ابراهیم یزدی در بیمارستان بستری شد

ابراهیم یزدی از نزدیکترین مشاوران آیت الله خمینی بود

ابراهیم یزدی زندانی سیاسی و دبیر کل نهضت آزادی ایران در بیمارستان بستری شده است.

یک عضو خانواده آقای یزدی در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت که وی روز جمعه به بیمارستان منتقل شده است.

ابراهیم یزدی بدنبال حوادث پس از انتخابات در حالیکه در بیمارستان بستری بود، دستگیر اما مدتی بعد آزاد شد. وی پس از حوادث عاشورای سال گذشته مجددا دستگیر شد.

آقای یزدی از نزدیکترین مشاوران آیت الله خمینی در انقلاب ۱۳۵۷ و وزیر خارجه دولت مهدی بازرگان بود.

وی که از بیماری فشار خون و ناراحتی قلبی رنج می برد، اخیرا تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت. او دچار سرطات پروستات نیز بوده است.

چند هفته پیش جمعی از جمعی از چهره‌های سیاسی سرشناس ایران در بیانیه‌ای، ضمن غیرقانونی خواندن ادامه بازداشت ابراهیم یزدی خواستار آزادی او شدند.

احمد صدر حاج سید جوادی، عزت الله سحابی، زهرا رهنورد، محمدرضا خاتمی، عبدالله رمضان زاده، مصطفی معین، هادی کحال زاده، فخرالسادات محتشمی پور، حسین شاه حسینی و الهه مجردی از امضاء کنندگان این بیانیه بودند.

پیش از آن نیز چند تن از پژوهشگران و فعالان سیاسی مقیم خارج از کشور طی نامه ای به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار آزادی فوری "کهنسال ترین زندانی سیاسی ایران" شدند.

این نامه به امضای شیرین عبادی، عبدالعلی بازرگان، عبدالکریم سروش، احمد صدری، محمود صدری، محسن کدیور، عطاالله مهاجرانی و حسن یوسفی اشکوری رسید.

ابراهیم یزدی اوایل مهر ماه گذشته در حالی که برای شرکت در یک مراسم ترحیم به شهر اصفهان سفر کرده بود، بازداشت شد.

پس از آغاز اعتراضات علیه اعلام نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در سال گذشته و بازداشت گسترده منتقدان سیاسی در ایران، ماموران امنیتی ابراهیم یزدی را که در بیمارستان بستری بود برای نخستین بار بازداشت کردند اما او چند روز بعد آزاد شد.

در جریان وقایع پس از تظاهرات اعتراضی عاشورای سال گذشته نیز آقای یزدی بار دیگر در منزل یکی از فعالان ملی - مذهبی بازداشت شد و دو ماه را در زندان سپری کرد، اما نیاز او به جراحی قلب باز باعث شد تا مقامات زندان با مرخصی او موافقت کنند.

با این همه، چند هفته بعد از به مرخصی آمدن، آقای یزدی، برای بار سوم، همراه با چند تن دیگر در اصفهان بازداشت شد و هنوز زندانی است.

ابراهیم یزدی یکی از قدیمی ترین فعالان سیاسی در ایران محسوب می شود که در زمان انقلاب سال ۱۳۵۷به عنوان مترجم و یکی از مشاوران آیت الله روح الله خمینی همراه او از پاریس به ایران بازگشت.

او مدتی سرپرستی موسسه کیهان و سمت وزارت امور خارجه در دولت موقت مهدی بازرگان را به عهده داشت و یک دوره نیز نماینده مجلس ایران بود.

پس از آن، صلاحیت آقای یزدی برای نامزدی در انتخابات دوره های بعدی مجلس ظاهرا با استناد به اظهارات آیت الله خمینی علیه نهضت آزادی، رد شد.

0 comments:

ارسال یک نظر