در راستای اسلامی تر شدن دانشگاهها
در ادامۀ انجام دستور رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر لزوم تغییر محتوای دروس علوم انسانی دانشگاهها، منابع پارلمانی در ایران گزارش داده اند که محتوا و عنوان ۳۸ رشتۀ تحصیلی و ۳۸۰ منبع درسی تغییر خواهد کرد.
به گزارش تارنمای خانه ملت، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، از تعیین کارگروهی ویژه و کمیتههای متعدد در وزارت علوم برای انجام تغییر در محتوا و عنوان رشتههای علوم انسانی خبر داد.
سعدالله نصیری قیداری درباره تحول در علوم انسانی، تصریح کرد: تحول در علوم انسانی در وزارت علوم همراه با کارگروه ویژه وکمیتههای متعددی با به کارگیری ظرفیتهای موجود در دانشگاهها آغاز شده است.
بر اساس این گزارش، کمیتههای ویژه ای که برای تغییر در محتوای رشته های علوم انسانی مأموریت یافته اند به ترتیب قرار است بر روی تغییر رشتهها، متون درسی و عنوان دروس اقدام کنند و تغییرات لازم را برای اجرایی شدن اعمال و ابلاغ کنند.
این نماینده عضو فراکسیون اقلیت مجلس، همچنین ادامه داد: این کمیتهها بر اساس تغییر رشتهها، تغییر متون درسی، عنوان دروس اقدام به فعالیت خواهند کرد و تحولات لازم را به عرصه اجرایی شدن خواهند رساند.
وی افزود: این تحولات با اولویت تغییر در ۳۸ رشته تحصیلی و ۳۸۰ مواد درسی انجام خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دربارۀ دامنۀ تغییرها گفت: در مراحل بعدی اجرای تحول در علوم انسانی، رشتهها تحصیلی و دروس بیشتری مورد بازنگری قرار خواهند گرفت که البته این مساله به اعتباراتی نیاز دارد که امیدواریم اعتبارات مورد نیاز تامین شود.
گامی برای اسلامی تر شدن؛ پس از سه دهه
چندی پیش، در راستای اسلامی تر کردن دانشگاههای کشور، معاون وزیر علوم، از تشكیل هفت كار گروه برای اسلامیشدن دانشگاهها خبر داد و در یك نشست مطبوعاتی با اعلام برنامههای فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفته بود: "كارگروهها از روسای دانشگاهها و یك نفر از مدیران وزارت علوم تشكیل شده است."
رییس پژوهشگاه علوم انسانی در خصوص تهیه منابع و سرفصلها در وزارت علوم گفته بود "در بحث بازنگری دروس بر اساس بررسیهایی که انجام گرفت برخی دروس ۲۸ سال بود که تغییر نکرده بود و در این زمینه قرار شد که در ابتدا دروس مربوط به مقطع کارشناسی مورد بازنگری قرار گیرد و در این راستا ۳۸ رشته علوم انسانی در مقطع لیسانس مورد توجه قرار گرفت."
وی همچنین گفت "این ۳۸ رشته در۱۲ مقوله حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد، علوم تربیتی، مدیریت، زبان ادبیات فارسی، زبان ادبیات انگلیسی، تاریخ، فلسفه، روششناسی، روزنامهنگاری، ارتباطات و علوم اجتماعی مورد بازنگری قرار میگیرد که بر این اساس ۳۸ رشته و بیش از ۴۰۰ سرفصل بازنگری شده علوم انسانی تا شهریورماه به وزارتعلوم اعلام خواهد شد."
همان زمان، مدیرکل دفتر پشتیبانی و حمایت آموزشی وزارت علوم نیز طی گفتگویی با ایسنا، با ارائه گزارش عملکردی از بازنگری سرفصلها و محتوای متون درسی دانشگاهی به انجام فعالیتهای بازنگری در برنامههای آموزشی اشاره کرده و گفته بود: از جمله این برنامهها میتوان به ابلاغ ماموریت بازنگری ۳۸ سرفصل کارشناسی رشتههای علوم انسانی به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اشاره کرد.
این مقام وزارت علوم افزود: ابلاغ ماموریت بازنگری سرفصل، محتوا و منابع دروس رشتههای علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روانشناسی، اقتصاد، حقوق و علوم سیاسی نیز به دانشگاه علامه طباطبایی از دیگر فعالیتهای انجام گرفته در زمینه بازنگری برنامههای آموزشی به شمار میرود.
در حال حاضر ۳۸ رشته علومانسانی در ۹ دسته مختلف دستهبندی شدهاند و قرار است در این بازنگری یك رشته مربوط به تاریخ، دو رشته زبان و ادبیات انگلیسی، سه رشته فلسفه، شش رشته علوم تربیتی، مشاوره و روانشناسی، پنج رشته مدیریت، هشت رشته مربوط به علوم اجتماعی، شش رشته مربوط به ارتباطات و روزنامهنگاری، پنج رشته مربوط به اقتصاد و دو رشته حقوق و علوم سیاسی مورد بازنگری قرار گیرند.
اوایل مهر ماه امسال، معاون وزیر علوم در راستای تشدید کنترل و اعمال محدودیت بیشتر بر دانشگاهها و مراکز دانشگاهی کشور، تغییر محتوای برخی از دروس و رشته های تحصیلی را "لازمه اسلامی كردن دانشگاهها" دانسته و گفته بود: "محتوای درسی دستكم ۳۸ رشته تحصیلی دانشگاهی تا مهرماه امسال تغییر می كند."
کامران دانشجو، وزیر علوم دولت دهم و از داعیه داران طرح موسوم به "اسلامی تر کردن دانشگاهها"، چندی پیش در دیدار با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، یکی از برنامههای وزارت علوم را، اسلامی کردن دانشگاهها و نزدیک کردن دانشگاهها از نظر شکل و محتوا به آموزهها و ارزشهای اسلامی ذکر کرده است.
رهبر جمهوری اسلامی، نمایندگان وی در دانشگاهها و همچنین وزیر علوم دولت محمود احمدی نژاد، طی دو سال اخیر تاکید شدیدی بر "اسلامی کردن دانشگاهها بویژه اسلامی کردن دروس و محتوای علوم انسانی" در کشور داشتند.
آقای خامنه ای، چندی بعد از انتخابات ریاست جمهوری دو سال پیش، ریشه مشکلات را در "محتوای دروس علوم انسانی دانشگاهها" ذکر کرد و محتوای دروس را به "ترویج غرب" متهم ساخت، که بلافاصله مقامات دولت و مجلس، این چراغ سبز را راهکاری برای سرکوب و تحدید علوم انسانی قرار دادند و چندی بعد وزارت علوم اعلام کرد پذیرش دانشجو در ۱۲ رشته علوم انسانی و هنر متوقف شده است.
امروز نیز، محمد تقی مصباح یزدی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، طی سخنانی پیرامون علوم انسانی در دانشگاهها اظهار داشت: همانطور که رهبری در سفر به قم گفت، برخی از مبانی علوم انسانی که در دانشگاهها مطرح است نه تنها با اسلام در تعارض است بلکه ضد اسلام است که متاسفانه برخی از این تئوری ها در دانشگاه ها به وحی منزل تبدیل شده اند.
0 comments:
ارسال یک نظر