کریستین ساینس مانیتور: تشدید نفوذ رحیم مشایی علت عزل مقامات دولت است

 در پی عزل و نصب های اخیر در مجموعۀ دولت، که بسیاری از صاحبنظران، آنرا در تداومِ دخالتهای اسفندیار رحیم مشایی ارزیابی کرده اند، روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» نوشت "برخی منتقدان دولت ایران، علت برکناری اخیر مقامات دولتی را، افزایش نفوذ اسفندیار مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد می دانند.


به گزارش مشرق، این روزنامه آمریکایی در شماره شنبه اخیر خود، در مقاله ای به قلم "اسکات پیترسون" مدعی شده است: برخی از منتقدان معتقدند، علت بسیاری از تغییرات در دولت ایران، تشدید نفوذ اسفندیار مشایی، از نزدیکترین مشاوران محمود احمدی نژاد بر وی است و مشایی که دخترش، عروس احمدی نژاد است ظاهراً عامل اصلی اخراج برخی از مقامات مهم از دولت است.


به نوشته این نشریه، مهرداد بذرپاش، رئیس جوان سابق سازمان ملی جوانان ایران، به عنوان یکی از دوستداران رئیس جمهور این کشور، دلائل زیادی داشت که بتواند مجموعه ای از مسؤولیت های مهم را برعهده بگیرد اما وی نیز از کار برکنار شد. بذرپاش که اعتقادات ایدئولوژیک وی، منعکس کننده دیدگاه های رئیس جمهور بود به دفعات از منتقدان احمدی نژاد انتقاد کرده بود اما او هم توسط همان کسی که وی را ترفیع داده بود، برکنار شد.


این گزارش حاکی است، این یکی از چند مورد تغییرات ناگهانی مسؤولان دولتی توسط احمدی نژاد بود زیرا پیش از بذرپاش، منوچهر متکی، وزیر خارجه نیز برکنار شده بود که این رفتارها، به اعتقاد دوستان و منتقدان احمدی نژاد، از شیوه قبیله ای و آمرانه وی و همچنین انتقاد از نفوذ بیش از حد یکی از مشاورانش بر وی منجر شده است.


این روزنامه می افزاید: منتقدان احمدی نژاد، انگشت اتهام را بسوی مشایی نشانه می روند اما با وجود انتقادات گسترده از مشایی از جمله رهبری ایران، احمدی نژاد وی را به چند پست مهم گمارده است و به همین علت، موقعیت مشایی تقویت می شود.


کریستین ساینس مانیتور در ادامه آورده است"بتازگی مشایی در چارچوب یک دیدار رسمی دیپلماتیک، به اردن سفر کرد که این مسأله باعث شده تردیدها در خصوص اینکه احمدی نژاد قصد دارد مشایی را به عنوان نامزد انتخابات آینده ریاست جمهوری معرفی کند، افزایش یابد و این در حالی است که مشایی گمانه زنی ها در این خصوص را رد می کند."


به نوشته این روزنامه، تأثیر گسترده مشایی بر احمدی نژاد حتی مورد توجه نشریه ای که توسط انصار حزب الله اداره می شود، قرار گرفته و این نشریه، این هفته طنزی منتشر کرد که در آن گفته می شود مشایی، احمدی نژاد را هم از پست ریاست جمهوری برکنار می کند.


این روزنامه آمریکایی در ادامه ادعا کرده است: به نظر می رسد اخراج بذرپاش، طبق ملاحظات سیاسی انجام شده و اخراج چنین معتقد راستینی در نظام اسلامی، باعث شده این سؤال مطرح شود که آیا احمدی نژاد، مسائل سیاسی را فراتر از مسائل مذهبی می داند.


روزنامه کریستین ساینس مانیتور در ادامه با طرح این سؤال که "آیا احمدی نژاد اولویت ها را تغییر می دهد؟" نوشت: احمدی نژاد، یکشنبه گذشته، دستور اخراج بذرپاش از نشست های کابینه دولت را صادر کرد زیرا پیش از آن، بذرپاش از برخی مداخلات مشایی در امور سازمان ملی جوانان انتقاد کرده بود که این مسأله را یک سایت خبری ایرانی فاش کرده بود.


نویسنده این گزارش در ادامه ادعا می کند که شیوه کار احمدی نژاد این است که برای حل یک بحران، بحران دیگری را ایجاد می کند و برای مقابله با تحریم های شدید شورای امنیت سازمان ملل و آمریکا و در بحبوحه انجام اصلاحات دشوار و اختلاف برانگیز هدفمندسازی یارانه ها و بسیاری از مسائل دیگر، دست به برکناری برخی مقامات کابینه زده است.


به نوشته این گزارش، همچنین یکی از مقامات ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم روز جمعه برکنار شد و این درحالی است که یکی دیگر از مقامات ایرانی هم وادار شده از مقام خودکناره گیری کند.


این روزنامه سپس تأکید می کند که در داخل ایران و در داخل بدنه اصولگرایان هم همه بصراحت می گویند مسؤول این برکناری ها، شخص مشایی است.


یکی از کارشناسان امور ایران در دانشگاه هاوایی معتقد است این مسأله باعث شده حتی روزنامه ای مانند روزنامه کیهان که طرفدار دولت است از احمدی نژاد انتقاد کند. مشایی گزارش ها را مبنی بر اینکه سفر وی به اردن، یک تلاش دیپلماتیک از سوی وی بوده رد کرد اما این کارشناس معتقد است از زمان انتخابات اختلاف برانگیز ریاست جمهوری ایران در ژوئن سال ٢٠٠٩ میلادی، بخشی از مقامات دولتی برکنار شده اند و دایره دولت به لحاظ گرایش ایدئولوژیک محدودتر شده و همه تنش های موجود به یک محدوده کوچکی منتقل شده اند و این محدوده همچنان کوچک تر و تنش ها هم شدیدتر می شوند.


روزنامه کریستین ساینس مانیتور در پایان با اشاره به تلاش ها برای استحکام قدرت در ایران نوشت از سال ٢٠٠۵ میلادی که احمدی نژاد برای نخستین بار قدرت را در ایران دست گرفت با تغییر سریع وزیرانی که در جریان رأی اعتماد آنها را افرادی مؤمن و کارآمد توصیف کرده بود تعجب همگان را برانگیخته است زیرا بعدها همان ها را افرادی ناکارآمد توصیف کرد.


به نوشته این روزنامه، احمدی نژاد می گوید این حق اوست که مانند مربی یک تیم ورزشی اعضای تیم خود را تعویض کند اما اقدامات اخیر وی در برکناری شماری از مقامات، تعجب مقامات اصولگرا را هم برانگیخته است؛ مثلاً متکی پس از پنج سال فعالیت به عنوان وزیر خارجه، اعلام کرده که پیش از برکناری خود، از این مسأله مطلع نبوده است.


روزنامه کیهان نیز نوشت گروهی از مشاوران بد در اطراف احمدی نژاد باعث شدند که وی بشکلی ناگهانی متکی را برکنار کند. احمدی نژاد روز پنجشنبه در استانبول همه انتقادها را رد کرد و گفت: متکی از برکناری خود آگاه بوده است.


با این حال یکی از نمایندگان بانفوذ مجلس شورای اسلامی، از شیوه مدیریت قبیله ای احمدی نژاد انتقاد کرد و یک پایگاه خبری هم نوشت تنها مجیزگویان باقی خواهند ماند.
 

0 comments:

ارسال یک نظر