دروغگوئی دولت محرز شد؛ آشفته بازار تکذیبیه ها

فرشید آل داوود

دو اخراجی دولت در واکنش به اظهارات احمدی نژاد بر علیه آنها حرفهای او را کذب محض خواندند . با این حال رئیس دولت همچنان می تازد . وی در تازه ترین اظهارات گفت "نامردی جواب دارد. "

این روزها جنگ میان اردوگاه احمدی نژادی ها و طرفداران ولایت  رسما به سطح رسانه کشیده شده و هر روز ابعاد تازه تری از آن برملا می شود.

سایت حامی دولت که اظهارات شسته  رفته احمدی نژاد در جمع حامیانش را منتشر کرده بود بلافاصله مسدود شد. سایت مذکور اظهاراتی را به نقل از احمدی نژاد منعکس کرده بود که در آن از رهبری نظام هم چند نقل قول صورت گرفته بود.

صدای رهبری هم در آمد !

یک روز بعد از مسدود شدن این سایت، دفتر رهبری اطلاعیه داد و اعلام کرد هرگونه نقل قول از آیت الله خامنه ای در صورتی اعتبار دارد که در پایگاه اطلاع رسانی وی منتشر شده باشد.

در این اطلاعیه آمده است اصحاب رسانه و تریبون از نقل و یا انعکاس هرگونه مطلب منتسب به رهبری و دفتر وی که خارج از مجاری رسمی دفتر رهبری منتشر می شود، به طور جدی خودداری نمایند.

لاپوشانی پس از افشاگری

نکته جالب تر این بود که احمدی نژاد حتی خودش را هم تکذیب می کند و دفتر وی نیز طبق معمول همیشه در اطلاعیه ای تمام اظهارات منتسب به وی راتکذیب می کند.

در اطلاعیه دفتر رئیس دولت آمده است: پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری تنها مرجع رسمی انتشار اخبار و دیدگاه‌های رئیس جمهور است و مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات ریاست جمهوری پیگیری حقوقی اشاعه دهندگان اخبار کذب و دروغین در خصوص سخنان ریاست جمهوری را که با هدف نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی انجام می‌شود برای خود محفوظ می‌داند.

اطلاق واژه دروغگو به رئیس دولت

تکذیب ها به اینجا ختم نمی شود . با این حال دو نفر از اخراجی های دولت که احمدی نژاد ادعاهایی را علیه آنها مطرح کرده بود قویا اظهارات رئیس دولت را تکذیب کردند.

وزرای خارجه و اطلاعات دولت که تا دیر زمانی با وی همراه بودند اظهار کردند که حرفهای احمدی نژاد در باره آنها دروغ محض است. وزیر سابق اطلاعات می گوید که با یک تکذیبیه خشک و خالی راضی نمی شود و منتظر اصلاح اظهارات است.

محسنی اژه ای عصر سه شنبه در باره اظهارات رئیس دولت گفت: باید منتظر ماند و دید که دفتر ریاست جمهوری آیا این مطالب را تأیید می‌کند یا اینکه آنها را تکذیب کرده و سپس اصل ماجرا را عنوان می‌کند.

وی ادامه داد :اگر بپذیریم که این نقل‌ قول‌هایی که از رئیس جمهور وجود دارد، صحیح است و احمدی‌نژاد چنین مطالبی را گفته باشد، باید بگویم تا آنجایی که من اطلاع دارم بخش‌های عمده‌ای از این مطالب وی کذب محض است و آن قسمت از مطالب که مربوط به حضور من در وزارت اطلاعات است کاملاً کذب است و با توجه به اینکه من از خیلی از مطالب اطلاع دارم، باید بگویم صحت ندارد.

اما سخت ترین واکنش به اظهارات منتسب به احمدی نژاد از سوی منوچهر متکی بیان شد. وی با وجودی که بسیار خویشتنداری از خود نشان داد اما بر دروغگو بودن احمدی نژاد صحه گذاشت و گفت : شایسته جایگاه ریاست جمهوری نیست که در اظهارات ۲۰ سطری ایشان، ۲۴ نکته خلاف واقع، ناروا و یا ادعای نادرست وجود داشته باشد.

با این حال متکی گفت که تا پایان دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد سکوت خواهد کرد و واقعیات برکناری اش را پس از خاتمه دوران احمدی نژاد با مردم در میان خواهد گذاشت.

هشداری که قبلا داده شده بود

دروغگویی محمود احمدی نژاد را نخستین بار میر حسین موسوی در خلال مبارزات انتخاباتی سال 88 رسما مطرح کرد . موسوی در باره دروغگوئی های بی شمار رئیس دولت گفته بود : متاسفانه ما با یک پدیده شگفت انگیز روبرو هستیم که در چشمان انسان نگاه می کند و دروغ می گوید و حقایق را وارونه جلوه می دهد.

موسوی تصریح کرده بود که من آمده ام با چنین پدیده ای مقابله کنم.

با این حال در همان اوان بسیاری از دشمنان امروزی احمدی نژاد هرگز گمان نمی کردند که شاید روزی دروغهای رئیس دولت برای آنها نیز دردسر درست کند.

دروغ در دروغ

اظهارات خلاف واقع و احساساتی احمدی نژاد به اینجاها ختم نمی شود . وی ولو با تکذیب برخی امور مستند سعی دارد بر دروغگو بودن خود پافشاری کند . در آخرین مورد دفتر دولت در اطلاعیه 3 خطی حتی تصاویر واضح حضور خویشاوندان احمدی نژاد در سفر به نیویورک را تکذیب کرد !

