گفت‌وگوی جمعی از سینماگران با محمدجواد لاریجانی درباره پناهی و رسول‌اف

محمد رسول اف و جعفر پناهی بر اساس رای دادگاه بدوی، به ۶ سال حبس قطعی محکوم شدند

فرهاد توحیدی، رییس هیئت مدیره و سخنگوی خانه سینما گفته است که همراه چند سینماگر دیگر درباره محکومیت جعفر پناهی و محمد رسول اف با محمد جواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران گفت و گو کرده اند.

آقای توحیدی در گفت و گویی با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفت که بجز او رخشان بنی اعتماد، رضا میر کریمی، کمال تبریزی (کارگردان) پرویز پرستویی (بازیگر) و محمد مهدی عسگر پور، مدیرعامل خانه سینما در دیدار با آقای لاریجانی حضور داشته اند.

او گفت که در دیدار با آقای لاریجانی این جمع "با اشاره به تأثیرات منفی این احكام و سوء استفاده عناصر ضدانقلاب از احكام صادره و با توجه به اینكه با اعتراض وكلای جعفر پناهی و محمدرسول‌اف، پرونده آنان در مرحله تجدید نظر است، مساعدت برای حل و فصل این پرونده را خواستار شدند."

محمد رسول اف و جعفر پناهی بر اساس رای دادگاه بدوی، به ۶ سال حبس قطعی محکوم شدند. این دو فیلمساز ایرانی اسفند ماه گذشته دستگیر شدند که آقای پناهی نزدیک سه ماه را در زندان گذراند.

به گفته آقای توحیدی سینماگران حاضر در جلسه از آقای لاریجانی خواسته اند كه در بررسی چنین پرونده‌هایی از نظرات كارشناسان سینما استفاده شود و تا آنجا كه ممكن است، چنین مواردی از طریق شورای‌های داوری و صیانت خانه سینما حل و فصل شود.

او افزود: "محمد جواد لاریجانی نیز طی سخنانی با تاكید بر اصل استقلال قضات، برای بررسی و تجدید نظر در پرونده پناهی و رسول اف قول مساعدت دادند."

فرهاد توحیدی، رییس هیئت مدیره و سخنگوی خانه سینما

همچنین رخشان بنی اعتماد، رضا میر کریمی، کمال تبریزی و پرویز پرستویی همراه با هشت سینماگر دیگر در نامه به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه خواهان تجدید نظر در حکم جعفر پناهی و محمد رسول اف شده اند.

منوچهر محمدی، داود رشیدی، مهدی فخیم زاده، عزت الله انتظامی، امین تارخ، کیومرث پوراحمد، ناصر تقوایی و مجید مجیدی از دیگر امضاکنندگان این نامه هستند.

در روزهای گذشته نیز مجمع فیلمسازان سینمای ایران و کانون کاگردانان ایران نیز از رئیس قوه قضائیه درخواست مشابهی کرده بودند.

جعفر پناهی که در سال ۲۰۰۶ به خاطر فیلم آفساید از جشنواره سینمایی برلین جایزه "خرس نقره‌ای" را برای بهترین کارگردانی دریافت کرد، امسال از سوی این جشنواره برای داوری بخش مسابقه دعوت شده است.

با توجه به محکومیت آقای پناهی به منع از فیلمسازی و خروج از کشور به مدت 20 سال، قاعدتا او از سوی مقام های جمهوری اسلامی اجازه حضور در جشنواره برلین را نخواهد داشت.

به همین دلیل جواد شمقدری با فرستادن نامه ای به مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه ایران و سفارت ایران در برلین نوشت: "با توجه به وضعیت قضائی و احکام صادره در خصوص آقای پناهی در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد و تا دادگاه تجدید نظر نمی‌توان هیچ اظهار نظر قطعی کرد."

او با پیشنهاد اینکه سینماگر دیگری جایگزین آقای پناهی در جشنواره برلین شود نوشت: "در صورتیکه مدیران جشنواره (برلین) راغب هستند می‌توانند از حضور سینماگران خوب ایرانی همچون كیارستمی، جوزانی، بحرانی، فرهادی، مجیدی، حاتمی‌کیا، طالبی، صدر عاملی، راعی و شورجه به‌عنوان داور دعوت نمایند."

جعغر پناهی سال گذشته نیز مهمان افتخاری جشنواره فیلم برلین بود، اما از طرف مقامات جمهوری اسلامی به او اجازه سفر به آلمان داده نشد.

او از شناخته شده ترین فیلمسازان ایرانی در جهان است و تاکنون جوایزی همچون "دوربین طلایی" از جشنواره کن، خرس نقره ای از جشنواره برلین و شیر طلایی از جشنواره ونیز را به دست آورده است.

تاکنون عده ای از مشهورترین چهره های سینمای جهان همچون رابرت دونیرو، لارنس فون تریه، برتران تاورنیه و کوستا گاوراس نگرانی خود را از محکومیت جعفر پناهی و محمد رسول اف ابراز کرده اند.

0 comments:

ارسال یک نظر