بنام امام؛ به کام رهبری

امروز (چهاردهم خرداد 1389)سومین نماز جمعه در یکسال اخیر است که توسط رهبر ایران اقامه می شود.نماز جمعه ای که با تبلیغات وسیع برای حضور مردم و فشارها ی وسیعتر برای حضور برخی مسوولان معترض همراه بود.   

رسانه های ایران از حمله به کشتی حامل مواد غذایی برای غزه تا منتشر کردن جزئیات پلاکاردهای نصب شده در حرم آیت الله خمینی استفاده کرده اند تا حضور مردم در این نماز جمعه بیشتر باشد
 
نماز جمعه ای که در آرامگاه مردی خوانده شد که امروز دو گروه سیاسی مقابل یکدیگر هر یک مدعی این هستند که آنها ادامه دهنده افکار و منش او هستند.

سالگرد درگذشت آیت الله خمینی بهانه برگزاری این نماز جمعه در مرقد اوبود که مخالفانی چون محمود احمدی نژاد، سید حسن خمینی و هاشمی رفسنجانی را در کنار یکدیگر نشاند.

سال گذشته نیز در آستانه میلاد حضرت زهرا "س" بود که مصادف شد با اولین نماز جمعه پس از انتخابات به اقامه آقای خامنه ای .

پس از حوادث خونین بعد از انتخابات و 25 خرداد ماه مردم انتظار داشتند که حضور رهبر ایران در بزرگترین تجمع مردمی در ایران -نماز جمعه- بتواند آرامش را بر کشور حاکم کند.

برخی از کارشناسان اما آن خطبه و حضور را آغازی برای پایان ولایت آقای خامنه ای دانستند.با این همه او یکبار دیگر هم در مهر ماه در نماز جمعه حضور یافت که رهنمودهایش در هر دوی این نماز جمعه ها برگ سبزی بود برای نیروهای امنیتی که فشار را به مردم بیشتر کنند.

 نماز سوم / همه پیرو امام نیستند
خطبه های امروز نماز جمعه تهران به این اختصاص یافت که کسانی که روزگاری در خط آیت الله خمینی بوده اند امروز از پیروان او نیستند.

وی گفت : " امروز کسانی که زمانی در راه امام بودند علیه این مبانی ایستاده اند." آقای خامنه ای اعلام کرد که باید مواضع صریح آیت الله خمینی را در قبال مستکبران و منافقان اعمال کرد.

وی اعلام کرد که نباید برای خوش آمد عده ای از برخی دستورات و مواضع چشم پوشی کرد و گفت که اینها خشونت است.

وی در این سخنان تلویحا از طرح مبارزه با بدحجابی در ایران نیز استقبال کرد و گفت در اوایل انقلاب برخی احکام مانند قصاص،جهاد و حجاب را پنهان می کردند که این کار اشتباه است و و اسلام را باید با کلیاتش بیان کرد.

آقای خامنه ای به حضور مردم در روز قدس سال گذشته و عاشورای سال گذشته گفت : " مي شود كسي با مخالفان انقلاب، اسرائيل و امريكا در يك جبهه باشد، در روز قدس و عاشورا آن فضاحت را به بار آورد؛ خود را پيرو امام بداند."

وی گفت : " امام بارها فرمود قضاوت در مورد اشخاص بايد با معيار حال كنوني باشد. اگر حال فعلي در نقطه مقابل گذشته بود، آن گذشته ديگر كارآيي ندارد."

وی در ادامه گفت: نمي‌شود با هر کس و ناکس ائتلاف کرد؛ بايد ببينيم دشمنان ديروز امام در برابر ما چه موضعي مي‌گيرند اگر ديديم مواضع ما طوري است که صهيونيست غاصب و مزدوران قدرت‌هاي گوناگون و مخالفين و معاندين امام و اسلام و انقلاب از ما تجليل و احترام مي کنند، بايستي در مواضع خود شک کنيم و بايد بدانيم که راه درست و مستقيم را نمي رويم؛ امام مي فرمود که اگر از ما تعريف کردند، بدانيم که خيانتکاريم.

