برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر خواستار اقدام عملی در پشتیبانی از مادران عزادار شد

جـــرس: در پی تعقیب و بازداشت و اِعمال فشار بر گروه «مادران عزادار» و حامیان آنها، برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» است، خواستار اقدام عملی ایرانیان و فعالان حقوق بشری جهت توقف بازداشت ها و صدور احکام قضایی برای مادران عزادار شد.

به گزارش تارنمای این تشکیلات حقوق بشری، چهار تن از حامیان «مادران عزادار» بنامهای ژیلا کرمزاده مکوندی، لیلا سیف اللهی و نادر احسنی در مرحله تجدید نظر محکوم و برای گذراندن حکم زندان احضار شده اند و آزار و اذیت قضایی منصوره بهکیش، که در مبارزه با اعدام زندانیان نیز فعال است، نیز ادامه دارد.

متن این درخواست بین المللی به شرح زیر است:

اطلاعات تازه
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران» (LDDHI) مطلع شده که حامیان «مادران عزادار» [1]خانم ژیلا کرمزاده مکوندی، خانم لیلا سیف اللهی، آقای نادر احسنی در مرحله تجدید نظر محکوم و برای گذراندن حکم زندان احضار شده اند و آزار و اذیت قضایی خانم منصوره بهکیش، که در مبارزه با اعدام زندانیان نیز فعال است، نیز ادامه دارد.

براساس اطلاعات دریافتی، خانم ژیلا کرم زاده مکوندی و آقای نادر احسنی و خانم لیلا سیف اللهی در تاریخ های 15 آبان و 17 آبان 1390 برای اجرای حکم دو سال زندان به دادسرای زندان اوین احضار شدند. وکلای آنها پیش از احضار از نتیجه تجدید نظر مطلع نشده بودند و درپیگیری معلوم شد که دادگاه تجدید نظر حکم های خانم ها ژیلا کرم زاده مکوندی و لیلا سیف اللهی را به 2 سال حبس تعزیری و 2 سال حبس تعلیقی که تا 5 سال پس از اجرای حکم قطعی قابل اجراست، کاهش داده است. آقای نادر احسنی نیز به 2 سال حبس تعزیری محکوم شده است. این سه مدافع حقوق بشر 20 روز فرصت دارند تا خود را به زندان معرفی کنند، در غیر این صورت وثیقه آنها توقیف خواهد شد.

علاوه بر این، خانم منصوره بهکیش در 14 آبان 1390 مطلع شد که محاکمه او در تاریخ 4 دی 1390 در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. پیش از این، دادگاه او در تاریخ 18 مهر 1390 تعیین شده بود که به دلیل عدم حضور نماینده دادستان به تعویق افتاد.

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر تداوم این آزار و اذیت قضایی و نیز کوتاهی دادگاه ها از تضمین حق دفاع مدافعان حقوق بشر نامبرده را محکوم می نماید. به نظر می رسد این رفتار تنها برای تنبیه فعالیت های مسالمت آمیز و قانونی این مدافعان باشد.

اطلاعات پیشینه ای
در ۱7 بهمن و شب 19 بهمن 1388، خانم ام البنين ابراهيمى، خانم الهام احسنى، آقای نادر احسنی، خانم ژيلا کرمزاده مكوندى، خانم ليلا سيف الهى، و خانم فاطمه رستگارى نسب در منازلشان دستگیر شدند. خانم فرزانه زینلی نیز در 19 دی 1388 در پارک لاله دستگیر شد. آنها در زندان اوین در بازداشت ماندند و بعدا آزاد شدند. محاکمه هایی در اردیبهشت 1389 و فروردین 1390 در دادگاه بدوی در تهران برگزار شد. در 20 فروردین 1390، خانم ژیلا کرمزاده مکوندی و خانم لیلا سیف اللهی به اتهام «ايجاد تشكل غيرقانوني در جهت اقدام عليه امنيت كشور تحت عنوان مادران عزادار» هر یک به چهار سال زندان محکوم شدند. در همان تاریخ، آقای نادر احسنی به اتهام «قصد ارتكاب جرايم عليه امنيت كشور» و «فعاليت تبليغي عليه نظام جمهوري اسلامي» به دوسال زندان محکوم شد.

خانم منصوره بهکیش در ساعت 8 شب 22 خرداد 1390 در یکی از خیابان های تهران به وسیله گروهی از ماموران امنیتی دستگیر و به زندان اوین منتقل و در تاریخ 18 تیر 1390 با وثیقه آزاد شد. خانم بهکیش به خاطر فعالیت های حقوق بشری خود، به ویژه دفاع از زندانیان سیاسی ایران، در گذشته بارها مورد بازجویی و بازداشت خودسرانه قرار گرفته است.

دیگر حامیان «مادران عزادار»نیز هدف آزار و اذیت قضایی و بازداشت خودسرانه بوده اند. برای مثال، خانم اکرم نقابی و خانم ژیلا مهدویان در تاریخ 17 مهر 1389 بازداشت شدند، 2/5 ماه در زندان ماندند و در تاریخ 9 دی محاکمه شدند. هر دو نفر در انتظار صدور حکم به سر می برند.

اقدام های مورد درخواست:
لطفا به دولتمردان ایران نامه نوشته و بخواهید:
1 - تحت هر شرايطی، سلامت روحی و خانم منصوره بهکیش، خانم لیلا سیف اللهی، خانم ژیلا کرمزاده مکوندی، آقای نادر احسنی، خانم ام البنین ابراهیمی، خانم الهام حسنی، خانم فاطمه رستگاری نسب، خانم فرزانه زینلی، خانم اکرم نقابی و خانم ژیلا مهدویان را تضمين کنند؛

2 ـ به هر گونه آزار و اذیت ـ از جمله در سطح قضایی ـ علیه مدافعان حقوق بشر، شامل حامیان «مادران عزادار»، به ویژه خانم منصوره بهکیش، خانم لیلا سیف اللهی، خانم ژیلا کرمزاده مکوندی، آقای نادر احسنی، خانم ام البنین ابراهیمی، خانم الهام حسنی، خانم فاطمه رستگاری نسب، خانم فرزانه زینلی، خانم اکرم نقابی و خانم ژیلا مهدویان پایان دهند؛

3 ـ در هر شرایطی اعلاميه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاريخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (۹ دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصويب شده، رعايت کنند.

4 ـ به طور کلی، در هر شرایطی تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی های اساسی مطابق با عهدنامه های بین المللی حقوق بشر و موازین بین المللی که ایران نیز متعاهد آنهاست رعایت خواهند شد.

این تشکیلات حقوق بشری خواستار نامه نگاری به رهبر جمهوری اسلامی، رئیس دولت، وزیر امور خارجه،نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی در ژنو، سوئیس، سفارت ایران در بروکسل، بلژیک و همچنین نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف شد.

0 comments:

ارسال یک نظر