تازه ترین گزارش ها از آزادی ها و بازداشت ها در ایران

تصویری از محوطه مقابل در زندان اوین تهران

گزارش ها از ایران از آزادی چند نفر از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات خرداد ۸۸ حکایت دارند، اما در عین حال برادر یکی از کشته شدگان این حوادث برای بار دوم بازداشت شده است.

پارلمان نیوز روز پنجشنبه ۱۳ خرداد (سوم ژوئن) همزمان با اعلام خبر "عفو" تعدادی از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات خرداد ۸۸ از سوی آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، از آزادی مهدی کلاری، نیما لطیف تجار، سهیل محمودی و میلاد فدایی خبر داد.

مهدی کلاری، دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف، پیش تر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری و پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر هم تایید شد.

نیما لطیف تجار، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر تهران، در جریان حوادث روز عاشورا (ششم دی ۱۳۸۸) بازداشت و توسط دادگاه بدوی به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به یکسال حبس تعزیری کاهش یافت.

سهیل محمودی، دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر تهران در تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۸۸ بازداشت و توسط دادگاه بدوی به چهارسال حبس تعزیری محکوم شده بود؛ حکمی که توسط دادگاه تجدید نظر به سه سال حبس کاهش یافت.

میلاد فدایی، دانشجوی دانشگاه آزاد تهران هم در ۱۲ آذر ۱۳۸۸ بازداشت و در دادگاه به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

روز گذشته (سه شنبه ۱۲ خرداد - دوم ژوئن) آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، با "عفو" هشتاد و یک نفر از بازداشت شدگان حوادث انتخاباتی که "نادم و پشیمان" خوانده شده اند، موافقت کرد.

خبر تهیه فهرست اسامی بازداشت شدگان حوادث انتخاباتی ایران که مشمول "عفو" شناخته شده اند، نخستین بار توسط دادستان تهران اعلام شده بود.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، روز دوشنبه (دهم خرداد - ۳۱ مه) از نهایی شدن فهرست "محکومان" جرایم امنیتی پس از انتخابات که "اظهار ندامت" کرده و خواستار "عفو" شده اند، خبر داده بود.

هنوز فهرست اسامی عفو شدگان روز گذشته منتشر نشده است اما گزارش ها از ابلاغ دستور آزادی آنها توسط دادستان تهران به مسئولان زندان اوین تهران حکایت دارند.

کیانوش آسا

به گزارش ایلنا، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، شب گذشته‌ (چهارشنبه ۱۲ خرداد - دوم ژوئن) با ارسال نامه‌ای به رئیس زندان اوین تهران، دستور آزادی آن دسته از بازداشت شدگان حوادث انتخاباتی که "مشمول عفو رهبر ایران" شده و همچنان در زندان به سر می‌برند را صادر کرده است.

همزمان گزارش ها از آزادی موقت مهدی بوترابی، بنیانگذار و مدیرعامل پرشین بلاگ، حکایت دارند.

به گزارش کلمه (سایت نزدیک به میر حسین موسوی)، آقای بوترابی که از ۲۳ اسفند ۱۳۸۸ بازداشت شده بود با قید وثیقه آزاد شده است.

مهدی بوترابی در جریان انتخابات بحث برانگیز خرداد ۸۸ در ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان حامی میرحسین موسوی عضویت داشت.

'بازداشت دوباره برادر کیانوش آسا'

همزمان با انتشار اخبار آزادی چند نفر از دانشجویان، وبسایت های نزدیک به مخالفان دولت ایران از بازداشت دوباره کامران آسا، برادر کیانوش آسا از کشته شدگان حوادث انتخاباتی خرداد ۸۸ خبر داده اند.

کیانوش آسا، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مهندسی پتروشیمی دانشگاه علم و صنعت تهران، پس از شرکت در راهپیمایی معترضان به نتیجه انتخابات در میدان آزادی در روز دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۸مفقود شد و جسدش پس از حدود ده روز به وسیله پزشکی قانونی به خانواده اش تحویل داده شد.

کامران آسا (برادر کیانوش آسا) نخستین بار در جریان اعتراضات روز دانشجو (۱۶ آذر ۸۸) بازداشت و سپس با قرار کفالت آزاد شد.

در همین رابطه و بنابر گزارش وبسایت های نزدیک به مخالفان دولت ایران و تصاویر منتشر شده در سایت یوتیوب، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران سه شنبه گذشته (۱۱ خرداد - اول ژوئن) در صحن این دانشگاه (واقع در شمال شرق تهران) برای "گرامیداشت" کیانوش آسا، تجمع کرده بودند.



0 comments:

ارسال یک نظر