سونامی اعتراضات به مراکش رسید

راهپیمایی هزاران معترض در پی فراخوان اینترنتی مخالفین 

همزمان با خیزش های ضد استبدادی مردم منطقه، هزاران نفر از مردم  مراکش (مغرب) به خیابانها آمدند.

بر اساس گزارش خبرگزاریها، هزاران نفر با حضور در خیابانهای رباط، پایتخت این  کشور آفریقایی، خواستار کناره گیری ملک محمد ششم ، پادشاه این کشور از قدرت شدند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این اعتراضات که توسط گروهی از جوانان مخالف حکومت، موسوم به «جنبش ۲۰ فوریه » ابتدا از فراخوان اینترنتی و دعوت در شبکۀ فیس بوک آغاز شد و حدود ۱۹ هزار نفر امضا کننده همراه داشت، از روز یکشنبه اول اسفند – بیستم فوریه، با تجمع در یکی از میدانهای پایتخت جنبه عملی پیدا کرد و معترضان از ابتدا خواستار"برکناری دولت اتئلافی"، "انحلال پارلمان" و همچنین "استقلال بیشتر سیستم قضایی" کشور شده اند.


گفتنی است احزاب سوسیالیست و همچنین جماعت اسلامی "عدل و احسان " نیز كه در حال حاضر ممنوع از فعالیت است و بزرگترین جناح معارض در مغرب بشمار می ‌آید، در آخرین لحظات آمادگی خود را برای پیوستن به اعتراضات اعلام كرده‌ بودند.


براساس گزارش ها، پلیس این کشور روز دوشنبه (٢۱ فوریه)، درحالیکه راهپیمایان به سوی پارلمان آن در حرکت بودند، بدون هرگونه برخوردی، فقط نظاره گر بود .


همزمان و به گزارش خبرگزاری الجزیره، یکی از سخنگویان و سازمان دهندگان اعتراضات مراکش، امروز گفته است "انتظار می رود که هزاران نفر در شهرهای اصلی مراکش دست به اعتراض بزنند."


بر اساس گزارش فوق، وزیر اقتصاد مراکش، ازشهروندان خواسته تا این راهپیمایی را تحریم کرده و هچنین هشدار داده اند تا با دست زدن به تظاهرات دستاوردهای ۱۰ ساله این کشور را از بین نبرند.


مراکش دارای حکومتی پادشاهی با پارلمانی منتخب از نمایندگان مردم است.اما قانون اساسی به پادشاه اختیاراتی فراقانونی همچون انحلال پارلمان و اعلام حالت اضطراری را درکشور داده است.


تحلیل گران اوضاع خاورمیانه پیش از این گفته بودند احتمال کمی وجود دارد که دراین کشور با توجه به "اقتصاد رو به رشد" از یک سو و همچنین "وجود حکومتی پادشاهی با گرایش های کم و بیش اصلاح طلبانه"، بتوان شاهد شورش های مردمی بود، اما در پی بروز نا آرامی ها درکشورهای همسایه به خصوص، تونس، مسئله اصلاح قانون اساسی بار دیگر به موضوع مورد توجه در مراکش تبدیل شده است.


گفتنی است پسر عموی شاه مراکش پیش از این، موج اعتراضات مردمی به کشور خود را قریب الوقوع دانسته و به روزنامه القدس العربی چاپ لندن گفته بود: همه رژیمهای پادشاهی در معرض اعتراضات مردمی قرار دارند. 
مولای هشام پسر عموی محمد ششم که به علت مواضعش به "شاهزاده سرخ" ملقب است افزود: استثنایی در کار نخواهد بود اما اینکه اعتراضات اجتماعی باشد یا اینکه احزاب سیاسی اقدامی صورت دهند مشخص نیست.با وجود اختلافات میان تونس و مغرب شکاف طبقاتی اجتماعی مشروعیت نظام سیاسی مغرب را با چالش روبرو کرده است. این عضو خاندان پادشاهی مراکش (مغرب) افزود: درست است که همه گروههای اجتماعی مغرب از شاه حمایت می کنند اما از تمرکز قدرت ناراضی هستند.


هم اکنون سونامی اعتراضات مردمی، کشورهای بحرین، الجزایر، لیبی، یمن، کردستان عراق، ایران و در نهایت مراکش را نیز در بر گرفته و معترضان جملگی خواستار تغییر وضع موجود و بازپس گیری حقوق و آزادی های مشروع خود هستند.

0 comments:

ارسال یک نظر