نوه این مرجع تقلید بلندپایه یک ساعت بعد از بازداشت، آزاد شده است.
 


اختصاصی جرس / بیانیه دوم ستاد برگزاری مراسم ترحیم و بزرگداشت آیت الله العظمی منتظری
December 24, 2009 at 4:23 pm



زمان و مکان برگزاری مراسم بزرگداشت -

 جنبش راه سبز (جرس): ستاد برگزاری مراسم ترحیم و بزرگداشت آیت الله العظمی منتظری ، زمان و مکان برگزاری مراسم در خارج  از کشوردر سوگ اسوه آزادگی، انصاف و فضیلت آیت الله العظمی منتظری را اعلام کرد.

براساس اطلاعات رسیده به این ستاد، تا  این لحظه، زمان و مکان برگزاری مراسم ها بدین شرح است:


شنبه 5 دی ماه 88 / 26 دسامبر، صبح: مؤسسه ابن سینا، ارواین، کالیفرنیا، سخنرانان مهندس عبدالعلی بازرگان و حسن یوسفی اشکوری

شنبه 5 دی 88 / 26 دسامبر، عصر: مرکز اسلامی ایمان، لوس آنجلس، سخنرانان مهندس عبدالعلی بازرگان و حسن یوسفی اشکوری

شنبه 5 دی 88 / 26 دسامبر، بعد از ظهر: دانشگاه جرج واشینگتن، واشینگتن دی سی، سخنرانان، دکترعبدالکریم سروش، طاهر احمدزاده، مهندس علیرضا افشاری

جمعه 4 دی / 25 دسامبر، شب: بوستون، سخنران: دکتر محسن کدیور

شنبه 5 دی /26 دسامبر، ساعت 3 تا 5: نیویورک، مرکز دین و دانش، سخنران دکتر محسن کدیور

یکشنبه 6 دی / 27 دسامبر، ساعت 5 تا 7: لانگ آیلند نیویورک، مرکز فرهنگی امام رضا (ع)، سخنران: دکتر محسن کدیور
 


