گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی منتشر شد

بعد از یک هفته جنجال در خصوص مفاد گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه های اتمی جمهوری اسلامی، نهایتا سه شنبه این گزارش میان اعضای این نهاد بین المللی منتشر شد، که بر مبنای بندهایی از آن، جمهوری اسلامی "فعالیت‌های مرتبط با تولید سلاح اتمی" داشته و مفاد این گزارش مفصل حاکی از آن است که طی چند سال گذشته، در برنامه های اتمی ایران "اهداف نظامی" دنبال می شده است.

به گزارش بی بی سی، يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، تازه ترين گزارش خود را درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، بعد از ظهر سه شنبه هشتم نوامبر، در اختیار اعضای شورای حکام گذاشته است.

بر اساس گزارش ها، اطلاعاتی با جزئیات در این گزارش وجود دارد از اینکه ایران نوعی از مدل سازی کامپیوتری را انجام داده که تنها به سلاح اتمی مربوط می شود.

در عین حال گزارش آژانس به صراحت نمی گوید که ایران در حال ساخت سلاح اتمی است.

مفاد گزارش
در اين گزارش نسبت به ابعاد «نظامی» فعاليت های هسته ای ايران به طور جدی ابراز نگرانی شده و تصريح شده است که اطلاعات موثقی در اختيار دارد که نشان می دهد ايران احتمالا بر روی توسعه سلاح هسته ای تحقيقاتی انجام داده است.

خبرگزاری فرانسه که نسخه ای از اين گزارش را در اختيار دارد به نقل از اين گزارش نوشته است: "آژانس نگرانی های جدی در خصوص ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ايران دارد."

آمانو در گزارش خود آورده است: "پس از ارزيابی دقيق و انتقادی اطلاعات گسترده ای در اختيار آژانس است، آژانس اين اطلاعات را به طور کلی معتبر می داند و اين اطلاعات نشان می دهد که ايران فعاليت های مرتبط با توسعه يک وسيله انفجاری اتمی را انجام داده است."

خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز می گويد، يوکيا آمانو در تازه ترين گزارش خود به تشريح مجموع دانش آژانس در خصوص ابعاد احتمالی برنامه هسته ای ايران پرداخته است که شامل اين محور ها است: "تدارک مخفيانه تجهيزات و اطلاعات مربوط به طراحی مورد نياز برای چنين سلاحی؛ آزمايش مواد انفجاری قوی و توسعه چاشنی برای تنظيم کردن خرج هسته ای؛ طراحی کامپيوتری و مدل سازی هسته اصلی يک کلاهک هسته ای؛ انجام کارهای مقدماتی برای آزمايش سلاح های هسته ای، وتوسعه و کار بروی انتقال مواد بر روی کلاهک شهاب ۳."

درهمين زمينه خبرگزاری ايرنا نيز در گزارشی مجموع موضوعاتی که در گزارش تازه يوکيا آمانو مطرح شده اند را بر حول سه محور دسته بندی کرده است:"تصاوير ماهواره ای از کانتينر فولادی است که ادعا شده در آن آزمايش های هسته ای انجام می شود"، "تلاش ايران برای طراحی نمونه های رايانه ای کلاهک هسته ای"، و "استفاده ايران از کمک دانشمندان خارجی برای برداشتن گامهای اساسی در جهت توليد سلاح هسته ای و غلبه بر مشکلات فنی" آن.

ضمیمۀ مهم گزارش آژانس
مهم ترین و جنجال برانگیزترین بخش گزارش تازه آژانس، ضمیمه ۱۲ صفحه ای آن است که با عنوان "ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران" منتشر می شود.

این نخستین بار است که آژانس در مورد نشانه هایی از "ابعاد نظامی احتمالی" در برنامه اتمی ایران، جزئیاتی تا این اندازه مفصل منتشر می کند.

این ضمیمه سه بخش دارد.

در بخش اول ضمیمه، تاریخچه ای از تلاش های آژانس برای یافتن پاسخ سئوالات و ابهاماتی که در مورد اهداف و ماهیت جنبه های نگران کننده برنامه اتمی ایران ارائه شده است.

بخش دوم هم به منابع و اعتبار اطلاعات و چگونگی بررسی آنها توسط آژانس اختصاص دارد.

اما در بخش سوم، تحلیل آژانس از اطلاعات در دسترس و ارتباط آن با جنبه های نگران کننده برنامه اتمی ایران ارائه شده است.

خشم روسیه
گزارش خبرگزاری ها حاکی است که مقامات روسیه از گزارش تازه آژانس ابراز نارضایتی کرده و همانند روزهای گذشته، نسبت به انتشار آن هشدار داده است.

وزارت امور خارجه روسیه در این مورد بیانیه ای منتشر کرده که در آن آمده است: "روسیه به شدت از اینکه گزارش آژانس به عامل افزایش تنش های موجود بر سر برنامه اتمی ایران تبدیل شده، مأیوس و متعجب شده است"

رئیس‌جمهور روسیه نیز، با هشدار در مورد تهدید جمهوری اسلامی به استفاده از زور برای متوقف کردن برنامه اتمی‌اش، خواستار مدارا در قبال ایران و ادامه یافتن گفت‌وگوها بر سر برنامه هسته‌ای تهران شد.

مدودف در که روز سه‌شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در برلین سخن می‌گفت، اتخاذ این روش‌ها در قبال تهران را در چاره‌جویی برای برنامه هسته‌ای این کشور و علاوه بر آن روند صلح در خاورمیانه تأثیرگذار ارزیابی کرد.

روسیه در مورد موجه بودن "انتشار محتوای این گزارش در سطح عمومی" ابراز تردید جدی کرده و رفتار کشورهایی را که خواهان هر چه تندتر بودن گزارش آژانس بوده اند، غیر سازنده خوانده است.

واکنش های اولیه
گفتنی است، چند ساعت قبل از انتشار گزارش آژانس، از آنجا که طی روزهای گذشته بخش هایی از آن منتشر شده بود، محمود احمدی نژاد، به شدت از آمانو انتقاد کرده و صبح سه شنبه در تهران گفته بود"متأسفانه فردی را در رأس آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده‌اند که نه تنها اختیاری از خود ندارد، بلکه قوانین آژانس را زیر پا می گذارد و فقط حرف‌های آمریکا را تکرار می کند".

او آمانو را متهم کرد که در مورد فعالیت های اتمی ایران "گزارش های غیر واقعی" تهیه می‌کند.

تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، روز گذشته گزارش آژانس را بی اساس خوانده و هرگونه تهدید نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران را "بلوف" ذکر کرده بودند

0 comments:

ارسال یک نظر