آژانس بین المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی را به عدم همکاری با جامعه جهانی متهم کرد

ایران ٢٢ كیلوگرم اورانیوم با غنای ٢۰ درصد تولید كرده است

جـــرس: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در تازه ترین گزارش فصلی خود، که روز دوشنبه ١۵ شهریور ماه در اختیار اعضای آن نهاد قرار داد، جمهوری اسلامی ایران را متهم كرده است كه برای اجازه دادن به آژانس به‌منظور تایید این که تمامی مواد هسته‌یی در ایران در فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز قرار دارند، همکاری لازم را معمول نداشته و همزمان ٢٢ كیلوگرم اورانیوم با غنای ٢۰ درصد تولید كرده است.

به گزارش رویترز، در گزارش یوكیو آمانو ـ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ـ كه عصر دوشنبه در اختیار ٣۵ عضو آژانس قرار گرفت، آمده است "ایران الزامات مندرج در قطعنامه‌های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت شامل اجرای پروتکل الحاقی را، که برای ایجاد اعتماد نسبت به مقاصد منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی ایران و حل و فصل مسائل باقیمانده اساسی است، به اجرا نگذاشته است.


همچنین آمده است: به‌ویژه برای ایران ضرورت دارد که برای ابهام‌زدایی موضوعات باقیمانده که موجب نگرانی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌یی‌اش هستند، همکاری كند از جمله این که دسترسی به تمامی سایت‌ها، تجهیزات، اشخاص و اسناد مورد درخواست آژانس را فراهم كند. هم‌چنین ضروری است که ایران کد اصلاح شده 3/1 درباره ارائه پیش هنگام اطلاعات طراحی را به اجرا درآورد.


در ادامه جمهوری اسلامی متهم شده است كه برای اجازه دادن به آژانس به‌منظور تایید این که تمامی مواد هسته‌یی در ایران در فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز قرار دارند، همکاری لازم را معمول نداشته و ٢٢ كیلوگرم اورانیوم با غنای ٢۰ درصد تولید كرده است.


در ادامه گزارش آمانو با اشاره به قطنامه‌های شورای امنیت آمده است: ایران برخلاف قطعنامه‌های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی را تعلیق نکرده است. ایران فعالیت کارخانه غنی‌سازی سوخت (FEP ) و کارخانه نیمه صنعتی غنی‌سازی سوخت (PFEP ) را در نظنز ادامه داده است و غنی سازیU-235 تا سطح 20 درصد را در PFEP درحال حاضر در دو آبشار متصل به یکدیگر آغاز کرده است. ایران به احداث FFEP ادامه داده است. ضروری است که به‌منظور راستی‌آزمایی گاه شمار و مقصود اصلی از FFEP، ایران دسترسی آژانس را به اسناد طراحی مربوطه و به شرکت‌های درگیر در طراحی و ساخت کارخانه را فراهم آورد. ایران هم‌چنین نیاز دارد یک پرسش‌نامه اطلاعات طراحی کامل را برای این تاسیسات ارائه كند.


در ادامه گزارش مدیركل آژانس با اشاره به برنامه ایران برای ساخت تاسیسات جدید غنی‌سازی آمده است: ایران اعلام كرده است که مکان‌هایی را برای تاسیسات جدید غنی‌سازی انتخاب كرده و این که ساخت یکی از این سایت‌ها حوالی مارس 2011 آغاز خواهد شد، اما اطلاعات مربوطه لازم و دسترسی را برای آژانس طبق موافقت‌نامه پادمان ایران فراهم نكرده است.


در ادامه این گزارش پیرامون نمونه‌برداری از آب سنگینی که در UCF اصفهان انبار شده، آمده است:
ایران برخلاف قطعنامه‌های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت به ساخت رآکتور IR-40 و فعالیت‌های مرتبط با آب سنگین ادامه داده است. آژانس اجازه نیافت که از آب سنگینی که در UCF انبار شده نمونه‌برداری كند و از دسترسی به کارخانه تولید آب سنگین (HWPP) برخوردار نشد. در حالی که آژانس می‌تواند گزارش كند که ایران اظهاراتی را دائر بر این که فعالیت‌های مذکور را تعلیق نخواهد کرد عنوان داشته است، در عین حال آژانس بدون داشتن دسترسی کامل به آب سنگین در UCF ، HWPP و دیگر تاسیساتی که ایران اعلام كرده تصمیم دارد بسازد، قادر نیست که چنین اظهاراتی را تایید كند و بنابراین بتواند در این خصوص به‌طور کامل گزارش كند.


در گزارش آمانو همچنین آمده است: ایران با انتصاب دو بازرس که اخیرا در ایران به بازرسی پرداخته بودند، مخالفت كرد. آژانس دلایلی را که بر پایه آن ایران در پی توجیه مخالفت خود بوده مردود شمرده و هم‌چنین نگران است که مخالفت‌های مجدد با انتصاب بازرسان مجرب فرآیند بازرسی را با مانع مواجه كرده و از قابلیت آژانس برای اجرای پادمان در ایران بکاهد. مدیرکل از ایران درخواست می‌كند که برای اجرای کامل موافقت‌نامه پادمان و دیگر وظایفش شامل اجرای پروتکل الحاقی اقدامات لازم معمول دارد.


در پایان این گزارش آمده است كه مدیرکل آژانس به نحو مقتضی به گزارش‌دهی ادامه خواهد داد.


امروز یك عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد "عدم نتیجه‌گیری از نشست آتی ایران با اعضای گروه ١+۵، عزم ما را برای تولید داخلی سوخت بیست درصد راسخ تر می كند. "


طی هفته های اخیر، علی اکبرصالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در پاسخ به برنامه‌های آتی ایران در زمینه هسته‌ای، ضمن تاکید بر تداوم غنی سازی تا غنای بیست درصد، گفته بود که مکان‌یابی ۱۰ سایت هسته‌ای جدید ادامه دارد و در صورت موافقت رئیس‌جمهور، سال آینده ساخت یکی از این نیروگاه‌ها آغاز خواهد شد.

0 comments:

ارسال یک نظر