اعلام حمایت و شرکت مادران عزادار در تظاهرات ٢۵ بهمن

در راستای حمایت ها و اعلام حضور تشکل ها و گروههای مختلف سیاسی و مدنی برای تظاهرات ٢۵ بهمن، گروه موسوم به «مادران پارک لاله» یا مادران عزادار نیز، ضمن اعلام حمایت از این تظاهرات، از حضور خود خبر دادند.


به گزارش تارنمای «مادران عزادار ایران»، این گروه که متشکل از مادران و بستگانِ شهدا و مفقودینِ حوادث بعد از انتخابات و همچنین جانباختگان راه آزادی هستند، در بیانیه خود آورده اند :

با درود به تمام دوستان، مبارزان و یاران همیشه هوشیار ایران!
ما مادران پارک لاله به عنوان حامیان مادران عزادار 33 سال اخیر که بعد از انتخابات خرداد 88 نیز تعداد بیشماری از پاک ترین وعزیزترینها را از دست داده ایم همواره بر موضع خود ایستاده ایم که شامل سه درخواست عمده ماست:
آزادی بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی، لغو کلی حکم اعدام، محاکمه علنی آمران و عاملان کشتارها در سی و دو سال اخیر .


ما مادران پارک لاله که در طول یکسال و چند ماه گذشته تحت بیشترین توهینها، بازداشتها، احضارها، و حتی تعهدهایی بوده ایم که از دیدن دوستمان هم محروم شویم،اعلام می کنیم که پای از میدان مبارزه بیرون نخواهیم کشید و دوشادوش و پا به پا، فرزندان، یاران وهموطنانمان را در تمامی اعتراضات یاری خواهیم رساند.
در روز 25 بهمن نیز همراه با خیل عظیم مادرانی که در 33 سال گذشته تا به امروز فرزند از دست داده اند یا عزیزانشان دربند زندانهای اسلامی اند و یا فرزندانشان در برابر سیاستهای غلط حکومتی و نداشتن امنیت جانی از کشور خارج شده اند به طوری که حتی نتوانسته در لحظات مرگ بستگان خود حضور داشته باشند؛ برآنیم که پیشاپیش همه با در دست گرفتن عکسهای فرزندان جان باخته، آواره و اسیرمان جنبش اعتراضی مردم ایران را همراهی کرده و با مادران فرزند از دست داده تونس و مصر همدردی خود را اعلام نماییم.
باشد که ظلم و دیکتاتوری در جهان پایان یابد که اگر چنین نشود هستند مادرانی که باز بر علیه ظلم و بیداد پرچمی دیگر برافرازند.


گفتنی است تشکل مادران عزادار و حامیان آنها، از آخرین شنبه خرداد ماه سال گذشته و پس ازجانباختن تعدادی از جوانان در حوادث خونین بعد از انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت. در جریان این تجمعات که شنبه ها عصر مقابل میدان مرکزی پارک لاله تهران برگزار می شد، مادرانی که فرزندان خود را از دست داده یا ناپدید شده و همچنین گروهی از فعالان مدنی و حقوق زنان – به خصوص مادرانی که در سال های پیشتر فرزندانشان اعدام یا ناپدید شده اند- نیز شرکت داشتند. طی ماههای بعد تر، مادرانی که فرزندانشان در بازداشت هستند، به این جمع مادران پیوسته بودند. آنها خواستار حقیقت یابی در مورد کشته، ناپدید و بازداشت شدن فرزندان خود و پاسخگویی مقامات در برابر این موارد شدند.


تجمعاتِ آنها بارها مورد حملات مستقیم و خشونت بار ماموران انتظامی یا لباس شخصی ها قرار گرفته و مکررا بازداشت و مورد توهین و ضرب و شتم قرار گرفته اند.


لازم به ذکر است تجمع مادران عزادار، برگرفته از تجمعات اعتراضی مادران آرژانتینی درسالهای دهه ۱۹۷۰ است که تعدادی از مادران مفقود شدگان و جانباختگان، مدتهای طولانی با روسری های سفید و شمع در دست، در یکی از میادین بوئنوس آیرس (پلازا دُمایو) تجمع کرده و خواستار "حقیقت یابی در مورد فرزندان خود بودند."


0 comments:

ارسال یک نظر