منبر حسینی7: قانون مداری و قانون شکنی
December 24, 2009 at 4:15 pm



هادی قابل -

گفتمان حسینی وگفتمان یزیدی (بخش هفتم): قال الله تبارک وتعالی فی کتابه:" فویل للذین یکتبون الکتاب بایدیهم ثم یقولون هذا من عندالله لیشترو به ثمنا قلیلا فویل لهم مما کتبت ایدیهم وویل لهم مما یکسبون" ( سوره بقره، آیه 79). پس وای بر کسانی که کتاب رابا دست های خود می نویسند، سپس می گویند: این [ کتاب وقانون] از جانب خدا است، تا آن را به بهای اندک بفروشند، وای بر آن ها از دست نوشته هاشان ووای بر آن ها از آن چه که کسب می کنند".
ودر آیه دیگر می فرماید:"یا ایها الذین آمنو لم تقولون ما لا تفعلون *کبر مقتا عندالله ان تقولوا مالا تفعلون"( صف، آیه 2- 3).
ای کسانی که ایمان آورده اید! چرا چیزی که به آن عمل نمی کنید، می گویید. در نزد خداوند بسیار مبغوض است که چیزی را بگویید وبدان عمل نکنید"!
نظام آفرینش الهی برپایه نظم وقانونی شکل گرفته است که تخلف ناپذیر است. تخلف از قوانین جهان سبب هرج ومرج در نظام هستی می شود. موارد استثنای از این قوانین حاکم بر هستی، فقط در باب معجزات انبیائ الهی است، که به عنوان یک دلیل وبرهان از جانب پروردگار برای اقناع انسان ها آورده می شود.
بر همین اساس و پایه، زندگی اجتماعی وسیاسی واقتصادی وعبادی انسان بنا نهاده شده است. یعنی هر جامعه ای باید برای چگونه زیستن بر قوانینی استوار باشد. اگر چه جامعه بی قانون را به جنگل تشبیه می کنند، که درآن زور سر پنجه حاکم است، ولی در واقع جنگل هم برای خود قانون دارد! پس چگونه ممکن است جامعه های انسانی برای خود قانون نداشته باشند؟! از آن طرف گفته اند قانون بد هم از بی قانونی بهتر است! البته این حرف درست است! لکن معنا ومفهومش این نیست که قانون بد را نباید اصلاح کرد! بلکه تا اصلاح در قانون بد ونامناسببر اساس مصالح مردم صورت گیرد، باید همان قانون اجرا گردد. تا از هرج ومرج جلوگیری شود.
آن چه در این بحث مورد توجه است این است که: پس از مشخص شدن قانون وبه اجرا درآمدن آن بصورت همگانی، هیچ فردی از افراد جامعه حق تخلف از قانون وشکستن حریم آن را ندارد. این نکته هم از اصول اساسی پذیرفته شده در هر جامعه قانون مدار است، که التزام به قانون همگانی است. و به خاطر موقعیت افراد، شخصیت افراد و... نقض قانون نباید صورت گیرد! به عبارت دیگر هیچ کس فراقانون نیست.
اسلام، هم در عرصه قوانین شریعت این اصل را جاری می داند وهم نسبت به قوانین اجتماعی وسیاسی جاری می داند. آیات فوق اشاره به همین اصل پایه ای اسلام دارد، ومی فرماید خداوند بسیار مبغوض دارد کسانی که به چیزی( قوانین واحکامی) در زبان قایل هستند، اما در عمل خلاف آن را انجام می دهند! یا در آیه اول خطاب به عالمان یهود، می فرماید شما بخاطر کسب مال دنیا ویا کسب اعتبار دنیا به دست خود چیز هایی را می نویسید، وبه خدا نسبت می دهید، که این ها از جانب خدا است، در حالی که خود به آن اعتقاد ندارید! وای بر شما از این نوشته ها، ووای بر شما از آن چه که به سبب این نوشته ها کسب می کنید[ از اعتبار وموقعیت اجتماعی ودینی، ویا کسب مال ومقام].
در مکتب ومرام حسین(ع) پاسداری از قوانین واحکام دین برای رسیدن جامعه به صلاح وکمال، یک ضرورت است. حسین (ع) در پاسداری حدود الهی وعمل به آن ها خود نمونه ای اعلا است. زیرا انسان هرچه که در مراتب کمال ورشد بالا تر رود مرز های الهی واجتماعی را بیشتر پاس می دارد. وهرچه از حقیقت وگوهر وجودی خود تنزل یابد، در مرز شکنی وزیر پاگذاشتن قوانین وحدود الهی گستاخ تر می شود! گفتمان حسینی وگفتمان یزیدی در این عرصه گفتمانی متقابل بین پایبندی به مرزها ومرز شکنی است.
