اخبار زندانیان سبز: انتقال عبدالله یوسف‌زادگان برای بار دوم در سه ماه گذشته به زندان مشهد

عبدالله یوسف‌زادگان دارنده مدال طلای المپیاد کشوری ادبیات و دانشجوی ارشد حقوق دانشگاه علامه برای بار دوم در طول نود و سه روز حبس در سلول انفرادی به زندان مشهد منتقل شد.

به گزارش کلمه یوسف‌زادگان بعد از انتقال به زندان مشهد با بازپرس حیدری دیدار کرده است. گفتنی است که بازپرس حیدری همان کسی است که دو روز پیشتر حکم بازداشت محمدرضا جلایی‌پور برنده مدال طلای کشور ادبیات در سال ۸۰ و رتبه یک کنکور سراسری علوم انسانی را صادر کرده بود و ماموران اطلاعات طی طرحی پر نیرنگ وی را در تهران و بعد از تفتیش منزل پدری‌اش بازداشت کرده بودند.

عبدالله یوسف‌زادگان نود و سه روز گذشته را به طور مداوم در سلول‌های انفرادی زندان‌های مشهد و تهران سپری کرده بود. وی سه ماه پیش در تهران بازداشت و به زندانی در مشهد منتقل شد. بعد از گذراندن یک ماه در سلول انفرادی به زندان اوین در تهران منتقل شد و اینک مجددا بعد از دو ماه است که به مشهد منتقل می‌شود.

هنوز نیروهای قضایی هیچ توضیحی به خانواده یوسف‌زادگان برای این نقل و انتقالات ارائه نکرده‌اند. گفتنی است پیش از این مادر عبدالله یوسف‌زادگان رنج‌نامه‌ای منتشر کرده بود که در آن از بلاتکلیفی وضعیت فرزندش و ناپاسخگویی مسوولان شکایت کرده بود. خانواده یوسف‌زادگان به شدت نگران وضعیت روحی و جسمی فرزند بیست و پنج‌ساله شان که سه ماه تمام را در سلول انفرادی گذرانده است هستند.

اعتصاب غذای سلمان سیما در زندان

سلمان سیما، عضو سازمان دانش آموختگان ایران و فعال دانشجویی در دانشگاه آزاد که 22 خرداد برای دومین بار پس از انتخابات بازداشت شده است، در تماس تلفنی با خانواده خود از اعتصاب غذای خود خبر داد.
 
به گزارش ادوارنیوز، وی اعلام کرد که روز اول بازداشت اعتصاب غذای خشک و پس از ان اعتصاب غذای تر کرده است. سلمان سیما همچنین در این تماس تلفنی، از حبس خود در انفرادی بند دو الف خبر داده است.

تعیین وثیقه‌ ۱۰۰ میلیون تومانی برای حسام فیروزی
 
برای حسام فیروزی، فعال حقوق بشر قرار وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی صادر شده است.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، وی در تاریخ ۱۲ اسفند ماه، هم‌زمان با بازداشت گسترده‌ فعالان حقوق بشر در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. فیروزی هم اکنون در بند دو الف سپاه بازداشت است و در طی مدت بازداشت تحت فشار برای پذیرفتن اتهامات بوده است.
 
گفتنی است در اسفند‌ماه سال گذشته تعداد زیادی از فعالان حقوق بشر تحت عنوان "نبرد سایبری سپاه" بازداشت و روانه‌ زندان اوین شدند.

نگرانی نسبت به سلامت مسعود باستانی

همسر مسعود باستانی گفت: چند وقتی است که مسعود به شدت دندان درد دارد و ما بسیار نگران این وضعیت هستیم.

به گزارش تا آزادی روزنامه نگاران زندانی، مهسا امرآبادی ضمن اعلام این خبر ادامه داد: مسعود باید در خارج از زندان مشکل دندان خود را برطرف کند اما متاسفانه مسئولان حتی برای چند ساعت هم به همسرم مرخصی نمی دهند تا حداقل بتوانیم او را برای درمان به دندان پزشکی ببریم. هرچند که زندان رجایی شهر بهداری دارد اما به دلیل امکان وجود بیماری های خطرناک مسعود به بهداری زندان مراجعه نمی کند و ما نیز تاکید داریم که درمان وی در خارج از زندان صورت گیرد.

وی درباره علت عدم اعطای مرخصی به باستانی گفت: به ما هیچ جواب مشخصی نمی دهند. یعنی نه می گویند مرخصی می دهیم و نه می گویند امکان مرخصی وجود ندارد. من دلیل این موضوع را اصلا نمی دانم. همسر من تنها یک روزنامه نگار است و به دلیل فعالیت های مطبوعاتی یک سال است که در زندان نگه داری می شود. متاسفانه مسئولان حتی یک روز مرخصی استعلاجی هم نمی دهند و به هر که مراجعه می کنیم پاسخی نمی دهند.از سوی دیگر به دلیل غذای نامناسب زندان نیز همسرم به شدت ضعیف شده و ما نگران وضعیت سلامت او هستیم.
 
