پوتین، آمریکا را به تحریک معترضان انتخاباتی در روسیه متهم کرد

دورخیز معترضان برای روز شنبه
 جـــرس: در حالیکه سرکوب معترضان به نتایج انتخابات مشکوک روسیه همچنان ادامه دارد و طی سه روز اخیر صدها تن مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار گرفته اند، ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، آمریکا را متهم کرد که معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی در این کشور را به ادامه‌ مخالفت‌ها تحریک می‌کند.


به گزارش بخش فارسی « ریانووستی»، ولادیمیر پوتین در نخستین ابراز نظر عمومی پس از اعلام نتایج انتخابات گفت: "اولین واکنش را از شرکای آمریکایی‌مان دیدم. وزیر خارجه‌ آمریکا گفته این انتخابات نه آزاد بوده و نه عادلانه. این اظهار نظر حتی پیش از اعلام نظر ناظران بین‌المللی بود."


این مقام ارشد حزب مدعی پیروزی در انتخابات پارلمانی روسیه همچنین با متهم کردن آمریکا به حمایت از معترضان گفت برخی از معترضان به دنبال اهداف سیاسی شخصی‌شان هستند.


گفتنی است، همزمان با آغاز اعتراضات به نتایج انتخابات مشکوک روسیه، که حزب حاکم، ناگهان از پیروزی خود در نتایج خبر داد، آمریکا و ناظران بین‌المللی این انتخابات را همراه با تخلفات گسترده و غیرعادلانه توصیف کرده‌اند.


طی دو روز گذشته، صدها تن از معترضان در مسکو و سن‌پترزبورگ بازداشت شده اند و مخالفان گفته اند که همچنان به اعتراضات خود علیه حزب تحت امر ولادیمیر پوتین ادامه می‌دهند و روز شنبه آینده، خیابان ها را مملو از اعتراض خواهند کرد.


کلینتون، تو مقصری
در حالی که «هزاران نفر» برای ادامه اعتراضات در روسیه اعلام آمادگی کرده‌اند، ولادیمیر پوتین، نخست وزیر این کشور و هدف اصلی تظاهرات اعتراضی، روز پنج‌شنبه در نخستین واکنش خود به حوادث اخیر در مسکو ایالات متحده را متهم کرد که به اعتراضات دامن می‌زند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، پوتین در این اتهام‌زنی مشخصا به هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه در دولت باراک اوباما، اشاره و او را متهم کرد که به مخالفان کرملین، مقر دولت روسیه، «علامت داده است» که اعتراضات را شروع کنند.


روزنامه بریتانیایی گاردین روز پنج‌شنبه در گزارشی با تکیه بر واکنش‌های مردم در سایت‌های اجتماعی خبر داد که «ده‌ها هزار نفر» برای ریختن به خیابان‌ها در روزهای تعطیل پایان هفته و اعتراض به حکومت ولادیمیر پوتین اعلام آمادگی کرده‌اند.


در پی ادامه اعتراضات به‌ویژه در شهر مسکو، پایتخت، پوتین و مدودیف برای بررسی وضعیت با شورای امنیت ملی کشور تشکیل جلسه داده‌اند.


از سوی دیگر روزنامه گاردین می‌گوید که در حال حاضر معترضان در بیش از ۸۰ شهر در روسیه در حال سازمان‌دهی تظاهرات در این کشور هستند.


در واکنش به این رویدادهاست که نخست وزیر روسیه که قدرتمندترین مرد این کشور نیز محسوب می‌شود وزیر خارجه آمریکا را متهم کرده و گفته است: "او زمینه را برای بعضی از اعضای اپوزیسیون چید، به آنها علامت داد، آنها هم علامت را گرفتند و کارشان را آغاز کردند."


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه با انتقاد دوباره از انتخابات مجلس در روسیه گفت: "رای‌دهندگان روس مستحق آن هستند که در مورد تقلب و تخلفات انتخاباتی تحقیقات کاملی صورت بگیرد."


به دنبال این اظهارات بود که میخاییل گورباچف، رهبر سابق شوروی، نیز کار را بر مقامات کرملین دشوارتر کرد و روز چهارشنبه از آنها خواست که نتیجه انتخابات را باطل اعلام کرده و انتخاباتی دیگر برگزار کنند.


گورباچف در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفت که مقامات کرملین "باید بپذیرند که تقلب فراوان صورت گرفته و صندوق‌ها را پر کرده‌اند."


به گزارش گاردین، بیش از ۱۶ هزار نفر در وب‌سایت فیس‌بوک اعلام کرده‌اند که روز شنبه در میدان انقلاب مسکو در نزدیکی کاخ کرملین برای اعتراض گرد هم خواهند آمد. هزاران نفر نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که در شهر سن پترزبورگ دست به چنین اعتراضی بزنند.


راهپیمایی های اعتراض آمیز از طریق سایت های شبکه اجتماعی اعلام شده که ضمن فراخوانی راهپیمایی نوشته اند: "کار را برای مقامات دزد سخت کنیم".

0 comments:

ارسال یک نظر