پس از صلح امام حسن مجتبی(ع) با معاویه، بخاطر حفظ کیان اسلام ومسلمانان، ابیعبدالله الحسین(ع) هم در کنار برادر به این پیمان صلح پایبند است. امام حسن(ع) از دنیا می رود و امامت به حسین بن علی(ع) منتقل می شود، حدود ده سال از دوران امامت آن حضرت در حکومت معاویه سپری می شود، اما امام(ع) ضمن آن که در برابر ظلم وستم معاویه وعمالش سکوت نمی کند، واز هر فرصتی برای تذکر، انتقاد و اعتراض استفاده می کند، وبه اصل امر بمعروف ونهی از منکر پایبند است، افشاگری نسبت به جنایات وانحرافات دستگاه حاکمه را انجام می دهد. که یک نمونه ازآن را درجلسه پیش آوردم، اما درعین حال نسبت به حکومت، بر پایه عهد برادرش رفتار می کند، وعهد نامه صلح را زیر پا نمی گذارد! زیرا صلح حسن(ع) صلح حسین(ع) هم هست! همانگونه که قیام حسین(ع) قیام حسن(ع) هم می باشد. این نکته در سخن رسول خدا(ص) هم آمده است که فرمود:" ان الحسن والحسین امامان، قاما او قعدا"(1). حسن وحسین هردو امامند، چه به پاخیزند ویا بنشینند [ وصلح کنند]" .
حسین (ع) در جای جای قیام ونهضت مبارکش نشان داد که تا کجا مرز بان قوانین وحدود الهی است، ودشمنانش هم نشان دادند که تا چه میزان در شکستنوزیر پا گذاشتن قانون وحدود الهی اصرار دارند!
همانطور که در پیش گفتم در روایات ما آمده است که بهره گیری از آب برای نوشیدن، یک قانون عمومی است، بویژه آب های عمومی که کسی برای استحصال آن زحمتی متحمل نشده است، این یک قانون است. لذا در ماجرای جنگ صفین هنگامی که سپاه امام علی (ع) به صفین رسیدند، مواجه با محاصره رودخانه توسط سپاه معاویه شدند، هرچه صحبت کردند که آب را برای بهره برداری آزاد کنند، نپذیرفتند، تا آنکه حضرت نقشه ای طرح کرد ورود خانه را از دست دشمن رهاکردند، ودر اختیار سپاه علی(ع) قرار گرفت. سپاهیان به علی(ع) پیشنهاد مقابله به مثل دادند که حالا آب را بر سپاه معاویه ببندیم! امام نپذیرفت وفرمود آب عمومی است وهمه حتی حیوانات از آن باید بهره ببرند!
این اتفاق در نهضت حسین هم افتاد، امام به سپاه دشمن وحتی حیواناتشان آب داد! اما دشمن شریعه فرات را بست وحتی حاضر نشد به کودکان وزنان هم آب برسد! مرزبانی از حقیقت وقانون این جا معنا پیدا می کند!
امام حسین (ع) برای پاسداری از حریم کعبه وحرمت حرم، هنگامی که باخبر می شود دشمن قصد ترور آن حضرت را در کنار خانه خدا دارد! حرم را ترک می کند تا حرمتش شکسته نشود که در آینده تبدیل به یک روش شود! عبدالله بن عباس که از تصمیم امام برای خروج از مکه با خبر شد، نزد حضرت آمد وعرض کردازاین تصمیم منصرف شوید ودر مکه بمانید، ویا لا اقل به یمن بروید، حضرت فرمود یزیدیان دست از برنمیدارند تا خونش را بریزند، ولذا در هیچ جا امنیت ندارد!(2). سپس فرمود:" لا ن اقتل والله بمکان کذا احب الی من ان استحل بمکه"(3). به خدا سوگند اینکه در جایی دور از مکه کشته شوم برایم محبوبتر است از این که ریختن خونم در مکه [حرم امن الهی] مباح شمرده شود".
آن حضرت در طول سفر بارها وبارها از مرز شکنی حریم حق و زیر پا گذاشتن احکام وحدود الهی توسط دستگاه حاکمه سخن گفتند ووظیفه خو وهر انسان غیرتمند و ملتزم به قوانین الهی وپاسداری از آن قوانین را بر شمردند. به فراز هایی از سخنان امام (ع) توجه کنیم:" الا ترون ان الحق لا یعمل به وان الباطل لا یتناهی عنه لیرغب المومن فی لقاء الله محقا"(4). آیا نمی بینید به حق عمل نمی شود واز باطل باز داشته نمی شود[ باطل جریان دارد وحق سر کوب می شود در چنین وضعیتی] برای انسان مومن سزا ست که در ملاقات پر وردگارش شتاب کند"!
