سید محمد خاتمی با انتقاد از بی عدالتی حاکم بر کشور گفت: پرهیز از فرد پرستی و تملق و ریا، تامین آزادیهای جامعه به خصوص آزادیهای اساسی، اینها و بسیاری موارد دیگر از جمله شروط و نشانههای اخلاقی بودن و مطلوب بودن حکومت است.
رئیسجمهور سابق کشور با محکومیت اقدام تروریستی رخ داده در زاهدان و تسلیت به بازماندگان و مردم زاهدان، آن را "جنایتی وحشتناک" خواند و گفت: درست در هنگامی که تحریمها علیه ایران اعمال می شود از سوی برخی کشورها به تروریستهای منفوری که هزاران تن از مردم بیگناه از جمله مسئولان عالیرتبه و محبوب را ترور کردند اجازه فعالیت مجدد داده میشود و آنها را از لیست تروریستها خارج می کنند که ملت ما همه این اقدامها را به منزله توطئهای علیه خود تلقی میکند.
به گزارش سایت بنیاد باران، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدخاتمی در دیدار با جمعی از ایثارگران و رزمندگان دوران دفاع مقدس اعیاد ماههای رجب و شعبان را به آنان تبریک گفت و مقاومت مردم را در برابر تجاوز و نیز تلاش برای پاسداری از انقلاب اسلامی و سربلندی میهن را ستود.
وی افزود: 27 ماه رجب روز بعثت حضرت رسول اکرم (ص) است و پانزدهم شعبان میلاد مبارک حضرت بقیه الله (عج) و سوم شعبان تولد پر برکت حضرت ابا عبدالله است البته اعیاد دیگر هم در مدت هست ؛ ولی این سه عید که به ظاهر سه واقعه است جدا از هم است در واقع به نظر میرسد که یک مجموعه تدبیر شدهای است که تاریخ و سرنوشت بشر را رقم میزند.
رئیس بنیاد باران تصریح کرد: بعثت که آغاز نزول وحی بر قلب مبارک آخرین فرستاده خداست در واقع رستاخیز بیان و نشر آیین کامل الهی برای انسان خردمند و آزاد است؛انسانی که یگانهبینی و یگانه پرستی و دلدادگی و سر سپردگی به یگانه بیهمتا در متن جان و فطرت او نهفته است.
رئیس دولت اصلاحات ادامه داد: بعثت فراخوان به پرستش ناب خداوندی است که نامها و صفتهای او همه هستی را پر کرده و پیامبر بزرگوار، نمودار درخشان همه نامها و نمودها و انسان کاملی است که تمامی آدمیان را به این آئین و راه فرا میخواند، راهی دراز که تا "معاد" امتداد دارد.
رئیس موسسه بینالمللی گفتوگوی فرهنگها و تمدنها یادآور شد: در آئین اسلام که (که نام همه آئینهای یکتاپرستی از آدم تا خاتم است ) و در اسلام به معنی مصطلح آن به گستردگی و کمال خود میرسد، خداوند آغاز و انجام پیدا و جهان هستی است و انسان این موجود برتر آفرینش که خداوند با آفریدن او به خود آفرین گفته است، جانشین خداست و پیامبر(ص) این مرتبت والا را به او تذکر میدهد و او را بفرمان فطرت فرا میخواند و راه نیکبختی برین و جاودان را که در بازپسین هنگامه زندگی ظهور مییابد به او مینماید.
وی با بیان اینکه "پیامبر راهنما است و الگو و اسوه و راهبر و هادی است" اظهار داشت: خداوند در قرآن از جمله رسالت پیامبر(ص) را که باز خواننده آیات خداست را تزکیه آدمیان و آموزش کتاب و حکمت میداند.
خاتمی تاکید کرد: این رسالت با تزکیه و تربیت جان انسان و پالایش آن از رذیلتها و آرایش آن به فضیلتها آغاز میشود و آنگاه با تعلیم کتاب (تکوین و تشریع) و حکمت این رسالت تکمیل میشود، البته کتاب دربردارنده حکمت است اما به جهت اهمیت آن حکمت به صورت علی حده نیز ذکر شده است و حکمت عبارتست از اندیشه؛عمل و گفتار محکم و درست که مطمئنا اخلاق مصداق بارز حکمت است.
