اختلاف اوباما با سنا بر سر تحریم بانک مرکزی ایران


دولت اوباما می گوید که از تحریم "هدفمند" و "حساب شده" بانک مرکزی ایران حمایت می کند

در حالی که سنای آمریکا برای رای گیری درباره طرح تحریم بانک مرکزی ایران آماده می شود، دولت باراک اوباما در خصوص پیامدهای این اقدام هشدار داده است.

مجلس سنا روز چهارشنبه (۳۰ نوامبر) برای اولین بار متممی را در چارچوب لایحه بودجه نظامی ایالات متحده بررسی کرد که در صورت تصویب شدن، بانک مرکزی ایران و خریداران نفت این کشور را تحریم خواهد کرد.

تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری آمریکا، پنجشنبه (یک دسامبر) طی نامه ای به کارل لوین، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا، با طرح تحریمی یادشده مخالفت کرد.

او گفت که تصویب این طرح بر بسیاری از کشورهای متحد و شرکای تجاری آمریکا اثر منفی خواهد گذاشت.

دو تن از مقام های ارشد وزارت امور خارجه و خزانه داری ایالات متحده نیز روز پنجشنبه در کمیته روابط خارجی سنا حاضر شدند و به سوالات اعضای این کمیته درباره ایران پاسخ دادند.

دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت که دولت اوباما در پی افزایش فشار بر ایران و بانک مرکزی این کشور است اما با جزئیات برنامه سنا برای این کار مخالف است.

او گفت: "قصد ما وارد کردن فشار و تحریم بیشتر بر ایران در زمان کمتری است. اما سئوالی که پیش می آید این است که چطور می شود به بهترین وجه ممکن این کار را انجام داد."

دولت باراک اوباما به تازگی بانک مرکزی ایران را یک نگرانی جدی در زمینه "پولشویی" اعلام کرد اما برخلاف بریتانیا، از تحریم بانک مرکزی خودداری کرده است.

"تحریم هدفمند"

وندی شرمن، یکی از معاون وزیر امور خارجه آمریکا، نیز تاکید کرد که دولت اوباما از تحریم "حساب شده" و "هدفمند" بانک مرکزی ایران حمایت می کند.

وزیر خزانه داری آمریکا در نامه روز پنجشنبه خود هشدار داد تحریم های سنا می تواند بر بازار نفتی جهان تاثیر منفی بگذارد و درآمد نفتی ایران را بالاتر ببرد.

مقام های جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده اند که تحریم های آمریکا و متحدانش بر خط مشی اتمی یا سیاست خارجی ایران تاثیری ندارد.

ایران همچنین برنامه هسته ای خود را صلح آمیز می داند.

خانم شرمن چندی پیش به کره جنوبی سفر کرد تا مقام های این کشور را به حمایت از تحریم های تازه آمریکا علیه ایران تشویق کند.

او در جلسه سنا گفت: "رژیم ایران در منطقه منزوی شده و جامعه بین المللی برای جلوگیری از یک ایران اتمی مصمم است. همین ده روز پیش این دولت فشارها را به سه نحو مختلف افزایش داد."

با این وجود، انتظار می رود که سناتورهای آمریکا تا روز جمعه درباره طرح تحریم بانک مرکزی ایران رای گیری کنند و در صورت حمایت آنها، این طرح به عنوان یک متمم به بودجه نظامی سال ۲۰۱۲ میلادی آمریکا اضافه خواهد شد.

در این طرح، برای هدف قرار دادن مبادلات نفتی بانک مرکزی ایران، یک فرصت شش ماهه در نظر گرفته شده تا از وقوع شوک نفتی در جهان جلوگیری شود.

همچنین دولت آمریکا اجازه خواهد یافت که در صورت کمبود نفت در بازارهای جهانی، از تحریم برخی از خریداران نفت ایران خودداری کند.

دولت آقای اوباما در عین حال می تواند علیه کشورهایی که خرید نفتی خود از ایران را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهند، تدابیر تنبیهی در نظر نگیرد.

این متمم همچنین از رئیس جمهوری آمریکا می خواهد برای ترغیب کردن سایر کشورها به تحریم نفت ایران، تلاش دیپلماتیک تازه ای را آغاز کند.

0 comments:

ارسال یک نظر