امرآبادی در ادامه گفت: من می خواهم سوال کنم که واقعا ما چه جرمی مرتکب شده ایم که مستحق چنین ظلمی هستیم؟ واقعا دوست دارم به این سوال جواب داده شود که چرا باید این همه ظلم را تحمل کنیم در حالی که تنها در رسانه های داخلی کار می کردیم و خواهان پیشرفت کشورمان بودیم.
 
گفتنی است مسعود باستانی از تیرماه سال گذشته در زندان به سر می برد و در دادگاه نیز به شش سال حبس و پرداخت 36 یلیون توان جریمه نقدی محکوم شد و این حکم عینا در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد. این روزنامه نگار از بهمن سال گذشته به زندان رجایی شهر منتقل شد و تا کنون حتی یک روز مرخصی هم نداشته است.

ناپدید شدن ابراهیم رشیدی روزنامه نگار آذربایجانی در اردبیل

ابراهیم رشیدی روزنامه نگار و وبلاگ نویس آذربایجانی از روز دوشنبه ۲۴ خرداد ٨۹ در اردبیل ناپدید شده است.

به گزارش ساوالان سسی، این وبلاگ نویس و روزنامه نگار آذربایجانی عصر روز دوشنبه ۲۴ خرداد ٨۹ پس از ملاقات با یکی از دوستانش در بازار اردبیل در راه بازگشت به منزل خواهرش ناپدید شده و تا کنون تماسی با خانواد نداشته است.

شاهدان عینی می گویند ماموران امنیتی ابراهیم رشیدی را در مسیر بازگشت به منزل خواهرش تحت تعقیب قرار داده بودند و گمان می برند که رشیدی توسط ماموران اداره اطلاعات اردبیل بازداشت شده باشد.

مسئولان امنیتی از دادن پاسخ به سوالات خانواده رشیدی امتناع کرده و از بازداشت وی ابراز بی اطلاعی می کنند. خانواده این فعال مدنی آذربایجانی به شدت نگران سلامتی جسمی وی هستند.

چندی پیش نیز ماموران امنیتی با مراجعه به منزل پدری این وبلاگ نویس آذربایجانی در شهر مشکین شهر(خیاو) پس از تفتیش منزل کتابها و دست نوشته های وی را با خود برده بودند.

رشیدی پیش از این نیز در فروردین و خرداد ۸۵ بازداشت و ۱۵ آذر ۸۷ پس از تحمل پنج ماه حبس تعزیری از زندان ارومیه آزاد شده بود.

ابراهیم رشیدی عضو هیات تحریریه ماهنامه "بایرام" و هفته نامه توقیف شده "نوید آذربایجان" و وبلاگ نویس، مدرس زبان ترکی آذربایجانی، عضو مؤسس سازمان غیر دولتی (NGO) "آذرتوپراق"‏،‏ عضو هیأت مؤسس و دبیر کانون فرهنگی "استاد شهریار" دانشگاه اورمیه، مدیر مسؤل نشریه دانشجویی "اولدوز"‏، سردبیر نشریه دانشجویی "بولوت" در دانشگاه اورمیه و شاعر آذربایجانی می باشد.

این فعال شناخته شده آذربایجانی در طی سالهای گذشته بارها بازداشت و زندانی شده است. سازمان عفو بین الملل با صدور اطلاعیه هایی در ۱ آوریل و ۱ می ۲۰۰۶، بازداشت و فشار بر این وبلاگ نویس و روزنامه نگار آذربایجانی را محکوم نموده بود.

ادامه بازجویی از محبوبه خوانساری
 
محبوبه خوانساری، روزنامه نگار و وبلاگ نویس که از دهم خرداد دستگیر شده، در چهارمین تماس تلفنی با خانواده اش از ادامه روند بازجویی در زندان اوین خبر داد.
 
به گزارش تا آزادی روزنامه نگاران زندانی، هنوز مشخص نیست خوانساری که 15 روز از دستگیری اش می گذرد به چه اتهامی دستگیر شده است. او در گفت و گوی چند دقیقه ای با خانواده اش گفته، روند بازجویی ها ادامه دارد اما از دلیل دستگیری سخنی نگفته است.
 
خانواده خوانساری، روحیه او را خوب توصیف و اعلام کردند در زندان مشکل خاصی ندارد. خانواده این روزنامه نگار در مراجعه به دادستانی برای ملاقات با دخترشان درخواست پر کرده اند.
 
