آیت الله دستغیب در جریان دروس هفته اخیر خود خاطرنشان کرد "جامعه بايد شاهد عدالت علوى باشد يا در مسير آن حركت كند، نه آنكه ماهيانه چيزى به مردم بدهند و دهان آنها را ببندند. امروزه توليد و اشتغال به عنوان اساسىترين شرط پيشرفت در تمام دنيا پذيرفته شده. اگر حكومتى خواهان پيشرفت است نمىتواند كارخانجات را تعطيل كند، كشاورزى را از رونق بيندازد و توليد را متوقّف سازد و تبديل به كشورى صرفاً مصرفكننده كالاهاى خارجى، آن هم با مصرف منابع اصلى ثروت و سرمايه شود."
به گزارش تارنمای «حدیث سرو»، این مرجع تقلید مردمی، در ادامۀ دروس هفتگی خود که در شیراز برگزار می شود، در تایید مالکیت خصوصی تصریح کرد: "ثروت و مال به خودى خود به هيچ وجه بد نيست و قرآن آن را «خير» قلمداد مىكند لكن استمرار خوبى آن يا بدشدنش بستگى به صاحب مال دارد. اگر كسى مال و ثروت را در جهتى غير از خشنودى پروردگار به كار انداخت يا آن را انباشته كرد و به تكاثر پرداخت، مذموم است و آن مال برايش هيچ خيرى ندارد اما اگر كسى دل به مال نبست و محبّت ثروت در قلبش وارد نشد و توانست آن را در آنجا كه خدا راضى است به كار اندازد؛ يعنى حقوق واجبى كه به گردن دارد ادا كند و انفاقات مستحب نيز بپردازد، ممكن است حتى در شمار اولياى خدا وارد شود."
آیت الله دستغیب در مورد مقام نیز خاطرنشان کرد "در مورد مقام نيز همين قاعده جارى است؛ يعنى مقام و منصب به خودى خود بد نيست اما مهم اين است كه چه كسى رئيس مىشود. "
اموال عمومى
این مرجع تقلید منتقد حکومت، همچنین با بیان اینکه "اموال عمومى يا بيتالمال بر دو قسم است: اول آنها كه در دست افراد است و دوم آنها كه در دست شخص خاصّى نيست و متعلق به همه مسلمين است و انفال نام دارد"، در مورد گروه دوم تصریح کرد:
"اگر اين ثروتها به تصرّف عده خاصى درآيد مسلّماً سايرين از آنها بىبهره مىمانند و معاش عده زيادى از مردم و بالتبع اقتصاد كل جامعه با مشكل مواجه مىشود لذا بر عهده حكومت است كه اين ثروتها را به شكل عادلانه ميان همه مردم تقسيم كند. اما اين شكل عادلانه چگونه است؟ در ابتداى پيروزى انقلاب اسلامى عدهاى از بزرگان مثل بهشتى، باهنر و تعدادى ديگر از مسؤولين، به راهنمايى امام خمينى، پس از مشورتهاى مختلف به اين نتيجه رسيدند كه براى تقسيم عادلانه بيتالمال بين مردم، گروهى را به عنوان متعهّد تربيت كنند تا آنها راهكارهاى كارشناسى شده و عادلانه ارائه دهند. دقّت كنيد، صحبت از آوردن جوانها به ميدان نيست، صحبت از تربيت نيروهاى متخصّص و كاردان و در عين حال مؤمن و متعهّد است."
دستغیب پیرامون وضعیت فعلی اقتصاد کشور خاطرنشان کرد "شرط مهمّ تحقّق يك اقتصاد صحيح و اسلامى اين است كه صاحب منصبان اين عرصه، مهذّب و از حبّ دنيا خالى باشند و در پى اندوختن ثروت نباشند... و جامعه اسلامى بايد شاهد عدالت علوى باشد يا در مسير آن حركت كند، نه آنكه ماهيانه چيزى به مردم بدهند و دهان آنها را ببندند. امروزه توليد و اشتغال به عنوان اساسىترين شرط پيشرفت در تمام دنيا پذيرفته شده. اگر حكومتى خواهان پيشرفت است نمىتواند كارخانجات را تعطيل كند، كشاورزى را از رونق بيندازد و توليد را متوقّف سازد و تبديل به كشورى صرفاً مصرفكننده كالاهاى خارجى، آن هم با مصرف منابع اصلى ثروت و سرمايه شود! در زمان شاه نفت را مىفروختند و به جاى آن كالاهاى مصرفى وارد مىكردند و به مردم مىگفتند: ما اين نفت بدبو و كثيف را مىفروشيم و به جاى آن يخچال و تلويزيون و اتومبيل وارد مىكنيم و با اين كار خارجيها را به نوكرى خود مىگيريم!!
اين رويه علاوه بر همه مفاسدش، مردم را اسرافكار بار مىآورد و با تبليغات رنگارنگ آنها رابه مصرف بيشتر وا مىدارد. همچنين موجب ترويج فرهنگ تبليغ در مهمترين ركن سياست يعنى انتخابات مىشود و اين به هيچ وجه بر مبناى اقتصاد اسلامى نيست. اينكه عده خاصى مثل ارتش يا سپاه يا ديگران از جهت اقتصادى همه امكانات را در دست گيرند و ساير مردم نوكرى آنها را بكنند چيزى نيست كه ملّت به دنبالش بودند!"
0 comments:
ارسال یک نظر