رئیسجمهور سابق کشورمان افزود: اخلاق اجمالا یعنی نیت نیکو و کار نیکو مبتنی بر آگاهی و آزادی اختیار به قصد رسیدن به مقصد والا که خیر برین است و در اخلاق آنچه خیر است باید انجام گیرد و آنچه شر است نباید انجام شود.
رئیس بنیاد باران همچنین به سالروز ولادت امام سوم شیعیان اشاره کرد و گفت: در سوم شعبان نیز ابر مردی زاده میشود که به تقدیر الهی قهرمان حماسهای میشود که در پرتو قرآن، آئین پاک محمدی آنچنان که بوده و هست بماند و بهرغم تحریفها و انحرافهائی که به خصوص در عرصه سیاست پیش آمد، دین و آئین در ژرفای جان حق و حقیقت از دگرگونی و تحریف مصون بماند.
وی ادامه داد: پانزدهم شعبان هم زادروز مولود مبارکی است که به فرمان خداوند، باید مدار و محور و سالار و سرور جامعهای باشد که خدا خواسته است و آئین پیامبر آهنگ سیر و صیرورت آن جامعه است.
دوران طلائی زندگی آدمی در این جهان، در آینده است، نه گذشته
خاتمی تاکید کرد: به باور ما، جامعه برین و خواستنی و بایستنی در آخر الزمان تحقق مییابد و از این رو دوران طلائی زندگی آدمی در این جهان، در آینده است، نه گذشته و دریغ و افسوس که غفلت جهل و جور مانع از تحقق زودتر آن جامعه شده است، چه بسیار مردمان حتی موحدان و مسلمانان که این همه زیبایی و عظمت را در دین خدا ندیدهاند و حتی آن را تا حد اوهام و خرافات فرود آوردهاند.
رئیسجمهور سابق کشور یادآور شد: اینک ما در دوران غیبت معصوم به سر میبریم و تا رسیدن به کمال مطلوب فاصله داریم که در ازای آن را خدا میداند و بس و فقدان پیامبر(ص) و غیبت ولی خدا مصیبتی است بزرگ، که شکوه و شکایت آن را از جمله در دعای افتتاح از زبان معصوم(ع) به درگاه خدا میریم و این دوران دوران آزمایش است.بدون تردید در آئین الهی همچنان که هدف، پرورش شخصیت انسان خوب و افرد بشر است، ظرف وجود آدمبینی جامعه نیز در مرکز اهتمام است
عدالت امری تحمیلی نیست
وی با طرح این سئوال که که "کدام جامعه؛جامعه مطلوب است؟"، اظهار داشت:« اگر جامعه کمال مطلوب در پایان تاریخ محقق میشود و اینک در دسترس نیست، آیا میزانها و معیارهایی وجود دارد که بر پایه آن تا حد امکان بتوان به سوی آن جامعه حرکت کرد؟ یعنی جامعهای که در آن انسان (هر انسان) محترم باشد و احساس امنیت کند و از مزایای معنوی و مادی زندگی برخوردار باشد؟
رئیس بنیاد باران تاکید کرد: با رجوع به آموزههای الهی و سنت و سیرت پیامبر(ص) و معصومان(ع) و نیز تدبر و خردورزی، دستیابی به این موازین کار چندان دشواری نیست.آنچه در یک کلام میتوان گفت این است که میزان روابط و آهنگ حرکت در جامعه مطلوب "عدالت" است، منتهی عدالتی که توسط انسان آگاه و آزاد باید ایجاد و از آن پاسداری شود. عدالت امری تحمیلی نیست، پیامبر با کتاب و میزان آمده است تا مردم آگاه و مصمم شوند و خود به "قسط" برخیزند.