خوانساری، که نیمه شب دهم خرداد دستگیر شد، از خبرنگاران حوزه شهری است.

چهار سال حبس تعلیقی برای محمد یوسفی
 
وکیل مدافع محمد یوسفی گفت که دادگاه تجدیدنظر با چهار سال حبس تعزیری موکلش موافقت و وی را چند روز قبل، از زندان آزاد کرده است.

به گزارش پارلمان نیوز، فرزام اردلان وکیل مدافع محمد یوسفی از بازداشت‌شدگان حوادث ۱۶ آذر، با اشاره به رسیدگی به پرونده موکلش در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اظهار داشت: قاضی صلواتی یک ماده قانونی مبنی بر تبانی و اجتماع علیه امنیت کشور را به کیفرخواست صادر شده اضافه و موکلم را به چهار سال حبس تعزیری محکوم کرد.
 
وی افزود: ‌ما با استناد به تبصره ذیل ماده ۱۴ معروف به قانون احیای دادسراها، به این حکم ایراد گرفتیم‌ که دادگاه به آن توجهی نکرد و پرونده به شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر ارسال شد و بعد از بررسی‌های انجام شده، دادگاه تجدیدنظر با چهار سال حبس تعلیقی آقای محمد یوسفی موافقت و چند روز قبل، وی را آزاد کرد.

بازداشت یک شهروند در مهاباد

یک شهروند مهابادی به نام محمدامین راشدی طی روزهای اخیر توسط نیروهای امنیتی، به اتهام همکاری با گروه‌های مخالف نظام بازداشت شد.
 
به گزارش آژانس خبری موکریان، هم‌چنین در پی انتشار نامه ای در رسانه ها از حسین میرزایی زندانی اهل خوی، وی از زندان مرکزی ارومیه به بازداشتگاه این شهرمنتقل شد.
 
میرزایی که از بیماری آسم رنج می برد به اتهام اقدام علیه امنیت از طرف دادگاه  به  ۳۲ ماه حبس محکوم شده است.
 
بازداشت سجاد و حمزه بنام دو فعال دانشجویی در شیراز
 
هم‌زمان با سالروز کودتای انتخاباتی، سجاد و حمزه بنام، دو فعال دانشجویی در شیراز، روز 22 خرداد توسط اداره اطلاعات شیراز بازداشت شده‌اند.

به گزارش بامدادخبر، سجاد بنام دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه شیراز پس از احضار به حراست این دانشگاه بازداشت و در اختیار اداره اطلاعات شهر شیراز قرار گرفته است. وی پیشتر، در 13 آبان سال گذشته نیز برای یک روز بازداشت شده بود.
 
حمزه بنام، دانش‌آموخته دانشگاه علوم قرآنی نیز پس از احضار مستقیم به اداره اطلاعات شیراز بازداشت شده است. این فعال دانشجویی نیز در 24 خردادماه سال گذشته، سه روز را در بازداشت به سر برده بود.

گفتنی است دیگر عضو این خانواده، محسن بنام، دانشجوی معلق از تحصیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز که در جریان اعتراضات سال گذشته یک هفته در بازداشت به سر برده بود، نیز بار دیگر به اداره اطلاعات احضار شده است.
 
دادستانی تهران از روند عادی برنامه ملاقات زندانیان خبر داد
 
بنابر اعلام دادسرای عمومی و انقلاب تهران تغییری در سیاست های دادستانی در این زمینه ایجاد نشده است.

دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مطالب منتشره مبنی بر قطع کامل ملاقات زندانیان با خانواده هایشان صحت ندارد و تغییری در سیاست های دادستانی در این زمینه ایجاد نشده است.

بنابر اعلام دادسرای تهران، برنامه ملاقات زندانیان به روال گذشته همچنان ادامه دارد و در ۴۸ ساعت گذشته نیز با موافقت دادستان ۳۰ مورد دستور ملاقات حضوری زندانیان با خانواده هایشان صادر شده است. بر اساس اعلام دادسرای تهران، تصمیم گیری در مورد ملاقات های مربوط به زندانیان امور مالی در حیطه وظایف حوزه معاونت دادستان در امور نظارت بر زندانها و مدیران زندان های استان تهران است و این گونه ملاقات ها در چارچوب مقررات جاری انجام می شود.

پایگاه اطلاع رسانی دادستانی تهران همچنین گزارش داد: عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در ادامه ملاقات هفتگی خود با خانواده های زندانیان، امروز با جمع دیگری از آنها دیدار کرد. در این دیدار خانواده ها درخواست های خود را با دادستان در میان گذاشتند و وی در هر مورد دستور بررسی و رسیدگی صادر کرد

0 comments:

ارسال یک نظر