۳۰ کشته در اعتراضات روز جمعه سوریه/ جمعه اعتصاب کرامت

فعالان سیاسی درسوریه می گویند درتظاهرات ضددولتی در روزجمعه دستکم ۳۰ نفرکشته شدند.درهمین حال ترکیه هشدارداده است در صورتی که تداوم بحران در سوریه امنیت منطقه را به مخاطره بیندازد، این کشور برای دفاع از خود واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش رادیو فردا، شورای عمومی انقلاب سوریه اعلام کرد که در روز جمعه دستکم ۳۰ نفر از معترضان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی در مناطق مختلف این کشور کشته شدند. معترضان سوری نام این روز را «جمعه اعتصاب کرامت» نامیده بودند.

شورای عمومی انقلاب سوریه در بیانیه خود یادآور شد در میان کشته شدند، دو زن، یک کودک و سه افسر جدا شده از ارتش سوریه دیده می شود و ۱۲ تن از کشته ها از شهر حمص هستند. شهر حمص طی هفته های اخیر شاهد اعتراضات شدید ضد دولتی بوده است.

فعالان سیاسی سوری می گویند، شهرهای مختلف سوریه جمعه شاهد «تظاهرات پرشور» اعتراض آمیز بود.

احمد داوود اوغلو ، وزیرامورخارجه ترکیه روز جمعه به دولت سوریه نسبت به ادامه سرکوب اعتراض ها هشدار داد و اعلام کرد در صورتی که این روند امنیت منطقه ای را به خطر اندازد، برای دفاع از خود واکنش نشان خواهد داد.

احمد داوود اوغلو در جمع خبرنگاران گفت: «ترکیه نمی خواهد در مسائل داخلی کسی دخالت کند اما اگر امنیت منطقه ای به خطر افتد نمی توانیم دست بسته بایستیم.»

وزیر امور خارجه ترکیه از اقدام احتمالی که ممکن است آنکارا به آن دست بزند سخنی به میان نیاورد اما تاکید کرد که برای ایجاد فاصله میان امنیت منطقه از نا آرامی های سوریه، تردید نخواهد کرد.

ترکیه هزاران آواره سوری را که از عملیات امنیتی و نظامی نیروهای دولتی کشورشان فرار کرده اند، در خاک خود پناه داده است. دو کشور بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند. مقام های سوری می گویند که با گروه های مسلح تروریست مبارزه می کنند. این روایت را اما معترضان رد کرده و می گویند که هدف از آن سرکوب اعتراض های مسالمت امیز است. حدود نه ماه از آغاز اعتراض ها در سوریه می گذرد.

داوود اوغلو ادامه داد: «اگر حکومتی مردم خود را بکشد باعث آوارگی بسیاری شود، نه تنها امنیت خود را به خطر می اندازد، بلکه امنیت ترکیه نیز به خطر می افتد. از همین رو ما مسئولیم و این قدرت را داریم که به آن ها بگوییم: بس است.»

والری آموس، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسانی از دمشق خواست اجازه ورود گروه های امداد رسان انسانی را به سوریه بدهد تا بتوانند وضعیت زندگی مردم را ارزیابی کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز والری آموس به خبرنگاران گفت: «بار دیگر از دولت سوریه می خواهم که اجازه ورود ما را به خاک خود بدهد.»

سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود شمار کشته شدگان در خاک سوریه از آغاز اعتراض ها را بیش از ۴ هزار نفر اعلام کرد.

نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسانی گفت: «ما بسیار از پیامدهای آن چه در سوریه روی می دهد بر جان مردم نگرانیم. تصویر واضحی از آن چه که در این کشور روی می دهد نداریم زیرا نمی توانیم وارد شویم تا بدانیم دقیقا چه در حال روی دادن است.»

والری آموس ادامه داد: «اگر همانگونه که دولت سوریه ادعا می کند، چیزی برای پنهان کردن ندارد معتقدم که دادن اجازه ورود به ما برای ارزیابی واضحی از اوضاع پایانی بر تمام گمانه زنی ها باشد.»

این مسئول بلندپایه در سازمان ملل متحد تاکید کرد که ارزیابی در خصوص ضرورت ایجاد مناطق امن ندارد.

ترکی الفیصل مسئول سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی گفت که کشورهای عربی اجازه ادامه «کشتارها» در سوریه را نخواهند داد. او همچنین اظهار داشت که به نظر نمی رسد بشار اسد به صورت داوطلبانه از فدرت کناره گیری کند.

این سخنان در حالی مطرح می شود که تلاش های اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحرتن سوریه تا کنون نتیجه نداده است.

ترکی بن فیصل در سخنانی در کنفرانس وین تاکید کرد که اتحادیه عرب در مقابل ادامه کشتارها در سوریه دست بسته نخواهد ماند. او با اشاره به تحریم های اعمال شده از سوی این اتحادیه علیه دولت سوریه گفت که گام های بیشتری در این حصوص برداشته خواهد شد.

اتحادیه عرب با ارائه طرحی خواستار آن است که ناظرانی از این اتحادیه در سوریه مستقر شوند. تا کنون اما دولت سوریه به این طرح پاسخ مثبت نداده و شرط هایی برای پذیرش آن مطرح کرده است.

این مقام سعودی احتمال این که کشورش همچون بحران یمن میان دولت و اپوزیسون سوریه میانجی گری کند را کرد و گفت که رئیس جمهور یمن با وجود تمام اتلاف وقت در نهایت موافقتنامه را امضا کرد. او تاکید کرد که مجبور کردن رئیس جمهور سوریه به امضای توافقنامه ای مشابه توافقنامه یمن برای انتقال قدرت، بسیار دشوار است.

ترکی بین فیصل اظهار داشت: «با توجه به این که بشار اسد صدور دستور کشتار معترضان را رد می کند تعامل با او دشوار است.»

0 comments:

ارسال یک نظر