رئیس بانک صادرات از مسدود شدن صدها میلیون یورو از حساب آن بانک در اروپا خبر داد

در ادامه تشدید و اِعمال تحریم های جهانی و منطقه ای علیه جمهوری اسلامی، مدیر عامل بانک صادرات ایران اعلام کرد "بانک های اروپائی در راستای اجرای تحریم ها، صدها میلیون یورو از سرمایه های بانک صادرات ایران را مسدود کرده اند."

به گزارش خبرگزاری موج، محمد جهرمی، مدیرعامل بانک مذکور، اواخر هفته جاری طی مصاحبه ای در اصفهان، با بیان این که سیصدوچهل میلیون یورو منابع این بانک در کشورهای اروپائی مسدود شده است، تصریح کرد "کشورهای اروپائی در حالی این اقدام را انجام داده اند که بانک صادرات ایران بیش از ده برابر مبلغ را به خود آنها تعهد داده است.

مدیرعامل بانک صادرات همچنین گفت "زمانی که باید کشورهای غربی ایران را به عنوان یک قدرت اقتصادی بپذیرند، تحریم ها را آغازکرده اند. "

جهرمی، در گوشه ای دیگر از سخنان خود، با بیان این که در دنیا به ازای هر صد واحد پول ٣۰۰ تا ۴۰۰ واحد تولیدی خلق می شود، اظهار داشت: در کشور ما به دلیل مسائل و مشکلات گوناگون به ازای هر ٣۰۰واحد پول، تنها صد واحد تولیدی خلق می شود و به همین دلیل هر زمانی که نیازمند نقدینگی هستیم، بانک های داخل کشور توان پرداخت نقدینگی را نداشته و بانک های خارجی از پرداخت نقدینگی به سرمایه گذاران داخلی استقبال می کنند.

گفتنی است وزرای خارجه کشورهای عضو اتحاديه اروپا، روز دوشنبه چهارم امردادماه (٢۶ ژوئیه)، رسما تحريم‌هایی مضاعف بر تحریم های جهانی را، عليه جمهوری اسلامی تصويب کردند؛ که بنا به قول منابع دیپلماتیک، بسیار فراگیر و در نوع خود بیسابقه بوده و محدوديت‌هايی را در حوزه‌های تجارت، مالی- بیمه، انرژی، سیاسی و حمل و نقل در نظر گرفته بود.

به موجب این تحریم‌ها، بیش از شصت موسسه یا شرکت ایرانی در لیست سیاه قرار گرفته و محدودیت‌هایی نیز در قبال فعالیت‌های مالی و بانکی ایران به مورد اجرا گذارده شده است. از جمله:

بانکهای صادرات، رفاه، ملت و توسعه صادرات ایران و همچنین بانک فیوچر که در بحرین مستقر است و دو سوم آن به ایران تعلق دارد، بانک های ملی و کلیه شعب و موسسات وابسته به آن از جمله بانک آریان، شرکت آسا، بانک کارگشایی، شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایران، چاپخانه بانک ملی، شرکت توسعه سرمایه گذاری سیمان، شرکت سیمان شمال، شرکت سیمان مازندران و نساجی مازندران از جمله موسساتی هستند که مشمول تحریم های تازه اتحادیه اروپا قرار گرفته اند.

مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده اند که تحریم‌های اعمالی شورای امنیت و دیگر کشورها‌، ایران را از مسیر فعالیت‌های هسته‌ای خود بازنخواهد داشت‌.

0 comments:

ارسال یک نظر