توهین و بی احترامی به ضیا نبوی و خانواده وی هنگام ملاقات در زندان کارون اهواز

یک فعال حقوق بشر و از نزدیکان ضیا نبوی دانشجوی ستاره دار و زندانی عقیدتی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که ماموران زندان کارون اهواز در آخرین ملاقات ضیا نبوی با خانواده اش، به صورت زننده ای به تفتیش بدنی وی پرداختند و درحالی که خانواده وی بیست ساعت راه را برای وی طی نمودند پس از چند دقیقه ملاقات حضوری با تبدیل ملاقات حضوری به کابینی از دیدار مستقیم خانواده با وی جلوگیری کردند.


به گزارش تارنمای کمپین، منبع یاد شده گفته است پیش از ملاقات حضوری کمتر از یک دقیقه ای ضیا نبوی با خانواده اش که با حضور مسئولین زندان به ملاقات کابینی تبدیل شد، ماموران زندان در اقدامی غیرقانونی و خلاف اخلاق و عفت عمومی، ضیا نبوی را به طرز زننده ای مورد تفتیش بدنی قرار دادند. خانواده آقای نبوی از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.


خانواده ضیاء نبوی که پس از پیمودن مسافت ۲۰ ساعته برای ملاقات تنها پسرشان از سمنان به اهواز رفته بودند، در بدو ورود به زندان بازرسی بدنی شدند و به گفته منبع یاد شده حتی خواهر زاده چهارساله ضیاء نبوی نیز بازرسی بدنی شد.


این فعال حقوق بشر در این رابطه به کمپین گفت: "ضیاء نبوی پس ازتفتیش بدنی توسط ماموران زندان و بازرسی غیرمتعارف، توانست به مدت کمتر از یک دقیقه مادر و خواهر خود را به صورت حضوری ملاقات کند. پس از مدت کوتاهی از ملاقات حضوری وی با خانواده اش یکی مسئولین زندان با توهین به ضیاء نبوی و خانواده او از ادامه این ملاقات حضوری جلوگیری نمود و پس از آن به مدت چند دقیقه خانواده نبوی با فرزندشان ملاقات کابینی داشتند. مسئولین زندان علت این برخورد خلاف قانون و غیرانسانی را توضیح ندادند."


وی در خصوص دلیل چنین برخوردی در هنگام ملاقات با این زندانی عقیدتی گفت "به نظر میرسد علت این رفتار خلاف اخلاق و غیرقانونی مسئولان زندان کارون اهواز جلوگیری از انتشار دست نوشته های این دانشجوی ستاره دار می باشد."


این فعال حقوق بشر که نخواست نامش فاش شود اضافه کرد: "پس از آنکه محمود احمدی نژاد در مناظره های انتخاباتی منکر وجود دانشجویان ستاره دار در دولتش شد ، ضیا نبوی و دیگر دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل در چند تجمع در مقابل دانشگاه تهران و صدا سیما ، سخنان نادرست و غیر واقعی احمدی نژاد را به چالش کشیدند و وی را رسوا نمودند. برخوردهای صورت گرفته با ضیا نبوی ، مجید دری ، شیوا نظرآهاری ، مهدیه گلرو و دهها دانشجوی محروم از تحصیل دیگر پس از انتخابات و ایراد اتهامات واهی به اعضای شورای دفاع از حق تحصیل ، سیاسی بوده و در اثر کینه و انتقامجویی دستگاههای امنیتی از دانشجویان ستاره دار به خاطر رسوا کردن احمدی نژاد در روزهای پس از مناظره های انتخاباتی میباشد."


یکی از دوستان ضیا نبوی نیز در گفتگو با کمپین گفت: "ماموران امنیتی در زندان اوین شرط آزادی ضیا نبوی را انجام مصاحبه تلویزیونی عنوان کرده اند و بارها از ضیا خواسته اند که در یک مصاحبه فرمایشی تلویزیونی اعلام کند که ستاره دار نیست و اساسا دانشجوی ستاره دار وجود ندارد. این درخواست بازجویان و ماموران امنیتی هر بار با مقاومت ضیا نبوی و امتناع وی روبرو شده است. در بدو ورود ضیا به زندان کارون اهواز نیز مسئولان زندان اهواز این خواسته را تکرار کرده اند و از وی خواسته اند که سخنان دروغ احمدی نژاد در مناظره های انتخاباتی را مقابل دوربین های نیروهای امنیتی تایید کند تا آزاد شود ، که باز هم ضیا این پیشنهاد را نپذیرفته است."


ضیا نبوی عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی بابل، عضو شورای دفاع از حق تحصیل و شورای عمومی دفتر تحکیم و حدت میباشد که در سال ۸۷ علی رغم کسب رتبه ممتاز در کنکور کارشناسی ارشد، با ستاره دارشدن از ثبت نام و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شد.


ضیا نبوی پیش از این در نامه ای که به صادق لاریجانی نوشته بود و توسط کمپین منتشر شد ، بر بیگناهی خودش تاکید کرده بود. وی در آن نامه گفته بود که هیچ مستندی در پرونده اش مبنی بر محکوم بودن وی وجود ندارد و حتی قاضی پرونده نیز به او گفته که هیچ دلیل مبنی بر محکومیت ضیا وجود ندارد و تنها به دستور نیروهای امنیتی برای این دانشجوی محروم از تحصیل حکم سنگین ۱۰ سال حبس در تبعید را صادر نموده است.


پس از برگزاری انتخابات و در نخستین روزهای اعتراضات مردمی ، بیشتر از ۱۰ تن از دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل بازداشت و در بازداشتگاه های امنیتی ماهها در سلول انفرادی نگهداری شدند و چندین تن از آنها مانند ضیا نبوی، مجید دری، مهدیه گلرو، شیوا نظر آهاری و پیمان عارف به حبسهای طویل المدت محکوم و روانه زندان شدند.


از این میان ضیا نبوی به ۱۰ سال حبس در تبعید در زندان کارون اهواز ، مجید دری به ۶ سال حبس در تبعید در زندان بهبهان و شیوا نظرآهاری به ۴ سال حبس در تبعید در زندان کرج محکوم شدند.


گفتنی است حبس در تبعید مجازات مضاعف زندانی و در حقیقت مجارات خانوادی وی نیز می باشد. حبس در تبعید رویه جدیدی است که برای افزایش فشار روی خانواده های زندانی و زندانیان سیاسی طی ماه های گذشته درباره برخی از زندانیان اعمال شده است و از نظر برخی از وکلا چنین رویه ای برخلاف قانون و غیرمتناسب با اتهام هایی است که با متهمان پرونده های سیاسی و مطبوعاتی انجام می شود.


0 comments:

ارسال یک نظر