انتشار کتاب «آدم‌ها» به قلم احمد غلامی، روزنامه‌نگار زندانی

مجموعه‌ داستان‌ "آدم‌ها" به قلم احمد غلامی، روزنامه‌نگار زندانی، منتشر شد.
 
به گزارش ایسنا، این داستان‌نویس و روزنامه‌نگار زندانی، حدود ۳۰ داستان کوتاهش را که در ستونی با عنوان "آدم‌ها" در صفحه‌ آخر ضمیمه‌ روزنامه‌ اعتماد چاپ می‌شد، در قالب کتابی با نام "آدم‌ها" منتشر کرده است. هریک از داستان‌های این مجموعه به آدم‌هایی با کاراکتر و موقعیت اجتماعی متفاوت می‌پردازند.
 

غلامی این کتاب را در حالی به دست انتشار سپرده است که داستان بلند "جیرجیرک‌ها" را همچنان در انتظار دریافت مجوز نشر دارد. داستان بلند "جیرجیرک‌ها" به فضای بعد از انتخابات سوم تیر‌ماه پنج سال قبل و پیروزی محمود احمدی‌نژاد بازمی‌گردد. جوانی که پدرش عاشق فوتبال است و دوست دارد او فوتبالیست شود، داستان را روایت می‌کند. در واقع، مرور خاطرات پدر و پسر است و شرایط روز هم شرایط بعد از انتخابات.
 

این نویسنده همچنین در حال ویرایش نهایی رمان "این وصله‌ها به من می‌چسبد" است و در نظر دارد به زودی آن را برای چاپ به نشر افق بسپرد. احمد غلامی برای نگارش این رمان، سفرهای متعددی به شرق و غرب ایران داشته‌ و به گفته‌ی خودش، این رمان در واقع، یک رمان سفر است و مونولوگی است که در آن، آداب، رسوم، غذاها و داستان‌های زندگی آدم‌هایی که در شهرهای مختلف دیده است، به تصویر کشیده می‌شود.
 

 

معرفی برگزیدگان کتاب سال نویسندگان و منتقدان مطبوعات، در غیاب احمد غلامی

 همچنین در حالی احمد غلامی، سردبیر روزنامه شرق و عضو هیأت داوری یازدهمین دوره‌ی "کتاب سال نویسندگان و منتقدان مطبوعات" در زندان است، برگزیدگان این دوره معرفی شدند.

 

هیأت داوری یازدهمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال "نویسندگان و منتقدین مطبوعات" متشکل از: احمد غلامی، یونس تراکمه، علی‌اصغر سیدآبادی، پیمان اسماعیلی، حسن محمودی، محمدحسن شهسواری و مهدی یزدانی خرم نتایج داوری این دوره را به این ‌شرح اعلام کرد: در بخش رمان، از میان رمان‌های "یوسف‌آباد، خیابان سی‌وسوم" نوشته‌ی سینا دادخواه، "کتاب بی‌نام اعترافات" نوشته‌ داوود غفارزادگان و "بهار ۶۳" نوشته‌ی مجتبی پورمحسن، هیأت داوران با اکثریت آرا، رمانِ "بهار ۶۳" نوشته‌ی مجتبی پورمحسن را شایسته‌ی کسب عنوان بهترین رمان چاپ‌شده در سال ۱۳۸۸ دانست.
 

 

در بخشی دیگر از اطلاعیه‌ی هیأت داوران یازدهمین دوره‌ی کتاب سال نویسندگان و منتقدان مطبوعات برای معرفی برگزیدگانش آمده است: "هیأت داوران یازدهمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال نویسندگان و منتقدان مطبوعات با مشخص شدن نتایج قطعی‌اش در هفته‌های گذشته، برگزاری مراسم رسمی این دوره را به‌دلیل بازداشت دبیر جایزه، احمد غلامی، مدتی به تعویق انداخت؛ ولی امروز طی جلسه‌ای به این نتیجه رسید که نتایج رسمی را اعلام کند؛ بنابراین جوایز و تندیس‌های برگزیدگان و تقدیرشدگان در آن مراسم محتمل به ایشان اهدا خواهد شد. هیأت داوران تصمیم دارد مراسم سالانه با حضور احمد غلامی برگزار شود."

 
 در این اطلاعیه همچنین عنوان شده است: "در عین حال هیأت داوران این جایزه از پیش تصمیم داشت که در مراسم سالانه‌ی خود از محمد محمدعلیداستان‌نویس برجسته‌ی نسل سوم داستان‌نویسان ایرانی، انتشارات مینوی خردبه‌خاطر انتشار مستمر و باکیفیت آثار نظری در حوزه‌ی ادبیات داستانی، دکتر حسین پاینده به‌خاطر توجه به جریان‌شناسی ادبیات داستانی ایران و تدوین، تألیف و ترجمه‌ی کتاب‌های مختلف نظری در این حوزه بویژه چاپ کتاب داستان کوتاه در ایران در سال جاری، و پویا رفوئی به‌عنوان منتقد ادبی در حوزه‌ی مطبوعات تقدیر کند که در صورت آزادی دبیر جایزه و برگزاری مراسم این بخش مانند سال گذشته، که از ابراهیم گلستان، نشر چشمه، محمد قوچانی و علی شروقی تقدیر شده بود، از این چهره‌ها و ناشر قدردانی خواهد شد."

 
 در بخش پایانی این گزارش نیز ابراز عقیده شده است: "این هیأت با تأسف از فضای به‌وجود آورده‌شده در ادبیات ایران، اعم از فشارهای نظارتی دوچندان‌شده، تنگناهای معیشتی نویسندگان، در تقابل قرار دادن جوایز حمایت‌شده‌ی دولتی برابر جوایز باسابقه‌ی خصوصی و مصادیقی از این دست، اعلام می‌کند که همچنان به ‌کار خود ادامه داده و در عین حال به برگزیدگان خود تبریک می‌گوید. این هیأت معتقد است که تمام جوایز به ‌نحوی در رونق ادبیات و فرهنگ ایران تأثیر داشته و دارد و این جوایز چراغ‌هایی‌اند که نباید خاموش شوند."
 

گفتنی است چند روز پیش، بیش از ۱۵۰ نویسنده، مترجم، روزنامه‌نگار و فعال ادبی در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه‌ قضاییه، ضمن ابراز حیرت خود از بازداشت احمد غلامی، سردبیر روزنامه‌ شرق، و با تأکید بر شخصیت داستان‌نویس او، آزادی وی را خواستار شده بودند.


احمد غلامی و چند تن از همکاران او در روزنامه شرق، از روز ۱۶ آذرماه در بازداشت به‌سر می‌برند و از وضعیت تعدادی از آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

0 comments:

ارسال یک نظر