سیدمحمدخاتمی همچنین تصریح کرد: عدالت کیمیای گرانبها و جامع الاطرافی است که خلاصه کردن آن در عدالت اقتصادی(که البته مهم است) آن هم تحت توهمات مدرن مارکسیستی و غیر مارکسیستی جفای به انسان است.عدالت نمیتواند همراه با تحقیر انسان و نادیده انگاشتن کرامت او باشد که این خود بیداد بزرگ است.
جامعه مطلوب؛ جامعهای اخلاقی است
رئیس دولت اصلاحات ادامه داد: از سوی دیگر جامعه مطلوب؛ جامعهای اخلاقی است، اصلا عدالت شاخهای از اخلاق است؛ وفا، راستی، محبت به دیگران، امانت داری، دوری از خشم و صدها موردی که در قرآن و متون دینی و نیز آراء فیلسوفان و معلمان اخلاقی آمده است باید بر جامعه حاکم باشد.
نهاد حکومت باید با میزان عدالت و اخلاق ارزیابی شود
رئیسجمهور سابق کشور با بیان اینکه "فکر میکنم با همین دو میزان، تا حد زیادی مطلوبیت جامعه و فاصله جامعه را با جامعه کمال مطلوب میتوان دریافت"، گفت: حکومت (نهاد حکومت) که محور و هسته مرکزی جامعه است نیز باید با میزان عدالت و اخلاق ارزیابی شود.
وی با تاکید بر اینکه "از جمله شروط مهم مطلوبیت حکومت این است که بر آمده از اراده و خواست جامعه و برخوردار از رضایت مردم باشد"، اظهار داشت: ما توفیق حضور در حکومت معصوم را نداشتهایم، ولی با رجوع به تاریخ و آموزههای دینی تردید نکنیم که رضایت مردم شرط مهم تحقق حکومت منسوب و سازگار با دین است.
رئیس بنیاد باران یادآور شد: نه پیامبر(ص) و نه امام علی(ع) و نه نمایندگان اصلی دین، هیچگاه حاضر نبودند بدون رضایت مردم و به اصطلاح امروز، رای و خواست آنان حکومت خود را به هر قیمتی بر مردم تحمیل کنند.
رئیس موسسه بینالمللی گفتگوگوی فرهنگها و تمدنها تصریح کرد: پیامبر(ص) هنگامی یثرب را به مدینه النبی تبدیل کرد که تمام مردم آن ناحیه (اوس و خزرج) از او خواستند با او بیعت کردند و حتی توافق امنیت غیر مسلمانان مدینه رانیز بدست آورد؛ داستان حکومت امام علی(ع) و کلام بلند او نیز معروف است که اگر حضور حاضر نبود و یاری فراگیر مردم حجت را بر او تمام نکرده بود و عهدی که میان عالمان خیرخواه و آگاهان عدالت جو و خداوند بر لزوم جانبداری از ستمدیدگان و رفع بیداد و ستم وجود نداشت امام حکمروائی را نمیپذیرفت.
وی با طرح این سئوال که "چرا در دوران بحران سیاسی اواخر قرن اول و اوایل قرن دوم هجری و سست شدن پایههای حکومت اموی و مروانی که قطعا امکان فراهم آمدن عِدّه و عُدّه و تشکیل حکومت برای بعضی امامان ما فراهم بود (بنیعباس با شعار خشنودی اهل بیت با همین شیوه روی کار آمدند) چرا امامان حاضر نشدند چنین کنند؟" گفت: آیا جز این است که رضایت و خواست و رای مردم برای حکومت معصوم شرط میدانستند؟چه رسد به ما که در زمان غیبت معصوم به سر میبریم و همه انسانهای محدود و آسیب پذیر و دارای کاستی فراوانیم.
خاتمی با بیان اینکه "لازمه شرط رضایت مردم پاسخگویی حکومت به مردم نیز هست"، اظهار داشت: در چنین حکومتی، آزادی اندیشه و بیان در جامعه یک اصل محکم و از حقوق اساسی مردم و پاسداشت آن عین عدالت اخلاقی بودن است.
