وضعیت نامعلوم و نگران کننده زینب جلالیان و عبدالرضا تاجیک



در گفتگو با محمد شریف، وکیل مدافع آنان عنوان شد

جـــرس: وضعیت و سرنوشت زینب جلالیان، زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام و همچنین عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار و فعال حقوق بشری محبوس، کماکان نامشخص بوده و وکیل مدافع آنان ضمن تلاش برای متوقف ساختن حکم اعدام جلالیان، محل نگهداری و وضعیت تاجیک را نامعلوم و نگران کننده اعلام کرد.

 
محمد شریف، عضو کانون وکلای دادگستری و وکیل مدافع جمع زیادی از فعالان سیاسی و مطبوعاتی و همچنین دانشجویان زندانی، در گفتگو با خبرنگار جرس، از احتمال انتقال جلالیان به زندانی در غرب کشور و امید به نتیجه بخش بودن تلاش برای توقف حکم اعدام او سخن گفت. وی پیرامون سومین بازداشت تاجیک و وضعیت او گفت "اساسا من یا خانواده شان از محل نگهداری، علت بازداشت و عناوین اتهامی وی آگاه نیستیم."


زینب جلالیان، محکوم به اعدام، بی وکیل و  پنج بدون ملاقات
زینب جلالیان دختر 27 ساله اهل شهرستان ماکو واقع در آذربایجان غربی در سال 86 در شهر کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اطلاعات سپاه پاسداران منتقل شد. زینب جلالیان که در مدت دو سال بازداشت فاقد وکیل بوده است در نهایت با وکیل تسخیری که از سوی دادگاه معرفی شد مورد محاکمه قرار گرفت. جلالیان در دادگاه انقلاب شهر کرمانشاه در جریان یک محاکمه چند دقیقه ای به اتهام عضویت در حزب پژاک (حزب اپوزیسیون کرد ایران) محارب شناخته و محکوم به اعدام شد. خبر صدور حکم اعدام این فعال سیاسی کرد در محافل خبری داخل و خارج از کشور بازتاب های گسترده ای یافت تا جایی که زهرا رهنورد در پیامی به شدت صدور این حکم را محکوم اعلام کرد . همچنین سازمان دیده بان حقوق بشر با نگرانی از وضعیت زینب جلالیان، خواستار لغو فوری حکم اعدام وی شد.


محمد شریف یکی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر که به تازگی از سوی خانواده جلالیان وکالت پرونده زینب را برعهده گرفته است. در گفتگو با خبرنگار جرس از آخرین وضعیت این فعال کرد و مسائلی که بر او و خانواده اش گذشته می گوید: "متاسفانه تا به حال وکلاتنامه من به امضای ایشان نرسیده است. دیروز(دوشنبه 14 تیرماه) من به همراه برادرش با دادستان ملاقات داشتیم با توجه به اینکه پرونده منتهی به صدور حکم ایشان در کرمانشاه مطرح و صادر شده است بنابراین پرونده زینب در حوزه صلاحیت دادستانی تهران قرار ندارد. دیروز با دادستانی صحبتهای انجام شد که قرار شد ایشان را مجدد به کرمانشاه اعاده کنند و امیدوارم ظرف هفته آینده اعاده زینب جلالیان به کرمانشاه تحقق پیدا کند."


محمد شریف با اظهار تاسف از اینکه امروز نتوانسته امکان ملاقات برادر زینب را با او فراهم کند، می گوید که 5 ماه است خانواده زینب از دیدار او محروم شدند . او ادامه می دهد : امروز همراه با برادرش خواستیم امکان ملاقاتی فراهم کنیم که متاسفانه موفق نشدیم و ایشان بدون ملاقات با خواهرش به ماکو مراجعت کردند.