در سخنی دیگر در جهت ترسیم قانون شکنی وتعطیل حدود الهی توسط بنی امیه می فرماید:" الا وهولاء قد لزموا طاعه الشیطان وترکوا طاعه الرحمن واظهروا الفساد وعطلو الحدود واستا ثروا بالفئ واحلوا حرام الله وحرموا حلاله، وانا احق من غیر"(5). مردم آگاه باشید که اینان(بنی امیه) پیروی شیطان را بر خود واجب نموده واطاعت خدارا ترک کرده اند، وفساد را ترویج وحدود الهی را تعطیل کرده اند، واموال عمومی را به خود اختصاص داده اند، وحرام خدارا حلال وحلال اورا حرام ساخته اند، ومن شایسته ترین کسی هستم که این وضع را تغییر دهم".
امام در نامه ای که به شیعیان در بصره می نویسد، چنین اعلام می دارد:" فانی ادعوکم الی احیاء معالم الحق، واماته البدع"(6) . همانا من شما را به زنده کردن آثار ونشانه های حق ونا بود کردن بدعت ها فرا می خوانم".
سراسر زندگی ووجود حسین بن علی(ع) حق محوری است، او لحظه ای از مبارزه قولی وعملی با باطل وشکنندگان حریم قانون الهی غافل نیست ودر این راه همه خطرات را به جان می خرد. حسین (ع) در زندگی حتی حاضر نیست مکروهی از مکروهات الهی را انجام دهد زیرا مکروه هم خود قانون الهی است. هنگامی که بر بالین جوانش علی اکبر آمد، وبا او وداع کرد، بدن علی را خود به خیمه ها نبرد، نه به جهت آن که مصیبت گران است وحسین طاقت آن را ندارد!( که مداحان وروضه خوان ها می گویند!) بلکه به این جهت که روایت داریم، کراهت دارد پدر جنازه فرزند خودرا بردارد، در حالی که امکان حمل توسط دیگران هست، لذا فرمود :" یا فتیان بنی هاشم احملوا اخاکم الی الفسطاط". جوانان بنی هاشم بدن برادر خودرا به خیمه ببرید".
در منطق حسین(ع) حتی رهبر ملتزم به قانون است وفرا قانون نیست.
درمنطق حسین(ع) شکستن حرمت قانون ناپسند است حتی برای رهبر.
در منطق حسین(ع) حتی رهبر باید فدای قانون و قانونمداری گردد، نه قانون فدای رهبر.
در منطق حسین(ع) اجرای حدود وقوانین الهی امری الزامی است، ولو رهبر ومنسوبین آن باشد.
مگر نه اینکه علی (ع) درهنگامی که حسن بن علی(ع) از عسل بیت المال، برای پذیرایی از مهمانش عاریه گرفت، فرمود: اگر عاریه مضمونه نبود اول هاشمی بودی که دستش را قطع می کردم؟!
ومگر هنگامی که دخترش زینب(س) گردن آویزی از بیت المال را به عاریه مضمونه گرفت همین نهیب را نزد؟!
حال حسین(ع) چگونه حرمت قانون خدارا پاس ندارد؟! وبر شکسته شدن آن سکوت کند ونخروشد؟!
ای کاش جامعه ما این چنین می اندیشیدند وعمل می کردند.
ای کاش جامعه ما در جهان الگوی پاسداری از قانون وقانونمداری می شد.
وای کاش رهبران شیعه همچون حسین حریم قانون را خود ووابستگانشان پاس می داشتند.
وای کاش....
اما ذکر مصیبت: السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین وعلی اولاد الحسین وعلی اصحاب الحسین.
می گویند پس از شهادت جمعی از اصحاب، اول هاشمی از اهل بیت، علی اکبر بود که اجازه میدان خواست وامام به اواجازه داد، هنگام حرکت علی به سمت میدان، نگاهی به آسمان کرد وفرمود: خدایا به سوی این دشمن جوانم را فرستادم که شبیه ترین به رسول خدا(ص) بود، هرگاه ما مشتاق دیدار روی آن حضرت می شدیم به علی اکبر نگاه می کردیم ، لحظاتی بعد صدای علی اکبر آمد که از پدر کمک می طلبید، تا امام بالای سر علی رسید، علی جان داده بود، در کنار بدن فرزند فرمود: علی جان تو از اندوه وغم دنیا راحت شدی، وپدرت یکه وتنها مانده است، آن گاه فرمود: ای جوانان بنی هاشم بیائید وبدن علی را به سمت خیمه ها ببرید.
الا لعنه الله علی القوم الظالمین.
خدا یا به ما ، قانون مداری، پاسداری از قوانین، عمل به قوانین، ومبارزه با قانون شکنان را عطا بفرما. آمین رب العالمین.
والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
هفتم / محرمالحرام/ 1431

