ساختار نظام آموزشی با سلیقه وزرا بدون هیچ استانداردی تغییر می کند

دبیرکل کانون همبستگی فرهنگیان ایران


دبیرکل کانون همبستگی فرهنگیان ایران و استاد دانشگاه تربیت معلم گفت: تمام تغییرات ایجاد شده در ساختار نظام آموزشی مدارس از ابتدا تا کنون براساس سلیقه وزرای آموزش و پرورش بوده و هیچکدام استانداردهای لازم را نداشته اند.


به گزارش مهر، علی فائزی مهر با بیان این مطلب افزود: به اعتقاد من آموزش و پرورش ایران همچون بنای کلنگی می ماند که هر وزیری که مالک آن شد یک نقاشی روی آن کشید و رفت و در زمان خود نیز مورد تشویق معاونان و مدیران خود قرار گرفت.

این استاد دانشگاه تربیت معلم ادامه داد: این ساختمان باید همان ابتدای انقلاب اسلامی تخریب و براساس تعلیم و تربیت اسلامی بنا می شد تا مطابق با فطرت انسان باشد در حالی که هم اکنون اینگونه نیست و آموزش و پرورش ما مطابق با فطرت انسان بنا نشده است و به همین دلیل جذابیتی برای دانش آموزان ندارد و آنها همیشه از مدرسه و کلاس درس فراری هستند.


فائزی با بیان اینکه تغییر بخشی از ساختار نظام آموزشی، موجب پیشرفت کل نظام آموزشی نخواهد شد، گفت: هم اکنون اینگونه است که وزرای آموزش و پرورش بخشی از ساختار را تغییر می دهند و بعد از یک یا دو سال آن را نظاره کرده و سپس عنوان می کنند که این نظام نیز دچار مشکلات متعددی بوده است.

این استاد دانشگاه تربیت معلم افزود: اگر یک موجود زنده دائم از یک ناحیه بدن رشد فیزیکی کند در حالیکه اجزای دیگر ثابت و بدون رشد مانده اند، علاوه بر بد شکلی در ظاهر، دچار مشکلات متعدد جسمی هم می شود. نظام آموزش و پرورش ما نیز هم اکنون بدین شکل است و دائم از یک ناحیه دچار تغییر می شود در حالیکه سایر اجزا ثابت مانده اند.
 

دبیر کانون همبستگی فرهنگیان ایران هماهنگی در رشد سایر ابعاد تربیتی، اندیشه، جسم و روحی در نظام آموزش و پرورش را لازم و ضروری دانست و گفت: نظام آموزشی کنونی اهداف ما را برآورده نمی سازد و باید تغییر کند اما این تغییرات باید در کل نظام و نه تنها در بخش جزئی انجام شود.


گفتنی است وزیر آموزش و پرورش  اخیرا اعلام کرده است که  نظام آموزشي به شش ــ سه ــ سه، یعنی شش سال ابتدايي، سه سال راهنمايي و سه سال دبيرستان به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسیده است.


این در حالی است که آخرین تغییرات بنیادی و اساسی در سیستم آموزشی کشور کاهش یک ساله دوره دبیرستان و ورود دوره پیش دانشگاهی در اواسط دهه هفتاد بود که "نظام جدید" و "نظام قدیم" را در ادبیات نظام آموزشی وارد کرد. خود این طرح نیز در طی این سال‌ها با تغییرات بسیاری از جمله "سالی واحدی" و "ترمی واحدی"و "ورود همراه با آزمون" همراه بوده است؛ با تمام این تغییرات هر ساله، با گذشت ده سال مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که "پیش‌دانشگاهی باید حذف شود" و به فکر تغییرات جدید افتاده‌اند.

0 comments:

ارسال یک نظر