انتشار روزنامه آلمانی با صفحه اول سبزرنگ به احترام جعفر پناهی و مبارزه با سانسور

در پی محرومیت جعفر پناهی از حضور در جشنواره فیلم برلین و انتشار نامه‌اش خطاب به فیلم‌سازان و اهالی سینما،  روزنامه آلمانی تاتس Taz در روز ۲۲ بهمن ۸۹  (11 فوریه 2011) صفحه اول خود را بر خلاف روال عادی به جای رنگ قرمز، با رنگ سبز منتشر کرد.

 

به گزارش جرس، این روزنامه همچنین طوماری را منتشر کرده و از مردم خواسته است تا با امضای این طومار به حکم جعفر پناهی و محمد رسول‌اف اعتراض کنند. تاکنون سه هزار و ۱۷ نفر طومار را امضا کرده‌اند.

 

پناهی در نامه‌اش که رئیس هیات داوران جشنواره در کنار صندلی خالی جعفر پناهی قرائت کرد، نوشته بود: واقعيت اين است که مرا پنج سال گذشته بی‌حکم و برای بيست سال آينده با حکم، از ساختن و کارگردانی هر نوع فيلمی محروم کرده‌اند. اما می‌دانم در اين بيست سال، با خيال خود آرزوهايم را خواهم ساخت.

 

پناهی یکی از شناخته‌ترین فیلم‌سازان ایرانی در سطح جهان است که در جریان پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ایران، دو بار دستگیر شد. بار اول، در روز ۸ مرداد ۱۳۸۸ هنگامی که به همراه گروه دیگری از فیلم‌سازان برای گرامیداشت کشته‌شدگان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم به بهشت زهرا رفته بود که پس از چند روز آزاد شد. بار دوم دوشنبه ۱۰ اسفند به همراه ۱۸ نفر از اعضای خانواده و دوستانی که در خانه او در تهران مهمان بودند بازداشت شد.

 

 دستگیری او در ایران و جهان واکنش های گسترده ای را به همراه داشت و صندلی او در جشنواره کن خالی ماند. او در یک مرحله برای مدتی اعتصاب غذا کرد. پناهی روز ۴ خرداد ۱۳۸۹ به دستور بازپرس و تایید دادستان عمومی و انقلاب تهران با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

0 comments:

ارسال یک نظر