۳۶ زندانی سیاسی: نهادهای امنیتی، مجلس را فرمایشی کرده‌اند

بیانیه زندانیان سیاسی، مجلس ایران را با مجلس حسنی مبارک مقایسه کرده است

سی و شش زندانی سیاسی در ایران طی بیانیه ای از مردم خواسته اند تنها در صورت برگزاری انتخاباتی سالم و آزاد از آن "استقبال" کنند، اما در غیراینصورت انسجام خود را حفظ کنند و انتخاباتی "غیرقانونی" را مشروعیت نبخشند.

به گزارش کلمه، سایت نزدیک به اصلاح طلبان، در بیانیه این زندانیان سیاسی اوین، نهادهای امنیتی و سپاه پاسداران متهم شده اند که "مدتهاست" انتخابات را "نمایشی" و مجلس را "فرمایشی" کرده اند بطوریکه اکنون "کاملا مشابه مجلس دوران حسنی مبارک" رئیس جمهور سرنگون شده مصر است.

امضا کنندگان این بیانیه همچنین گفته اند دادگاه های جمهوری اسلامی با احکام "سنگین" و "بی پایه" خود "باعث روسفیدی" دادگاه های دوران شاه شده اند.

عبدالله رمضان زاده، محسن میردامادی، بهزاد نبوی، مصطفی تاجزاده، عبدالله مومنی، فیض الله عرب سرخی، قاسم شعله سعدی، علیرضا رجایی، عیسی سحرخیز، بهمن احمدی امویی و عماد بهاور از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

این بیانیه انتخابات جنجالی سال ۸۸ را که به ریاست جمهوری مجدد محمود احمدی نژاد منجر شد "کودتا" خوانده و با اشاره به ماجرای اختلاس مالی ۳ هزار میلیارد تومانی افزوده است: "از وقوع مفاسد اخیر نباید متعجب بود زیرا دولتی که امانتدار رای مردم نباشد و در انتخابات با رای مردم آنچنان بازی کند، طبعا امانتدار سرمایه های معنوی و مادی مردم هم نمی تواند باشد."

این زندانیان سیاسی گفته اند که برگزاری انتخابات آزاد منوط به رهایی رهبران اصلاح طلبان و نیز شروطی است که محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین عنوان کرده است.

رهبران مخالفان حکومت، میر حسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و نیز مهدی کروبی و بسیاری دیگر از فعالان سیاسی و حقوق بشر همچنان در حبس به سر می برند.

آقای خاتمی همواره گفته است اصلاح طلبان تنها در صورت "آزادی زندانیان سیاسی، پایبندی همگان به قانون اساسی و فراهم شدن امکان برگزاری انتخابات سالم و آزاد" وارد عرصه رقابت های سیاسی می شوند.

آقای موسوی نیز در شهریور ماه گذشته در ملاقاتی که با دخترانش داشت گفت که نمی‌توان امیدی به رای گیری و انتخابات داشت.

اما از سوی دیگر رئیس ستاد انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفته است که دو گروه اصلاح طلب جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و نیز نهضت آزادی حق ندارند در این انتخابات شرکت کنند.

صولت مرتضوی روز چهارشنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت که این سه تشکل سیاسی، مجوز لازم را برای فعالیت ندارند و از نظر وزارت کشور ایران، از گروه‌ها و احزابی به شمار می‌روند که منحل شده‌اند.

اما بیانیه این زندانیان با اشاره به فشارهای اخیر خارجی بر کشور تاکید کرده که تنها راه مقابله با این تهدیدها برگزاری انتخاباتی "آزاد و پرشور" است.

این بیانیه در حالی منتشر می شود که گزارش ها از ایران حاکی از موج جدید فشار بر فعالان سیاسی است و در روزهای اخیر امضا کنندگان نامه‌های انتقادی درباره شرایط سیاسی-اقتصادی ایران از سوی نهادهای امنیتی احضار شده‌اند.

بر اساس این گزارش ها بعضی اعضای جبهه ملی ایران اخیرا به وزارت اطلاعات احضار شده اند و خبرگزاری جبهه ملی نیز گزارش کرده که نهادهای امنیتی کشور خواهان لغو جلسات این گروه شده اند.

در همین حال گروه های مختلف اصولگرایان در ایران خود را برای انتخابات مجلس این کشور آماده می کنند و رایزنی های سیاسی فراوانی در بین آنها جریان است.

0 comments:

ارسال یک نظر