منابع:
1)
2) ابن اثیر ، الکامل فی التاریخ، ج 4، صص37- 39) .
3) مسعودی، مروج الذهب، ج 3، ص55. ترمه الامام الحسین ومقتله من الطبقات الکبری، ص61 .
4) تحف القول، ص174.امعجم الکبیر، ج3، ص115.
5)
6)
7)
8) لهوف، ص116- 117 .

 

 


رشید اسماعیلی بازداشت شد
December 24, 2009 at 3:32 pm



جنبش راه سبز (جرس): رشید اسماعیلی، عضو شورای سیاستگذاری سازمان ادوار تحکیم ، شامگاه امروز در اصفهان بازداشت شد.

رشید اسماعیلی درپی احضار اداره اطلاعات اصفهان و مراجعه به این اداره بازداشت و به زندان اصفهان منتقل شده است.


رشید اسماعیلی بازداشت شد
December 24, 2009 at 3:32 pm



جنبش راه سبز (جرس): رشید اسماعیلی، عضو شورای سیاستگذاری سازمان ادوار تحکیم ، شامگاه  دیروز در اصفهان بازداشت شد.

رشید اسماعیلی درپی احضار اداره اطلاعات اصفهان و مراجعه به این اداره بازداشت و به زندان اصفهان منتقل شده است.


آزادی
December 24, 2009 at 3:31 pm

طراح : طراح سبز

آزادی

آزادی


وزیر ارشاد احمدی نژاد: هیچ یک از اعضای فرهنگستان هنر استعفا ندهند
December 24, 2009 at 2:43 pm



جنبش راه سبز (جرس): وزیر ارشاد دولت محمود احمدی نژاد ابراز امیدواری کرده است که هیچ یک از اعضای فرهنگستان هنر استعفا ندهند.


این در حالی است که با برکناری میرحسن موسوی از ریاست این فرهنگستان، تعدادی از اعضای آن استعفا کرده و همکاری خود را با این فرهنگستان قطع کرده اند.


سید محمد حسینی گفته است که البته در صورت استعفای برخی از اعضای فرهنگستان هنر ، اعضای جدید جایگزین می شوند.


براساس گزارش خبرنگار جرس، در حالی این عضو کابینه احمدی نژاد از جایگزینی افراد جدید سخن می گوید که بعد از برکناری میرحسین موسوی، افرادی که اسامی آنها به عنوان اعضای جدید فرهنگستان هنر و رئیس این فرهنگستان اعلام شد، این موضوع را تکذیب کرده اند. مصطفی رحمان دوست عضویت خود رد این فرهنگستان را تکذیب کرده ، جهانگیر الماسی از عضویت خود ابراز بی اطلاعی کرده و علی معلم دامغانی که از او به عنوان رئیس فرهنگستان نام برده شده نیز از این موضوع ابراز بی اطلاعی و تعجب کرده است.


خبرگزاری مهر به نقل از حسینی نوشته است: ضوابط و مقررات در گذشته به گونه ای بود که خود اعضای فرهنگستان باید رئیس این مرکز را انتخاب می کردند ، اما این مسئله باعث رکود در فرهنگستان شده بود و بر این اساس احساس می شد باید تحرکی در مجموعه ایجاد شود.


وی افزوده است: با تغییری که به وجود آمده از این پس رئیس فرهنگستانها و اعضای آنها از سوی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب می شوند.

به گفته حسنی، این تغییر تنها در فرهنگستان هنر ایجاد نشده و تغییراتی نیز در فرهنگستانهای دیگر کشور از جمله علوم پزشکی انجام شده است.


تماس تلفنی شیوا نظرآهاری از زندان اوین
December 24, 2009 at 2:40 pm



جنبش راه سبز (جرس): شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر، طی تماس تلفنی با خانواده خود اعلام کرده است که در سلول انفرادی بند 209 زندان اوین به سر می برد. به گفته وی پرونده جدیدی را برای وی تشکیل داده اند و به همین جهت خود را برای حبس طولانی مدت آماده کرده است.


این عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و دو تن دیگر از اعضای کمیته به نام های کوهیار گودرزی و سعید حائری، ساعت 21:30 یک شنبه 29 آذر ماه، در حالی که به همراه جمعی از فعالان اجتماعی و خانواده های زندانیان سیاسی، برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم آیت الله منتظری عازم قم بودند در میدان انقلاب توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.


شیوا نظرآهاری، پیش از این نیز روز یک شنبه 24 خرداد ماه 1388، در محل کار خود توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت و بعد از گذشت نزدیک به چهار ماه در مهر ماه آزاد شده بود.


دادگاه مربوط به بازداشت خرداد ماه وی هنوز تشکیل نشده است . او از دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل است که در کمیته گزارشگران حقوق بشر با تهیه اخبار و گزارش های مربوط به نقض حقوق زندانیان سیاسی، زنان و کودکان، فعالیت های حقوق بشری خود را پی گیر بوده است.


خاتمی به دیدار رمضان‌زاده رفت
December 24, 2009 at 2:21 pm



جنبش راه سبز (جرس): سید محمد خاتمی عصر امروز با حضور در منزل عبدالله رمضان‌زاده با وی ديدار و گفت وگو كرد.

به گزارش سایت پارلمان نیوز، در این دیدار، رمضان‌زاده گزارشی از وضعیت دوران بازداشت خود به سیدمحمد خاتمی ارائه کرد.