وی با تاکيد بر اينکه امام حال افراد را معيار قضاوت درباره اشخاص مي دانستند، اظهار داشت: گذشته اشخاص مورد توجه نيست؛ گذشته براي وقتي است که حال فعلي معلوم نيست اما اگر حال فعلي اشخاص در نقطه مقابل گذشته بود، آن گذشته کارآيي ندارد.

رهبری با اشاره به رفتار و قضاوت حضرت علي (ع) با طلحه و زبير اشاره و با تاکيد بر اينکه امام خمینی نيز چنين معياري در برخورد با افراد داشتند، خاطر نشان کرد: برخي با هواپيماي امام و با همراهي امام از پاريس به ايران آمدند اما در زمان امام به خاطر خيانت اعدام شدند؛ بعضي از دوراني که امام در نجف بود با ايشان ارتباط داشتند و در ابتداي انقلاب هم مورد توجه امام قرار گرفتند اما بعد رفتار و موضع‌گيري آنها موجب شد که امام آنان را طرد کرد.

وی ميزان را وضعيت کنوني افراد دانست و افزود: اگر خداي نکرده نفس اماره و شيطان راه را در مقابل من منحرف کرد، قضاوت چيز ديگري خواهد بود؛ مبناي اسلامي چنين رفتاري است و امام نيز چنين عمل کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه رهبران جنبش سبز را با طلحه و زبیر دو تن از اصحاب پیامبر اسلام در زمان علی ‌بن ابی‌طالب مقایسه کرد و گفت: طلحه و زبیر مردمان کوچکی نبودند، اما سوابق آنان محو شد و امیرالمومنین با آن‌ها جنگید.

 نماز اول / انتخابات سالم بوده است
29 خرداد ماه هنگامی که آقای خامنه ای راهی نماز جمعه تهران بود، وضعیت سیاسی و امنیتی ایران آنقدر آشفته بود که همه نگاه به سخنان رهبر ایران برای پایان دادن به این غائله بودند.

نماز جمعه آن روز بدون این تبلیغات نیز مملو از جمعیت بود. شاید بتوان آن را آخرین نماز جمعه دانست که توسط رهبر ایران اقامه شد و برخی نیروهای سیاسی با پای خود و نه با سفارش و فشار درآن حضور پیدا کردند.

آیت الله خامنه ای اما به زعم بسیاری از کارشناسان سیاسی این فرصت طلایی برای رهبری دوباره مردم معترض ایران را به بهایی اندک از دست داد.

او در خطبه های نماز جمعه به صراحت از محمود احمدی نژاد و عملکردش دفاع کرد. چشم بر بسیاری از بد اخلاقی های وی بست و به خاطر او یار دیرین انقلاب اسلامی "علی اکبر هاشمی رفسنجانی "را به کنار گذاشت.
 
رهبر ایران از جریان مناظرات پر حاشیه در سیمای جمهوری اسلامی دفاع کرد و توهین ها و تهمت های احمدی نژاد را به دولت های پیشین با کمترین تذکر ممکن پاسخ گفت.

اما آنچه در خطبه های آن نماز جمعه برای بسیاری سنگین تمام شد این بود که آقای خامنه ای در حالی که هنوز معترضین حق اعتراض داشتند و شورای نگهبان باید به اعتراض آنها رسیدگی می کرد، ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را به رسمیت شناخت.

وی در آن خطبه ها با سه قشر سخن گفت، مردم ایران ، سیاسیون و "دولت استکباری" که به نظر وی تمام جریانات پس از انتخابات به گردن آنها بود.

وی در این سخنان اعتراضات خیابانی را لشکر کشی دانست و اعلام کرد که زیر بار این اعتراضات به خاطر مصلحت کشور نمی رود.

مسئولیت هر کشته و زخمی و اتفاق دیگری در کشوررا هم متوجه سران اعتراضات مردمی دانست. او هر چند که در سخنانش حوادث کوی دانشگاه را محکوم کرد اما به شکل غیر مستقیمی ان را هم نتیجه اعتراض به التهابات دانست.

