موج تحریم جشنواره سینما حقیقت از سوی مستندسازان جهان

تنها دو روز مانده به آغاز جشنواره سینما حقیقت در تهران ۲۹ فیلمساز خارجی که قرار بود فیلمهایشان در این جشنواره شرکت داشته باشد از حضور در آن انصراف دادند. این گروه از فیلمسازان دعوت شده به جشنواره بین المللی سینما حقیقت، در اعتراض به "دستگیری مستندسازان در ایران و اعمال فشار بر فیلمسازان"، حضور در این جشنواره را تحریم کردند. پس از آنکه ایدفا، معتبرترین جشنواره سینمایی اروپا از همه فیلمسازانی که فیلم هایشان در جشنواره سینما حقیقت پذیرفته شده، درخواست کرد که فیلم هایشان را از این جشنواره خارج کنند، جشنواره سینمائی کراکوف با ارسال نامه ای به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هفت فیلم شرکت کننده از سوی خود را از این جشنواره خارج کرد.

در نامه منتشر شده از سوی این جشنواره آمده است: "پس از شنیدن اخبار بهت برانگیز از ادامه بازداشت ناعادلانه مجتبی میر طهامسب و مهران زینت بخش، کارگردان و کتایون شهابی، توزیع کننده فیلم، ما تصمیم به موضع گیری در برابر این شرایط سخت گرفتیم." در ادامه نامه آمده است که گزارش های رسیده در این رابطه، ما و بسیاری از دوستان ما را که در سراسر جهان برای جشنواره های مختلف کار می کنند، شوکه کرده است. آنان در نامه خود نوشته اند: "ما به عنوان همبستگی با فیلم سازان زندانی و اعلام مخالفت با شیوه برخورد دولت ایران در زمینه حقوق بشر، خواهان خروج فیلم هایمان از جشنواره بین المللی سینما حقیقت هستیم."

پیش از این، باربارا اورلیچ، معاون بخش توسعه و ترویج فیلم لهستان در گفت و گو با بی بی سی فارسی اعلام کرده بود که هفت فیلم لهستانی برای بخش بین الملل جشنواره سینما حقیقت انتخاب شده است، اما به دلیل برخوردهای اخیر با مستند سازان و سینماگران در ایران و در اعتراض به سرکوب سینماگران، این نهاد و همچنین جشنواره بین المللی فیلم کراکوف، از تهیه کنندگان لهستانی خواسته است که فیلم های خود را از این جشنواره خارج کنند.

مسئولان جشنواره بین المللی مستند آمستردام، ایدفا، روز چهارشنبه دوم نوامبر با انتشار بیانیه ای، با اشاره به زندانی بودن مجتبی میرطهماسب، کتایون شهابی و مهران زینت بخش و "تحت فشار بودن این افراد برای اعتراف، خواستار تحریم این جشنواره دولتی" در ایران شده اند. ایدفا از فیلمسازانی که فیلم هایشان برای حضور در جشنواره حقیقت انتخاب شده درخواست کرد تا فیلم هایشان را از این جشنواره خارج کنند ایدفا در بیانیه اش اشاره کرده است که "حضور در این جشنواره به منزله تایید اقدامات حکومت ایران است و نباید این فرصت را به حکومتگران ایران داد تا از آن برای تایید خود استفاده کنند."

همچنین فیلمسازانی چون مارک وی مولر با فیلم "زندگی راهی بس دراز"، ادوین داندرس از هلند با فیلم "همه چیز به خیر گذشت"، ویکتوریا زیمانسکا از لهستان با فیلم "تمرسون و تمرسون"، جینوس ریچارد از ایتالیا با فیلم "گوناپای جنوبی"، ساموئل سباستین از اسپانیا با فیلم "قاب مرده"، آنتونیو فارتا با فیلم باغ امید، فابیو ناسیمنتو از برزیل با فیلم سکوت ۶۳، زلیکو میرکوویچ از صربستان با فیلم "ازدواج من با همه روستا" به صف تحریم کنندگان خارجی جشنواره سینما حقیقت پیوسته اند.

روابط عمومی جشنواره سینما حقیقت با انتشار اسامی فیلم های خارجی شرکت کننده در این جشنواره اعلام کرده است که سی و شش فیلم خارجی برای حضور در بخش های مختلف جشنواره امسال پذیرفته شده اند. در اسامی اعلام شده نام فیلمسازان و فیلم هایی که جشنواره را تحریم کرده اند به چشم می خورد. جشنواره بین المللی سینما حقیقت، تنها جشنواره مستند دولتی است که هر ساله در ایران برگزار می شود. 
پنجمین دوره این جشنواره، طی روزهای ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۰ در شهر تهران برگزار می شود.

مخملباف جایزه ویژه جشنواره برزیل را به میرطهماسب و شهابی تقدیم کرد 
محسن مخملباف جایزه یک عمر فعالیت سینمائی و انسانی را از جشنواره سائوپائولو دریافت کرد محسن مخملباف، فیلمساز ایرانی جایزه یک عمر فعالیت سینمائی و انسانی را که از جشنواره سان پائولو برزیل دریافت کرده بود به مجتبی میرطهماسب و کتایون شهابی تقدیم کرد. در مراسم اختتامیه این جشنواره، فیلمسازان برزیل به همراه دیگر فیلمسازان حاضر با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی مجتبی میر طهماسب، کتایون شهابی، مهران زینت بخش و رامین پرچمی شدند.

در این بیانیه آمده است: "تاریخ سینما تاکنون بدترین دوران سیاه سینما را دوران مک کارتی در آمریکا قلمداد کرده است. اما اکنون حکومت ایران دوران سیاه تری را برای تاریخ سینمای ایران و جهان رقم می زند. در ایران امروز، نه تنها برای فیلم سازان لیست سیاه تهیه شده است، بلکه هر روز گروه جدیدی به زندان برده می شوند و تحت شدیدترین فشارها قرار می گیرند تا علیه خود اعتراف کنند." در ادامه این بیانیه نوشته شده است که در ماه گذشته بیش از ۵۰ نفر از مستندسازان مورد بازجویی قرار گرفته و ممنوع الخروج شده اند. آن ها تهدید شده اند که اگر فیلم هایشان را به جشنواره ها بفرستند به زندان خواهند رفت. این فشار فرهنگی تنها شامل سینماگران ایرانی نمی شود. بسیاری از روزنامه نگاران، دانشجویان و اساتید دانشگاه ها نیز در زندان به سر می برند.

والتر سالس، سخنگوی فیلم سازان برزیلی همچنین از رئیس جمهور برزیل درخواست کرد که درجلسه ۱۲ مارس امسال سازمان ملل بر خلاف گذشته به نقض حقوق بشر در ایران رای بدهد. این بیانیه را کارگردانان شناخته شده جهانی همچون والتر سالس، سرجیو ماچادو، هکتور بابنکو و اتوم آگویان امضا کرده اند. در دو ماه گذشته نهادهای امنیتی ایران، ۶ فیلمساز را به اتهام "همکاری با بی بی سی فارسی" بازداشت کرده اند و با وجود آزاد شدن سه نفر از بازداشت شدگان، هنوز مجتبی میرطهماسب، کتایون شهابی و مهران زینت بخش در بازداشت به سر می برند. بی بی سی اتهامات وارد شده را رد کرده است و اعلام کرده که این افراد با بی بی سی همکاری نداشته اند.

0 comments:

ارسال یک نظر