وی ادامه داد: امروز بشر و بعد از کشاکشهای مهم تاریخی به این نتیجه رسیده است که "مردمسالاری" کم هزینهترین و پر فایدهترین شیوه حکومت است و حق حاکمیت بر سرنوشت خود و آزادی اندیشه و بیان و نقد بخصوص نقد حکومت، بهرسمیت شناخته شده و از مسلمات و مشهورات زمانه است.
رئیس دولت اصلاحات یادآور شد: آیا اصرار ما بر مردمسالاری و لوازم آن، عدول از موازین دینی است یا عین پایبندی به آن؟ و آیا پایههای دینی باور را نمیتوانیم از منابع فکری و عمل دینی بدست آوریم؟
خاتمی افزود: این امام علی(ع) است که 14 قرن قبل که منطق وحشتناک "حق با کسی است که غلبه و استیلاء به هر قیمتی پیدا کند"رایج بود و ترویج میشد؛ از حق و تکلیف حکومت سخن میگوید. طرفه اینکه نصیحت در آشکار و نهان و انتقاد خیرخواهانه را وظیفه مردم و حق حاکم میداند یعنی آنچه امروز با هیاهو و افتخار به عنوان حق مردم شناخته می شود امام آن را وظیفه میداند.
وی همچنین اظهار داشت: امام(ع) مردم را تشجیع میکند که در برابر او همچنانکه در برابر جباران سخن میگویند سخن نگویند و نیز خود را نه تنها در برابر همکیشان که در برابر همه مردم، از هر آئین و گرایشی مسئول میداند و پاس حق و حرمت همه را دارد.
نظام مطلوب در این زمان، نظام مردمسالار است
رئیسجمهور سابق کشور با اشاره به اینکه "اگر میگوئیم نظام مطلوب در این زمان نظام مردمسالار است ریشههای آن را در رفتار و مواضع پیشوایان دینی خود مییابیم"، افزود: از سوی دیگر مگر پیامبر(ص) هدف بعثت خود را به کمال رساندن و تمام رساندن حکومتهای اخلاقی نمیداند؟قطعا اخلاقی بودن شرط مطلوبیت جامعه مورد نظر دینی است.مگر میشود اخلاق و رشد فضائل اخلاقی مطلوب باشد ولی ملاک سیاستها و رفتارهای حکومت اخلاقی نباشد؟
وی تصریح کرد: در دوران خود ما مگر امام راحل فرمان هشت مادهای را در بحرانیترین دوران پس از انقلاب که امواج ترور و طوفان جنگ بیداد میکرد صادر نکرد؟مگر این فرمان از جمله منشور اخلاقی بودن حکومت نیست؟متهم نکردن افراد، عدم دخالت در احوال مردم، پرهیز از فرد پرستی و تملق و ریا، تامین آزادیهای جامعه به خصوص آزادیهای اساسی، اینها و بسیاری موارد دیگر از جمله شروط و نشانههای اخلاقی بودن و مطلوب بودن حکومت است.
اگر به نام عدالت بی عدالتی شود بدتر است
رئیس بنیاد باران خطاب به حضار گفت: امروز در خدمت شما بزرگان حاضر در جبهه و مدافع اسلام و انقلاب و ایران و جانبازان و بازماندگان شهیدان عزیز هستیم و میدانیم که فداکاریهای شما و صدها هزار نفر چون شما برای استقرار نظامی بوده است که اگر نه در حد کمال مطلوب ولی جاری و حرکت کننده به سوی آن جامعه بوده است و اینجاست که باید بد اخلاقی محکوم شود، بد اخلاقی اگر از سوی حاکمان باشد بدتر است.باید بی عدالتی مورد انتقاد قرار گیرد و اگر به نام عدالت بی عدالتی شود بدتر است.
باید از آزادی بیان و اجتماعات و تشکلها دفاع شود
خاتمی تاکید کرد: باید از آزادی بیان و اجتماعات و تشکلها دفاع شود و اگر این آزادیها به نام انقلاب محدود شود بدتر است. باید هر جا احساس کنیم حقی از مردم ضایع میشود تذکر دهیم و به سوی وضعیتی حرکت کنیم که جامعه آزاد؛ برخوردار از حقوق اساسی و دارای اخلاق و عدالت داشته باشیم.
