در پی اعلام نظر رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر ابطال وقف؛ كمیته ویژه اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد توسط دولت تشکیل شد

با گذشت دو روز پس از آنکه رهبر جمهوری اسلامی وقف اعلامی دانشگاه آزاد را "از لحاظ فقهی و حقوقی" باطل دانست و نظر قطعی خود را نیز به رئیس هئیت موسس دانشگاه آزاد و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد، شورای عالی انقلاب فرهنگی از وی قدردانی کرده و در جلسه پیش از دستور سه شنبه ٢۰ مهر، آنرا مورد بررسی قرار داد.

به گزارش فارس، بر همین اساس مقرر شد كه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشكیل كمیته ای ویژه مواد ۵ و ١۰ اساسنامه دانشگاه آزاد را كه از طرف رهبری بر بررسی مجدد و اصلاح آنها تاكید شده ، مورد بررسی قرار داده و نتایج را برای تصویب نهایی به صحن علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه كند.

بندهای ۵ و ١۰ اساسنامه جدید دانشگاه آزاد كه باید مورد بررسی مجدد شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بگیرد، به شرح ذیل است:

ماده۵ ـ دانشگاه مؤسسه‌ای است عمومی و غیردولتی و اموال آن بعنوان اموال عمومی محسوب می‌شود. هیچ یك از اعضای هیأت مؤسس، هیأت امناء ، مدیران و دیگر اركان و مسئولین دانشگاه هیچ گونه حق مالكیت و حق انتفاع شخصی از اموال مزبور را ندارند و اموال و منافع مزبور منحصراً با رعایت مفاد این اساسنامه و مقررات حاكم و با رعایت مصلحت دانشگاه، صرف هزینه‌ها و پیشرفت و توسعة فعالیت‌های دانشگاه خواهد شد.

ماده١۰ ـ اعضاء هیئت امناء عبارتند از:
الف ـ پنج نفر از اعضاء هیئت علمی تمام وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشیاری و یا بالاتر به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی.
ب ـ چهار نفر از اعضای هیئت مؤسس كه حتماً یك نفر از آنها روحانی باشد.
ج ـ وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و یا نمایندگان آنها.
د ـ رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها یا معاون وی.
ه ـ رئیس دانشگاه (دبیر هیئت امناء)
تبصره١ـ مدت عضویت هیئت امناء چهار سال بوده و در اولین جلسه از بین اعضاء یك نفر به ریاست هیئت انتخاب می‌شود.
تبصره٢ـ در صورت استعفاء هر یك از اعضاء هیئت امناء یا فوت یا بركناری یا ناتوانی و یا هر علت دیگر، جایگزین او طبق مقررات این اساسنامه و برای باقیمانده مدت دوره انتخاب خواهد شد.
تبصره٣ـ احكام اعضاء هیئت امناء با امضاء رئیس هیأت مؤسس صادر خواهد شد.

گفتنی است بر مبنای ادعا و گزارش دو هیئت فقهی و حقوقی- كه از سوی رهبر جمهوری اسلامی برای بررسی موضوع وقف اموال دانشگاه آزاد تعیین شده بودند- رهبر جمهوری اسلامی اوایل هفته جاری وقف اعلامی از سوی آن دانشگاه را "از لحاظ فقهی و حقوقی" ناصحیح دانست و این موضوع را به هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد ابلاغ کرد.

لازم به یادآوری است در پی این اقدام رهبر جمهوری اسلامی و در حالیکه خبر نظر قطعی وی هنوز روی خروجی خبرگزاری ها قرار داشت، سایت رسمی هاشمی رفسنجانی با انتشار خبری از قول رهبر فقید جمهوری اسلامی اعلام کرد : "تا نظر امام حجت است دانشگاه آزاد دولتی نخواهد شد". رفسنجانی با یادآوری خاطراتش از یک میلیون تومان اهدایی آیت الله خمینی خاطرنشان کرد "گفتم مخالفند. می‌گویند این کار باید دولتی باشد، خصوصی نمی‌شود. امام گفتند: من این موضوع را حل می‌کنم و حل کردند."

0 comments:

ارسال یک نظر