نماینده مجلس: آلودگی هوا در تهران سلامت مردم را تهدید می‌کند

تهران

آلودگی هوای تهران در دو ماه گذشته به صورت متناوب در وضعیت هشدار و اضطرار قرار داشته است

حسینعلی شهریاری، نماینده مجلس ایران و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس امروز هشتم دی (۲۹ دسامبر) گفت: "در اثر آلودگی هوا بیماریهایی همچون کند ذهنی، سردرد، زود عصبانی شدن، کاهش توان افراد و بیماری های سرطانی افراد جامعه را تهدید می کند."

آقای شهریاری ضمن اشاره به آمار چهار هزار نفری کسانی که بر اثر آلودگی هوا کشته شده اند، طرح انتقال از تهران و دورکاری را از جمله راهکارهای موثر برای مقابله با افزایش آلودگی هوای پایتخت عنوان کرد و از عدم پرداخت تسهیلات دو میلیارد دلاری متروی تهران توسط دولت انتقاد کرد.

روز گذشته نیز، امیر فاتح وحدتی، رئیس مرکز پایش هوای استان تهران اعلام کرده بود که میزان غلظت آلاینده های هوا مجددا به بیش از حد مجاز رسیده است و بار دیگر هوای تهران در وضعیت هشدار قرار گرفته است.

از اواسط پاییز گذشته تاکنون، هوای پایتخت بیش از ۳۰ روز در وضعیت هشدار قرار داشته و بسیاری از شهروندان تهرانی از عوارض ناشی از آلودگی هوا راهی درمانگاه شده اند.

در روزهای پایانی آذرماه گذشته نیز با ادامه آلودگی شدید هوای تهران و در پی افزایش غلظت آلاینده‌ها، مقام‌های ایران از تشکیل 'کمیته اضطرار' برای مقابله با آلودگی هوای پایتخت خبر داده بودند.

مصدومان شیمیایی؛ قربانیان جدید آلودگی هوا

محمد میرهاشمی، رییس مرکز مصدومان شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران، روز گذشته (هفتم دی) اعلام کرد که افزایش و ادامه آلودگی هوای تهران جان شش هزار مصدوم شیمیایی جنگ عراق و ایران را تهدید می کند.

به گفته آقای میرهاشمی، ذرات معلق موجود در آلودگی هوا می تواند به دستگاه تنفسی، پوست و حتی چشمان مصدومان شیمیایی با ضایعه چشمی آسیب برساند.

کیفیت هوا در شهرهای ایران، بر اساس میزان آلودگی با پنج رده اصلی شامل شرایط "پاک"، "سالم"، "ناسالم یا وضعیت هشدار"، "بسیار ناسالم یا شرایط اضطرار" و "خطرناک یا وضعیت بحران" ارزیابی می شود.

تهران از سال ها پیش با مشکل آلودگی هوا مواجه است و هر ساله در اواخر فصل پائیز و اوایل زمستان این آلودگی به اوج خود می رسد، به طوری که بارها دولت ناچار شده است مدارس را به دلیل شدت آلودگی هوا تعطیل کند.

برای مقابله با بحران آلودگی هوا ده سال پیش برنامه ای به عنوان "برنامه جامع آلودگی هوای تهران" تهیه شد که بر اساس آن باید ظرف مدت ده سال کیفیت هوای پایتخت به شرایط قابل تنفس و سالم می رسید، اما گزارش ها نشان می دهد که وضعیت هوای تهران به مراتب بدتر از ده سال پیش است.

بر اساس این برنامه، تولید خودروهای استاندارد و از رده خارج کردن خودورهای فرسوده در دستور کار قرار گرفت و قرار شد ضمن بالا بردن کیفیت سوخت، وضعیت حمل و نقل عمومی نیز بهبود پیدا کند.

در هفته های اخیر، کیفیت پایین بنزین تولید شده در پالایشگاه های داخلی نیز از مواردی بوده که از آن به عنوان یکی از عوامل تشدید کننده آلودگی هوای تهران یاد شده است اما مقام های دولتی ایران این ادعا را رد کرده اند.

0 comments:

ارسال یک نظر