محمد نوری، هنرمند موسیقی ملی ایران رخ در نقاب خاک کشید

استاد محمد نوری خوانندۀ پیشکسوت موسیقی ملی ایران، مرد هنر و اخلاق و چهره ماندگار کشور، به دلیل بیماری و وخامت وضعیت جسمانی، شامگاه شنبه نهم امرداد ماه ۸۹، در بیمارستان دارفانی را وداع گفت.

به گزارش مهر، نوری از حدود یک سال درگیر بیماری سخت و بدخیمی بود، که برای چندمین بار در سه ماه گذشته در بیمارستان بستری شده بود.

وی از خوانندگان مطرح و پرمخاطب دهه چهل بود، که در ابتدای کار، همراه با تحصیل در ادبیات زبان انگلیسی و رشته نمایش، آواز ایرانی را نزد اسماعیل مهرتاش آموخت.

وی بعد از آن نزد اساتید هنرستان عالی موسیقی سیروس شهردار و فریدون فرزانه و مصطفی کمال پورتراب رفت و از آنها تئوری موسیقی، سلفژ و نوازندگی پیانو را فراگرفت.

نوری آواز کلاسیک را نزد ئولین باغچه بان و فاخره صبا آموخته و شیوه آوازی خود را با تاثیر از استادانی چون حسین اصلانی، ناصر حسینی پیدا کرد و رفته رفته به شیوه منحصر به فرد خود دست یافت.

شیوه ای که بنا به قول کارشناسان، به سختی می توان آن را در زیر شاخه ای از شاخه هایی چون پاپ، کلاسیک و... گنجاند و از ان بعنوان موسیقی ملی یاد می کنند.

ترانه های مختلف محلی آذری ، گیلکی، شیرازی و... از نوری، همچون جان مریم، شالیزار، واسونک، جمعه بازار و بویژه ایران ایران، از جاودانه ترین قطعه های موسیقی ملی ایران است.

زمان دقیق تشییع پیکر استاد نوری، هنوز اعلام نشده است و به احتمال زیاد، پیکر وی روز دوشنبه از مقابل تالار وحدت تشییع خواهد شد.

0 comments:

ارسال یک نظر