موج اخراج کارگران در راه است: تجمع کارگران معترض پارس‌متال تهران مقابل دفتر ریاست ‌جمهوری

گروهی از كارگران كارخانه پارس‌متال تهران، در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه و اخراج خود، از بامداد روز دوشنبه هفتم تیرماه ۸۹، در مقابل دفتر ریاست‌ جمهوری واقع در میدان پاستور تهران دست به تجمع زدند.


به گزارش ایلنا، دلیل تجمع اعتراضی سیصد نفر از مجموع ۴۵۰ كارگر كارخانه پارس‌متال، اعتراض به پرداخت نشدن بیش از پنج ماه مطالبات معوقه، و همچنین تصمیم كارفرما به اخراج كارگران قراردادی آن واحد تولیدی می باشد.


این خبرگزاری خاطرنشان کرد "به گفته كارگران، به تازگی كارفرما در اطلاعیه‌ای از كارگران قراردادی خواسته است تا هرچه زودتر برای تسویه‌حساب خود اقدام كنند."


كارگران كارخانه پارس‌متال تهران می گویند "حداقل ١۵۰ كارگر قراردادی با سابقه بالای ١٢ سال، در آن كارخانه مشغول به كار هستند. "


به گزارش ایلنا، تجمع‌كنندگان معتقدند كارفرما بابت حقوق و مزایای شب عید و دستمزد سه ماه اول سال به هركارگر بیش از پنج ماه بدهكار است.


كارخانه پارس‌متال در منطقه غربی تهران، نیم‌قرن سابقه دارد، که همراه با بسیاری از واحدهای تولیدی کشور، دچار مشکلات عدیده و همچنین اخراج و عدم پرداخت دستمزد کارگران شده است.


روند تعديل كارگران تشديدخواهد شد
این خبرگزاری در گزارشی دیگر آورده است "به اعتقاد یك كارفرمای بخش خصوصی با افزایش بهای انرژی مصرفی كارخانه‌ها روند تعدیل و اخراج كارگران تشدیدخواهد شد.


عباس وطن‌پرور درگفت‌وگو با ایلنا، ضمن یادآوری اینكه از ١۵ تیرماه امسال بهای برق مصرفی كارخانه ها سی درصد گرانتر خواهد شد، گفت: این اقدام تعدیل نیروی انسانی را به دنبال خواهد داشت.


گفتنی است از تیرماه امسال و در جهت هدفمند کردن یارانه ها، دولت سی درصد به هزینه های انرژی صنعتی خواهد افزود.


این فعال بخش خصوصی با یادآوری اینكه افزایش سی درصدی برق مصرفی كارخانه ها باعث افزایش ١۴ درصدی بهای محصولات غذایی می‌شود، گفت: این افزایش درصنایع ذوب فلزكه مصرف انرژی بیشتر است تا پنجاه درصد نیزخواهد رسید.


به گزارش ایلنا، نتیجه این اقدام این خواهد شد که كارگاه‌های تولیدی برای ادامه فعالیت خود، مجبور به تسویه حساب با كارگران بیشتری خواهند شد زیرا تنها در شرایط كنونی كه هنوز بهای برق مصرفی كارخانه‌ها افزایش نیافته است، بهای اجناس داخلی چهار برابر گرانتر از اجناس خارجی وارداتی و قاچاق است.


این فعال بخش خصوصی به ایلنا گفته است "تنها درسه ماه ابتدای سال جاری، به دلیل كاهش قدرت خرید مردم، از میزان تولیدات بسیاری از كارخانه‌ها كاسته و در نتیجه كارگران بسیاری بیكار شده‌اند."

0 comments:

ارسال یک نظر