فرعون فکر می کرد اگر موسى كشته شود موجى كه ايجاد كرده، فروکش می کند

آیت الله دستغیب: فرعون  فکر می کرد اگر موسى كشته شود موجى كه ايجاد كرده، فروکش می کند
 جرس:  آیت الله دستغیب در ادامه درسهای تفسیر قران با اشاره به داستان فرعون،  گفت: راه رشد و هدايت از ديدگاه فرعون اين بود كه موسى كشته شود تا موجى را كه ايجاد كرده فروكش كند.

به گزارش حدیث سرو، وی گفت: پس از آنكه فرعون به اطرافيانش گفت: «بگذاريد تا موسى را بكشم، مى‏ترسم دينتان را تغيير دهد و در زمين فساد كند» عده‏اى بنا به دلايلى كه ذكر شد او را از اين كار منع كردند. در اين ميان يك نفر پا پيش گذاشت و ضمن شماتت فرعون، با او و اطرافيانش به مجادله و محاجّه پرداخت. او «حزبيل» يكى از نزديكان فرعون - و بنا به نقلى پسرعمو يا پسرخاله فرعون - بود كه به حضرت موسى ايمان آورد اما ايمانش را مخفى نگاه داشت.

اما چگونه ممكن است كسى كه سالها در دربار فرعون خدمت كرده و از لقمه او خورده، ناگهان به موسى ايمان مى‏آورد و از صديقين زمان مى‏شود؟

این مرجع تقلید ادامه داد: پاسخ اين سوال، پاسخ به چراى و چگونگى ايمان محكم ساحران، پس از مبارزه با موسى و استقامت آنها در مقابل غضب فرعون نيز هست. اين انقلاب درونى اثر فطرتى است كه در درون همه افراد بشر وجود دارد و بر توحيد پروردگار استوار گشته. بعضى بجاى توجه كردن به اين فطرت، اسير شكم و شهوت و جاه مى‏شوند و دانسته در دام بازيها و ظواهر پوچ دنيا مى‏افتند، هرچند كه مى‏فهمند اين كار از تنبلى و كوتاهى همتشان است و راه را به اشتباه مى‏روند. اما بعضى ديگر دامن خود را آلوده دنيا نمى‏كنند و با توفيق الهى راه فطرت را پى مى‏گيرند و خويش را پاك نگه مى‏دارند.

درست است كه همه انسانها با هم يكسان نيستند و خداوند به بعضى، عنايات ويژه‏اى فرموده اما از جهت وجود فطرت اوليه‏اى كه بر يگانگى خداست فرقى با هم ندارند لذا هر كسى مى‏تواند از پروردگار خود تقاضاى عنايات ويژه و عطاياى خاص نمايد.

هيچكس دوست نمى‏دارد كه در بند اسارت باشد اما بعضى با آنكه متوجه اسارت و ذلت خويش هستند، بخاطر ترس از دست دادن منافع مادى، كه ترسى خيالى است، قادر به بازكردن بند از دست و پاى خويش نيستند. اين ترس را همه افراد بشر دارند اما بعضى عقل خود را حاكم مى‏كنند و با اطاعت از آن سراى جاويد آخرت را بر منافع موقت دنيا ترجيح مى‏دهند و بعضى ديگر، خير. مؤمن از جمله كسانى بود كه بندهاى اسارت دنيا را با دست همت خويش و البته با مدد عنايت خداى تعالى پاره كرد و از خصيصين شد.

0 comments:

ارسال یک نظر