خاتمی نیز ضمن تمجید از سخنگوی دولت اصلاحات نسبت به آزادی سایر فعالان سیاسی دربند ابراز امیدواری کرد.
 


اختصاصی جرس / مراسم شب هفت رحلت آیت الله العظمی منتظری در نیوجرسی برگزار می شود
December 24, 2009 at 2:08 pm



جنبش راه سبز (جرس): مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی منتظری در نیوجرسی با سخنرانی محسن کدیور برگزار می شود.


به گزارش خبرنگار جرس، ستاد برگزاری مراسم ترحیم و بزرگداشت آیت الله العظمی منتظری، با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: مراسم شب هفت رحلت آیت الله العظمی منتظری، در مرکز نور و دانش نیوجرسی برگزار خواهد شد.


متن این اطلاعیه بدین شرح است:


مراسم شب هفت رحلت آیت الله العظمی منتظری

این کشته فتاده به هامون ....

چهارده قرن پیش، به نام دین و به سودای دنیا، امام حق و عدالت، حسین بن علی (ع) را به قربانگاه کینه بردند و قامت استوارش را به خون نشاندند، پرده نشینان حرمش را آواره کردند و بر روی دوستداران عزادارش تیغ ظلم کشیدند. سال گشت شهادت آن آزاده راستین را بزرگ
می داریم و از حضرت باری می طلبیم آزادگی و دین داری را نصیب مردمانش کند.


به پاس بزرگداشت یاد و نام مرجع بزرگ شیعیان، پناه امن مظلومان، زبان گویای عدالت، نمونه پاکی و شجاعت، اسوه دین داری و مردم دوستی، انسان طراز، مرد ادب و صبر، حضرت آیت الله العظمی حسین علی منتظری، گردهم می آییم و از روح بلند امام و مرادش در پیمودن راه آزادی و شرف استمداد می کنیم.

زمان: شنبه 26 دسامبر 2009
ساعت: سه الی پنج عصر
مکان: مرکز نور و دانش
66 E Pierrepont Ave, Rutherford, NJ 07070
سخنران: دکتر محسن کدیور

 


پیام تسلیت زندانیان بند 350 اوین به مناسبت درگذشت آیت الله العظمی منتظری
December 24, 2009 at 12:59 pm



جنبش راه سبز (جرس): زندانیان سیاسی بند 350 اوین، در گذشت فقیه عالی قدر آیت الله العظمی منتظری را از درون زندان به ملت ایران و خانواده ایشان تسلیت گفتند.


متن این پیام بدین شرح است:
برادر گرامی حضرت حجت الاسلام والمسلمین احمد منتظری

رحلت مرجع عالم تشیه حضرت آیت الله العظمی حسینعلی منتظری (قدس سره) ما را در ماتمی عمیق فرو برد.

مبارزات آن فقیه و مجاهد فی سبیل الله در طول عمر پربرکتش و رنج ها و مصائبی که در این راه متحمل شد برای همیشه در حافظه تاریخی ملت مسلمان ایران زمین ثبت خواهد شد.

از خداوند بزرگ می خواهیم در این ایام حزن و اندوه روح ایشان را با ارواح شهدای کربلا و سرور آزادگان حضرت حسین بن علی (ع) محشور فرماید.

فقدان ایشان را به همه ملت شریف ایران و به ویژه حضرت عالی وبیت معظم ایشان تسلیت گفته و از خداوند متعال برای شما صبر جمیل و اجر جزیل خواهانیم.

جمعی از زندانیان سیاسی بند 350 اوین


سایت میرحسین موسوی هشدار داد: برای روز جمعه، کارناوال عاشورا تدارک دیده اند
December 24, 2009 at 12:48 pm



برخی از خانم های معلوم الحال را جمع کرده و به آنها ماموریت داده اند -

جنبش راه سبز (جرس): وب سایت کلمه ، متعلق به میرحسین موسوی نسبت به تکرار سناریوی شکست خورده کارناوال عاشورا در روز چمعه هشدار داد.


وب سایت کلمه هشدار داده است: بر اساس اطلاعات موثق نیروهای زخم خورده از مراسم عظیم تشییع مرحوم آیت الله العظمی منتظری در نظر دارند با تکرار سناریوی شکست خورده کارناوال عاشورا در روز چمعه این هفته (فردا) اقدام به حرمت شکنی برنامه ریزی شده از آیین های عزاداری محرم کنند و این امر را به جنبش سبز نسبت دهند.


