بازداشت شاگردان آیت الله العظمی منتظری

تاکنون بیش از 6 شاگرد نزدیک آیت الله العظمی منتظری بازداشت شده است -

جنبش راه سبز (جرس): پس از درگذشت آیت الله العظمی منتظری و حضور میلیونی مردم در تشییع پیکر این روحانی عالیقدر،تعدادی از نزدیکان و شاگردان ایشان احضار و یا بازداشت شدند.

 در تجمعات مردمی در برخی نقاط کشور از جمله قم، تهران، اصفهان، نجف آباد، تبریز و کاشان نیز تعداد زیادی از طرفداران آیت الله العظمی منتظری بازداشت شده اند که از تعداد بازداشت شدگان آمار دقیقی در دست نیست.


براساس گزارشها تاکنون در اصفهان 600 نفر، نجف آباد 200 نفر و تهران 500 نفر بازداشت شده اند .


به گزارش خبرنگار جرس ، در میان بازداشت شدگان ، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی بسیاری هستند که برخی از آنها ارتباط مستقیم با آیت الله العظمی منتظری داشته اند، اسامی 6 تن از شاخص ترین شاگردان و فعالانی که با این مرجع عالیقدر ارتباطات مستقیم داشته و بازداشت شده اند به شرح ذیل است:

1 – سید محمد طاهری؛ فرزند آیت الله طاهری، امام جمعه سابق اصفهان که بعد از ممانعت نیروهای نظامی و لباس شخصی از برگزاری مراسم ختم برای آیت الله العظمی منتظری در مسجد سید و مسجد حسین آباد اصفهان، بازداشت شده است.

2 – مهندس مصطفی ایزدی: نویسنده، روزنامه نگار و از فعالان سیاسی که بیشترین قلم را در دفاع از آیت الله العظمی منتظری زده است. گفته می شود تهاجم به خانه وی و بازرسی 4 ساعته – از ساعت 6 صبح تا 10  برای یافتن اسناد یا مدارک آرشیوی که مربوط به آیت الله العظمی منتظری صورت گرفته است. وی مدتی نشریه آوا را سردبیری می کرد که بیشتر به افکار و اندیشه های آیت الله العظمی منتظری می پرداخت . این نشریه توسط سعید مرتضوی تعطیل شد.


3 – مهندس محمود دردکشان،  از فعالان سیاسی قبل و پس از انقلاب که در سالیان گذشته بارها به خاطر دفاع از آیت الله العظمی منتظری دستگیر و زندانی شده.است. وی درجریان برگزاری مراسم ختم برای آیت الله العظمی منتظری که با ممانعت نیروهای لباس شخصی و گارد ویژه نیروهای انتظامی اصفهان مواجه شد، در خیابان،  توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده است. محمود دردکشان از سرداران دوران جنگ و از دوستان نزدیک و یکی از یاران شهید حاج داود کریمی است.


4 – مرتضی امیری جرقویه،  دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و یکی از استادان سخن که به خاطر دفاع از آیت الله منتظری بارها بازداشت شده و به زندان افتاده است. او همچنین  بخاطر سخنرانی هایی که در شهرهای مختلف از جمله اصفهان و نجف آباد داشت بارها ممنوع المنبر شده است.


5 – عمادالدین باقی،  فعال حقوق بشر، روزنامه نگار ، نویسنده و از مدافعین حقوق شهروندی آیت الله العظمی منتظری که چندین مقاله و کتاب در این باره نوشته است . وی مصاحبه ای در زمان حیات آیت الله العظمی منتظری با ایشان انجام داده بود که پس از درگذشت ایشان از تلویزیون BBC پخش شد . وی پیش از بازداشت طی تماس های تلفنی توسط اطلاعات و بازجویانش تهدید شده بود و  پس از پخش آن مصاحبه بازداشت شد.


6 - احمد قابل از شاگردان آیت الله العظمی منتظری که هنگام دریافت خبر فوت فقیه عالیقدر از مشهد عازم قم بود و در نیشابور توسط نیروهای اطلاعاتی دستگیر شده واجازه حضور درمراسم تشییع و تدفین آیت الله العظمی منتظری به او داده نشد.  او از محققین و پژوهشگران حوزه علوم دینی است و در راه دفاع و ترویج اندیشه های آیت الله العظمی منتظری بارها به زندان افتاده و دورانی نیز مجبور به هجرت اجباری به کشور تاجیکستان شد اما بعد از یک سفر به ایران برای دیدن اقوام و آشنایان در راه برگشت به کشور تاجیکستان، ممنوع الخروج شد.

از محل نگهداری و وضعیت ، هیچ یک از بازداشت شدگان ، اطلاعی در دست نیست.

0 comments:

ارسال یک نظر