مورد دیگر، در تیر ماه 90 نیز سپاه پاسداران به تکذیب اظهارات احمدی نژاد پرداخت.

وقتی سپاه هم مدعی می شود

سپاه پاسداران که به عنوان بازوی اجرایی دفتر رهبری در روی کار آوردن احمدی نژاد در سال 88 و سرکوب اعتراضات خیابانی نقش چشمگیری داشت ادعای احمدی نژاد مبنی بر اقدام برخی سازمانها ( اشاره به سپاه پاسداران) در واردات غیر قانونی از اسکله های غیر مجاز را تقبیح کرد.

احمدی‌نژاد در سخنانی در«همایش راهبردهای نوین مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بر وجود مرزهای غیرقانونی صحه گذاشت و تأکید کرد که برخی از نهادها و سازمان‌ها از طریق چنین اسکله‌ها و مرزهایی اقدام به ورود کالا می‌کنند که باید جلوی آنها گرفته شود.

رئیس دولت مشخصا ادامه داده بود: تمام مرزهای غیرقانونی باید بسته بشود؛ فلان سازمان، فلان نهاد، فلان دستگاه، هر کس یک جا را سوراخ کرده و برای خودش می‌برد، می‌آورد، این غلط است، هیچ کس نباید مصونیت داشته باشد.

فرمانده سپاه پاسداران خیلی زود به اظهارات رئیس دولت واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد. سردار جعفری گفت سپاه همچون سایر نهادهای نظامی اسکله‌هایی نظامی در اختیار دارد اما هیچگونه مبادله تجاری در آنها انجام نمی‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی‌ها می‌گویند سپاه دارای اسکله‌هایی است که فعالیت تجاری انجام می‌دهد، گفت: این بحثی انحرافی است که توسط افرادی که به نظر ما، ذینفع هستند، مطرح می‌شود.

به گفته وی این افراد با مطرح کردن چنین بحثهایی، قصد دارند توجه دستگاه‌های دیگر را از جایی که قاچاق اصلی کالا اتفاق می‌افتد، منحرف کنند.

در اینجا نیز دولت به اقتضای طبیعت خود مجبور شد ماشین تکذیب را فعال کند و اعلام دارد که این خبر صحت ندارد و تنها اخباری که از سایت رئیس جمهور نقل می شود دارای اعتبار است.

در اطلاعیه دفتر احمدی نژاد آمده بود از تمام رسانه‌ها درخواست می‌شود که به هیچ عنوان از اخبار و نقل قول‌های غیرموثق از رییس جمهور استفاده نکنند. ضمن آنکه انتظار می‌رود مسئولان ذیربط و افراد در موارد لزوم به عین بیانات رییس جمهور مراجعه نمایند!

دروغهایی که جدی گرفته نشد !

احمدی نژاد که با شعار عدالت و ساده زیستی بر روی کار آمده بود دروغگوئی را پس از مشاهده سیل مخالفت ها با وی و به خصوص در اواخر دوره نخست ریاست جمهوری خود شدت بخشید.

وی در مناظرات تلویزیونی انتخاباتی سال 88 و در مقابل میلیونها بیننده ایرانی مطالب منتشره در خصوص فیلم هاله نور را که در دیدار با آیت الله جوادی آملی بیان داشته بود، تکذیب کرد.

اما فردای آن روز دفتر آیت الله جوادی آملی اعلام کرد که فیلم هاله نور صحت دارد.

دفتر آيت الله جوادي آملي با ذكر اين نكته كه هزاران تـماس تلفني از شخصيت‌ها و مردم درباره ايـن فـيـلـم داشته‌ايم و به همه ايشان پاسخ داده‌ايـم، تـاكـيـد كرد: اين ديدار چهار سال پـيش در منزل ايشان صورت گرفته و كاملا صـحــت دارد. آيــت الـلــه جــوادي آمـلـي، تكذيب اين مسئله از سوي رئيس جمهور را كار درستي ندانسته است.

دروغگوئی های علنی احمدی نژاد به اینجاها ختم نشد. وی در همان مناظرات تلویزیونی در باره گم شدن یک میلیارد دلار گفته بود مطرح شدن این ادعا بـه‌دليـل اشتباه محاسباتي ديوان بوده است كه ريال را بـا دلار جـمع زده بودند و اين موضوع تمام شده است.

دیوان محاسبات فردای این اظهارات ادعاهای احمدی نژاد را طی اطلاعیه ای رسما تکذیب و اعلام کرد مفقود شدن 1 میلیارد دلار صحت داشته و پرونده این موضوع در داسرای دیوان محاسبات در حال رسیدگی است .

بدون دروغ هرگز

با این حال پدیده دروغگویی دولت مساله عیانی است که بارها سابقه داشته و مکررا تکرار شده است. چه اظهاراتی که وی به دروغ مطرح می کند و دیگران تکذیب می کنند و چه تکذیب هایی که با وجود ادله محکم ارائه می کند همه نشان می دهد که وی بدون دروغگویی کار چندانی نمی تواند انجام دهد.

برخی معتقدند احمدی نژاد علاوه بر آنکه عمدا دروغ می گوید در مواقعی که ناچارا دست به افشاگری های دردسر ساز می زند دفتر وی مجبور می شود با هماهنگی وی به انتشار تکذیبیه هایی مبادرت کند تا فضا خیلی بر علیه وی حاد نشود

0 comments:

ارسال یک نظر