براساس گزارش این وب سایت، برای این منظور متاسفانه برخی از خانم های معلوم الحال را جمع کرده و در این مورد به آنها ماموریت داده اند.


پایگاه اطلاع رسانی میرحسین موسوی به مردم هشدار باش داده است تا این توطئه را خنثی کنند و در ادامه نوشته است: با توجه حضور اکثر مردم در آیین های عزاداری توصیه می شود از وسائل ارتباطی به جز شبکه اینترنت جهت اطلاع رسانی استفاده شود.


اختصاصی جرس / ممانعت از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی منتظری در زنجان
December 24, 2009 at 12:24 pm



درگیری و ضرب و شتم شدید و بازداشت های گسترده -

آیت الله بیات زنجانی پیشتر اعلام کرده بود که مجلس بزرگداشتی را امروز در مسجد جامع زنجان برگزار می کند این روحانی بلند پایه از مردم خواسته بود در این مجلس حضور یابند.


به گزارش خبرنگار جرس، مردمی که برای بزرگداشت آیت الله العظمی منتظری به مسجد جامع زنجان رفته اند با درهای بسته مسجد مواجه شده اند.

یک شاهد عینی به خبرنگار جرس گفت: وقتی با صف آرایی نیروهای نظامی در مقابل مسجد و درهای قفل زده مسجد مواجه شدیم مردم تصمیم گرفتند برنامه را در خیابان برگزار کنند.


به گفته این شاهد عینی مراسم در خیابان با قرائت قرآن توسط دو تن از بستگان آیت الله بیات شروع شده و مردم نیز در سکوت اقدام به عزاداری کرده اند اما نیروی انتظامی سعی کرد ممانعت کرده و مردم را متفرق کند که درگیری شد و در تعقیب و گریز ها مردم را به شدت مورد مورد ضرب و شتم قرار دادند.


این شاهد عینی افزود: "الله اکبر، یا حسین میر حسین، منتظری آزادی ات مبارک، عزا عزاست امروز روز عزاست امروز ملت سبز ایران صاحب عزاست امروز..و مرگ بر دیکتاتور" شعارهایی است که مردم سر میدادند و شدت ضرب و شتم به طوری بود که تعدادی از مردم از ناحیه دست ، سر و بینی دچار شکستگی شده اند.
براساس این گزارش تعدادی زیادی از مردم بازداشت و تعدادی نیز مصدوم شده و به بیمارستان منتقل شده اند.


سعید بیات از بستگان آیت الله بیات که به قرائت قرآن پرداخته بود جزو بازداشت شدگان است. در این مراسم انصاری، نماینده اصلاح طلب قزوین در مجلس شورای اسلامی و ابوالفضل شکوری و سید جواد باقر زاده نمایندگان ادوار نیز حضور داشتند.


تعدادی از بازداشت شدگان بعد از ساعاتی آزاد شده اند اما از تعداد افرادی که در بازداشت هستند خبری در دست نیست.


براساس گزارش خبرنگار جرس، اجتماع کنندگان اعلام کرده اند که ادامه مجلس ترحیم را امشب در منزل پدری آیت الله بیات زنجانی برگزار خواهند کرد.

همزمان با زنجان در میدان توپخانه تهران نیز مردم معترض تجمع کردند. براساس فیلم هایی که در سایت یوتیوب منتشر شده مردم شعار میدادند:  "منتظری زنده است، مرجع پاینده است - الله اکبر - وصیت منتظری، پایان این دیکتاتوری - یا حسین ، میرحسین - زندانی سیاسی آزاد باید گردد و ..."

این در حالی بود که لباس شخصی های موتورسوار به طور مداوم در حال حرکت در میدان توپخانه بودند و نیروهای نظامی و انتظامی بسیاری در این میدان مستقر شده و در صدد متفرق کردن مردم بودند.

 


تظاهرات میدان توپخانه ۳ دی - ۲ویدئو
December 24, 2009 at 11:01 am



 

 


ویدئو کلیپ تاثیر گذار و زیبا، برای پدر جنبش سبز ایران آیت الله حسینعلی منتظری
December 24, 2009 at 10:22 am



 


0 comments:

ارسال یک نظر