وکیل زینب جلالیان درباره ملاقاتش با دادستان پرونده و دلایل درخواستش مبنی بر انتقال زینب به کرمانشاه به خبرنگار جرس گفت: در واقع ملاقاتی که دیروز با دادستان داشتیم قرار شد که زینب را به کرمانشاه منتقل کنند و امیدوارم تا هفته آینده این امر تحقق پیدا کند. انتقال ایشان به کرمانشاه چندین فایده دارد. اولا اینکه در نحوه ملاقات با خانواده اش آثار مثبت دارد. چراکه برای خانواده زینب بسیار مشکل است که از روستای ماکو به تهران بیاید . اکنون که 5 ماه از انتقال او از ماکو به تهران می گذرد فقط یکبار پدرش موفق به ملاقات با زینب شده است . لذا در صورت انتقال تسهیلاتی برای ملاقات خانواده اش فراهم می شود. از طرفی با اعاده ایشان به کرمانشاه و امضای وکالت نامه من و همکارم آقای داوودی امکان مطالعه پرونده فراهم خواهد شد و اقدامات بعدی از سوی وکلا اتخاذ میشود. به هرحال وکالتنامه تنظیم شده دیروز به دادستان تهران تسلیم شده است و امیدوارم امضای وکالت نامه و اعاده اش هر چه زودتر تحقق یابد.


شریف یا اشاره به نگرانی پدر جلالیان درباره وضعیت فرزندش اظهار امیدواری کرد تا به زودی موفق به مطالعه پرونده شود تا بتواند در خصوص وضعیت موکلش و جزئیات پرونده اطلاع رسانی کند. او همچنین به جرس درباره وکیل قبلی پرونده گفت که در رسیدگی قبلی وکیل تسخیری که توسط دادگاه تعیین شده بود در پرونده دخالت داشته است و بعد از آن، زینب از خانواده اش تقاضا کرد که محمد شریف به عنوان وکیل تعیینی عمل کند و بعد از آن پدر زینب به تهران آمد و کتبا تقاضا کرده است.


وکیل عبدالرضا تاجیک: هنوز بی خبریم

عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار، فعال ملی -مذهبی و عضو کانون مدافعان حقوق بشر که چندی پیش برای سومین بار در طول یکسال گذشته بازداشت شده، اینبار خانواده و وکیل وی علیرغم پیگیری های مستمر، هیچ اطلاعی درباره زندان محل نگهداری او و دلیل بازداشت مجددش ندارند.


محمد شریف درباره پرونده موکلش به خبرنگار جرس گفت :"قبلا یک پرونده درباره عبدالرضا تاجیک مفتوح شده بود که منجر به صدور قرار قانونی شد و با صدور این قرار ایشان به طور موقت از زندان خلاصی یافتند ولی مجددا ایشان را احضار کردند و پس از احظار مجددا بازداشت شدند. پس از بازداشت مجدد تاکنون ایشان هیچگونه تماسی با خانواده اش یا با وکیلشان نداشته اند و اساسا من یا خانواده شان از محل نگهداری، علت بازداشت و عناوین اتهامی ایشان آگاه نیستیم".


شریف درباره پیگیری های خانواده این روزنامه نگار می گوید: دیروز خواهرشان با آقای جعفری دولت آبادای دادستان وقت ملاقاتی داشتند و قرار شد که تسهیلاتی در این مورد صورت گیرد و امیدوارم که هر چه سریعتر این اقدامات منتهی به آگاهی از مکان نگهداری و عناوین اتهامی منتسب به آقای تاجیک شود. چون آقای تاجیک با خانواده یا بنده هیچگونه تماسی حاصل نکردند بر میزان نگرانی ما می افزاید.


وکیل رضا تاجیک تاکید می کند: من از زندان محل نگهداری شان، مقام صادر کننده حکم قرار بازداشت و علت و عناوین اتهامی بازداشت مجدد ایشان آگاه نیستم و برداشت فعلی من این است که قرار قانونی قبلی تشدید شده و به لحاظ تشدید قرار، ایشان بازداشت شده اند. با این حال این فقط یک گمانه زنی است و امیدواریم ایشان تماس بگیرند و ما را از وضعیت خودشان مطلع کنند. 


فرزانه بذرپور

0 comments:

ارسال یک نظر