حکومت لیبی در آستانه سقوط و مراکز دولتی در تصرف معترضین قرار گرفت

گزارش خبرگزاری ها از اختفا یا فرار قذافی به خارج از کشور 

درحالیکه گزارش خبرگزاری ها و شاهدان عینی از لیبی، حاکی از تسلط مردم بر شهرهای بنغازی و بیضا توسط مخالفین حکومت بوده و در پایتخت نیز ساختمان مجلس و وزارت کشور توسط معترضینی که طی هفته های اخیر مورد سرکوب قرار گرفته بودند، تسخیر و طعمه‌حریق شده و ساختمان رادیو - تلویزیون نیز ویران گردیده و به غارت رفته، فرزند معمر قذافی دوشنبه ٢۱ فوریه، مردم را تهدید به کشتار کرد و گفت اگر لازم باشد حکومت تا آخرین نفر می‌جنگد.



همزمان منابع خبری گزارش می دهند که طرابلس، پايتخت ليبى که ازشامگاه یکشنبه تا کنون شاهد درگيرى هايى شدید ميان مردم معترض و هواداران لباس شخصی معمر قذافى بود، که طی هفته های اخیر تحت حمایت نیروهای امنیتی و انتظامی به سرکوب معترضین پرداخته بودند، از غروب دوشنبه شاهد برتری مردم بر قوای حامی حکومتی و تصرف بیشتر مراکز مهم اداری – سیاسی توسط مردم بوده و معترضین، میدان «سبز» را بعنوان مرکز تجمعات خود انتخاب کرده اند. 


شامگاه دوشنبه شبکه خبری بی بی سی از آن کشور گزارش داد که گزارش های تائید نشده ای از طرابلس، حاکی از آن است که معمر قذافی، رهبر لیبی پایتخت را ترک کرده و یک فعال مخالف دولت به خبرگزاری های بین المللی گفته است مقر حزب حاکم غروب دوشنبه در تصرف و کنترل مخالفان قرار دارد.


بر اساس این گزارش، روزنامه پرتیراژ «قورینا» چاپ لیبی، عصر دوشنبه در یک شماره ویژه اعلام کرد مصطفی عبدالجلیل، وزیر دادگستری لیبی در اعتراض به خشونت به کار گرفته شده علیه معترضان، از سمت خود کناره گیری کرده است.


همزمان هیات نمایندگی لیبی در سازمان ملل نیز خواهان اقدام جامعه جهانی و دفاع از شهروندان این کشور شده و چند دیپلمات ارشد لیبیایی هم در اعتراض به نحوه برخورد دولت معمر قذافی، رهبر لیبی با معترضان ناآرامی های چند روز گذشته، از سمت خود کناره گیری کرده اند.


على عيسوى، سفير ليبى در هند با اعلام استعفاى خود، به خبرگزاری ها گفته است مزدوران خارجى براى مقابله با مردم ليبى به كار گرفته شده اند.


در قاهره، سفير ليبى در اتحاديه عرب به خبرنگاران گفت كه از سمت خود كناره گيرى كرده و به انقلاب پيوسته و همزمان سفير ليبى در چين نيز استعفا داده است.


این گزارش خاطرنشان کرد "معمر قذافی، رهبر لیبی به دلیل واکنش شدید هواداران خود در قبال معترضان، از داخل و خارج این کشور تحت فشارهای شدیدی قرار گرفته و انتقاد از نحوه برخورد وی با مخالفان به حدی افزايش يافته است، که سخنگوى سابق دولت نيز گفته است دولت با تهديد استفاده از خشونت، رويكرد غلطى را به كار گرفته است.


لازم به ذکر است سيف الاسلام قذافى، پسر معمر قذافى نسبت به بروز جنگ داخلى در اين كشور هشدار داده و گفته است كه هواداران سرهنگ قذافى، تا آخرين نفر و آخرين گلوله به مبارزه ادامه خواهند داد.

پسر سرهنگ قذافى تائيد كرد كه در برخى از شهرهاى شرقى مانند بنغازى و بيضا، مخالفان كنترل شهرها را در دست گرفته اند. 


به گزارش منابع غربی، نيروهاى امنيتى که از یکشنبه به سوى معترضان گاز اشك آور پرتاب می كردند، از ظهر دوشنبه به مردم شلیک مستقیم داشته اند. در همین زمینه شاهدان عینی كه در اعتراض هاى ميدان سبز طرابلس شركت دارند، می گویند تك تيراندازان كه در پشت بام ها مستقر شده اند، به سمت مردم شليك مى کنند و یکی از آنان نیز به بى بى سى گفته است : "نیروهای حکومتی به سر و پشت سر مردم شليك مى كردند."


گزارش های دیگری از منابع موثق حاکی از آن است که "مردان مسلح سوار بر خودروهايى كه تصاوير سرهنگ قذافى بر روى آنها بود، در خيابان هاى پايتخت در حال عبور و مرور بودند و به مردم شليك مى كردند و گاهى از روى آنها رد مى شدند."


احتمال فرار رهبری از کشور
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا عصر دوشنبه (٢۱ فوریه) در بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) گفت اطلاعاتی در دست است که نشان می دهد معمر قذافی رهبر ليبی در حال گريختن به سمت ونزوئلا است. 
همزمان خبرگزاری رويترز در گزارشی و به نقل از يک مقام دولتی ونزوئلا اين خبر را تکذيب کرده و گفت قرار نيست قذافی راهی ونزوئلا شود. 


کشته هایی همانند مصر
ديدبان حقوق بشر می گويد در پنج روز گذشته و در جريان ناآرامی ها در ليبی، ۲۲۳ تن کشته شده اند. بيشتر کشته ها در شهر بنغازی بوده است. منطقه ای که نارضايتی ها نسبت به قذافی بالاترين درصد را هميشه داشته است. 


حبيب العبيدی، پزشک و جراح در بيمارستان الجلاله می گويد روز يکشنبه جسد ۵۰ تن که در پی اصابت گلوله کشته شده بودند، به اين بيمارستان منتقل شده و بيش از ۲۰۰ زخمی هم به اين مرکز درمانی آورده شده است. اين پزشک به شبکه تلويزيونی الجزيره گفته است: "يکی از قربانيان در پی اصابت مستقيم گلوله آر پی جی (سلاح ضدتانک) نيم تنه بالا را کاملا از دست داده است."

الجزيره به نقل از شاهدان عينی نوشته که هرچند در چهار روز گذشته بيشتر ناآرامی ها در شهر بنغازی بوده اما از روز دوشنبه، ناآرامی ها در طرابلس گسترش يافته و در ميدان خضرا (ميدان سبز) لباس شخصی های حامی حکومت با مردم درگير شده اند. 

معترضان در ليبی در پايتخت اين کشور در تماس با الجزيره گفته اند شعارها به سمت قذافی هدف گرفته شده و مردم خواهان حضور و پاسخگويی او هستند. 


طی ساعات اخیر، کشورهای مختلف شروع به خارج کردن اتباع خود از لیبی کرده و وضعیت کشور کاملا در بحران به سر می برد.

0 comments:

ارسال یک نظر