رییس جمهور کلمبیا کشته شدن رهبر فارک را تایید کرد

آلفونسو کانو استاد دانشگاه بود
خوان مانوئل سانتوس، رییس جمهوری کلمبیا، کشته شدن آلفونسو کانو، رهبر گروه شورشی فارک، را تایید کرده است. آلفونسو کانو که ۶۳ سال داشت، در جریان درگیری با نیروهای امنیتی در یکی از استان های جنوب غرب کلمبیا کشته شد. نیروهای امنیتی کلمبیا بعد از یک رشته بمباران منطقه، وارد اردوگاه کوهستانی وی شدند. تصاویری از رهبر کشته شده فارک از تلویزیون کلمبیا پخش شده است. رییس جمهوری کلمبیا گفت مرگ آلفونسو کانو بزرگترین ضربه به این جنبش چریکی چپ گراست. وی از چریک های فارک خواست از این فرصت استفاده کرده و مبارزه را کنار بگذارند. خوان مانوئل سانتوس گفت: "من می خواهم به تمامی اعضای گروه فارک پیغامی بدهم: از مبارزه مسلحانه دست بکشید در غیر این صورت، یا به زندان خواهید افتاد یا کشته می شوید. ما به صلح دست خواهیم یافت."
آلفونسو کانو که در بوگوتا، پایتخت کلمبیا، استاد دانشگاه بود، از سال ۲۰۰۸ میلادی رهبری فارک را برعهده داشت و برای اطلاعاتی که به دستگیری یا کشته شدن وی منجر شود، چهار میلیون دلار جایزه تعیین شده بود. شورشیان فارک (نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا) از ۴۷ سال پیش تا کنون با دولت مرکزی کلمبیا در حال نبرد هستند. فارک که قدیمی‌ترین گروه در میان گروه های چپگرای کلمبیاست، در سال ۱۹۶۴ تشکیل  شد. به گفته تحلیلگران، مرگ کانو ضربه ای دیگر به توان این گروه انقلابی برای هماهنگی حملات به نیروهای امنیتی و دیگر اهداف آن است.
هدف این گروه در ابتدا نبرد مسلحانه برای تاسیس یک نظام مارکسیستی در کلمبیا بود اما در دهه ۱۹۹۰ تاکتیک خود را تغییر داد و برای تامین هزینه مبارزات خود به تجارت مواد مخدر روی آورد. این گروه طی 10 سال اخیر در جریان عملیات نظامی ارتش کلمبیا متحمل ضربات سنگینی شده و تعداد زیادی از فرماندهان ارشد آن کشته و دستگیر شده اند. ارتش کلمبیا توانسته است عملیات خود علیه شورشیان فارک را با کمک آمریکا توسعه دهد. این کمک ها، شامل میلیاردها دلار پول، آموزش و تبادل اطلاعات است. فارک در فهرستی است که آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد سازمان های تروریستی تهیه کرده اند.

0 comments:

ارسال یک نظر