سازمان های حقوق بشر نیز که در جریانات پس از انتخابات تنها حرفشان رعایت نشدن اصول حقوق بشر در ایران بود، توسط رهبر ایران متهم به براندازی نظام شدند. وی اعلام کرد که این ها می خواهند به بهانه حقوق بشر در کار ایران دخالت کنند و بین مردم تفرقه بیندازند.

وی به زعم خود و بسیاری از افراطیون ایران در آن روز حجت را بر همه تمام کرد و اعلام کرد که در انتخابات هیچ تقلبی صورت نگرفته است. اما بر خلاف انتظار آنها این سخنرانی نقطه پایان اعتراضات نبود.

سخنان رهبری سند محکمی شد در دست نیروهای امنیتی که می دانستند حالا از نظر بالاترین مقام ایران کسی مسوول جان مردم نیست مگر سران معترض .

فشارها بر مردم بیشتر شد و تعداد بیشتری از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی راهی زندان ها شدند.

 نماز دوم / برخی منافق شدند
ایران در چند ماه بین خرداد ماه تا مهر ماه شاهد حوادث گوناگونی بود. چهار ماه گذشته بود و مردم نه تنها صدای اعتراضشان خاموش نبود که حکومت محبور به اعمال فشارهای بیشتری برای خوابندن صدای اعتراض مردم بود.

20 مهر ماه مصادف بود با بیست و یکم ماه رمضان و آقای خامنه ای برای بار دوم در نماز جمعه تهران حضور پیدا کرد.

حالا دیگر مشخص بود که کاندیداهای معترض قصد ندارند از حرف خود پائین بیایند و زیر پرچم ولایت رهبر قرار بگیرند.

میر حسین موسوی و مهدی کروبی که در خطبه های نماز جمعه پیشین عناصر نظام بودند و فرزندان انقلاب خوانده می شدند در این ماه ها تبدیل به "فتنه گر"شده بودند.

در این خطبه ها رهبری به خاطر قرابت تاریخی با روزشهادت امام علی "ع" سخن از سیاسیت علوی به میان آورد که جنگ و صلح را در کنار هم داشته است.

از فتنه های زمان حضرت علی و جنگ ها سخن به میان آورد و اعلام کرد که عده ای می خواستند که در زمان حضرت علی جدایی دین از سیاست را عنوان کنند که علت اصلی وقوع جنگ ها بوده است و امروز نیز عده ای می خواهند که همین نظریه را در کشور عنوان کنند .

در خطبه های دوم این نماز جمعه وی سخن از این به میان آورد که شاید برخی سابقه انقلابی و مذهبی هم داشته باشند اما ممکن است راهشان از انقلاب جدا باشد و آیت الله خمینی هم با این افراد در هر مقامی که بودند برخورد می کرد.

او اعلام کرد که هرکس که بخواهد مخالف نظام حرکت بکند حکم دشمن را پیدا می کند. وی اعلام کرد کسانی که با نظام مخالقت کنند با آنها برخورد خواهد شد .

آقای خامنه ای در همین نماز جمعه وعده داد که چند سال آینده هم مردم به همین میزان و با همین شور و شوق در انتخابات شرکت خواهند کرد.

به نظر رهبری اتفاق خاصی در کشور نیفتاده بود و رژیم صهیونیستی و دشمنان خارجی برای مدتی در کشور بلوا به پا کرده بودند و بعد هم ماجرا تمام شده بود.

ماجرایی که تنها سه ما بعد حوادث عاشورا را آفرید و ماجرایی که بعد از گذشت یک سال هنوز زندانیانی در بند دارد و معترضانی در داخل و خارج از کشور.

رهبری امروز در حالی در جایگاه سخنرانی قرار گرفت تا از مواضع آیت الله خمینی دفاع کند که هوادارانش نوه آیت الله خمینی را از جایگاه سخنرانی پائین آوردند و با شعارهای خود اجازه ندادند که وی سخنانش را به پایان ببرد.

 (یلدا آراسته؛ جرس)

0 comments:

ارسال یک نظر