باید از اجزاء و ارکان حکومت بخواهیم که پاسخگویی در برابر مردم را بپذیرند و همه در چارچوب قانون حرکت کنند
رئیسجمهور سابق کشورمان افزود: باید از اجزاء و ارکان حکومت بخواهیم که پاسخگویی در برابر مردم را بپذیرند و همه در چارچوب قانون حرکت کنند نه آنرا به دلخواه تفسیر و تعبیر کنند و بخش هایی از آن را معطّل بگذارند، اینها از جمله درسهایی است که از بعثت و مهدویت میتوانیم بگیریم، امروز همه باید هوشیار باشیم و ضمن پافشاری بر خواستهای اساسی و حقوق ملت نباید از خطرات و تهدیدها علیه کشور مردم غافل باشیم.
جنایت وحشتناکی که توسط تروریستها در زاهدان عزیز رخ داد، محکوم است
سیدمحمدخاتمی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: جنایت وحشتناکی که توسط تروریستها در زاهدان عزیز رخ داد، محکوم است؛ ضمن عرض تسلیت به همه بازماندگان شهدای عزیز و دعا برای سلامتی مجروحان و آسیب دیدگان این فاجعه نباید از دستهای پلیدی که پشت این قضیهاند غافل ماند.
وی افزود: درست است که بسیاری از کشورها این جنایت را محکوم کرده اند ولی اعمال و معیارهای دوگانه آنها موجب بدبینی ملت ما و دیگران خواهد بود؛ درست در هنگامی که تحریمها علیه ایران اعمال می شود به تروریستهای منفوری که هزاران تن از مردم بیگناه از جمله مسئولان عالیرتبه و محبوب را ترور کردند اجازه فعالیت مجدد داده میشود و مورد حمایت قرار میگیرند و آنها را از لیست تروریستها خارج می کنند.
سیدمحمدخاتمی خاطر نشان کرد: مطمئنا ملت ما با نفرتی که از همه جنایتکاران و تروریستهای خائن دارد همه این اقدامها را به منزله توطئهای علیه خود تلقی میکند؛ به هر حال امیدوارم با ایجاد فضای مناسب و گذر از وضعیت ناپسند کنونی بهتر و بیشتر همه بتوانند در جهت خدمت به انقلاب و کشور و مقابله با تهدیدها کمر همت ببندند.
به گزارش روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی، در ابتدای این دیدار، حاضرین در جلسه به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند که مهمترین آنها بدین شرح بود:
- در شرائط زمانی حاضر شاهد شبیهسازی تاریخی نادرستی هستیم که به ناحق نسبت به بخش عمدهای از جامعه و در راس آن نسبت به یاران وفادار حضرت امام (ره) صورت میپذیرد.
-ما پاسداران محافظ از دستاوردهای انقلاب که همواره خواستار عظمت انقلاب و پیشرفت کشور و انشالله پیرو راه حضرت امام راحل بوده و هستیم بر آنیم که با دقت و تاملی چند باره در سیره معصومین(ع)؛الگوبرداری صحیحی برای زمانه خود داشته باشیم و از خداوند منان مسئلت داریم ما را از هر گونه انحراف و کج اندیشی و عمل ناصالح محفوظ دارد.
-ما پاسداران شیعه امیرالمومنین با تاسی به حضرتش نسبت به مخالفین و حتی دشمنان تا زمانیکه دست به سلاح نبردهاند هیچ گونه برخورد سخت و خشن نداشته و تنها همانند آنها مقابله فکری و نظری خواهیم داشت.هر گونه بدعت فکری و عملی به هر نامی نیز مورد قبول نیست.
-باید از رواج دروغ و تهمت و برخوردهای ناروا نسبت به یاران با وفای حضرت امام(ره) که سبب تضعیف اصل نظام است خودداری کرد.
0 comments:
ارسال یک نظر