درخواست‌های تازه از گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران

اردشیر امیرارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید در نامه‌ای سرگشاده به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران خواهان "پیگیری جدی جدیدترین موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی" شده است.

در همین حال مصطفی آزمایش، سخنگوی دراویش گنابادی در اروپا نیز در نامه‌ای سرگشاده به آقای شهید از تشدید فشارها و حملات به این دروایش خبر داده است.

آقای امیرارجمند در نامه خود با اشاره به احضار، بازجویی و بازداشت شماری از فعالان سیاسی و مدنی، موارد نقض حقوق بشر در ایران را فراتر از این حوزه‌ها و "شامل شهروندان معمولی" نیز دانسته است.

او به دور تازه برخوردها با فعالان سیاسی و مدنی در پی انتشار نامه سرگشاده ۱۴۳ نفر از آنها به محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران اشاره کرده و از "بازجویی خشن و تهدید آنها انتقاد کرده است."

نامه این فعالان به آقای خاتمی در ۲۳ مهرماه امسال منتشر شد و اعضای طیف‌های مختلفی از فعالان سیاسی در ایران از جمله اعضای نهضت آزادی ایران، جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی آن را امضا کرده بودند.

امضاکنندگان این نامه با اشاره به شرط‌هایی که محمد خاتمی برای برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه در ایران مطرح کرده بود، خطاب به رئیس جمهور پیشین ایران نوشته بودند: "کوچک‌ترین نشانه‌ای دال بر اراده حاکمان برای تامین این شروط قانونی و انسانی ملاحظه نمی‌شود."

آقای امیرارجمند در نامه خود به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازان ملل متحد در امور ایران نوشته است که شماری از نویسندگان نامه به آقای خاتمی احضار شده‌اند و "از احضارشدگان خواسته شده که امضای خود را پس بگیرند، محتوای این نامه را تکذیب کنند و از فعالیت سیاسی پرهیز نمایند."

آقای امیرارجمند از محمد توسلی، مسئول دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران نام برده که "در ۱۲ آبان به شکل غیرقانونی و برای چندمین بار در سال‌های اخیر بازداشت و به سلول انفرادی زندان اوین منتقل شده است."

سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید محاکمه "غیرعلنی و بدون حضور هیئت منصفه" ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی را نیز بر خلاف تصریحات قانون اساسی دانسته است.

آقای امیرارجمند در نامه خود به احمد شهید همچنین به احضار جمعی از اعضای جبهه ملی ایران در پی انتشار بیانیه‌ای انتقادی درباره وضع اقتصادی ایران و "مورد تهدید قرار گرفتن" آنها و همین طور بازداشت علی رشیدی، از اعضای جبهه ملی در همین ارتباط اشاره کرده است.

امضاکنندگان بیانیه مورد اشاره آقای امیرارجمند با انتقاد از وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران پرسیده بودند: "آیا دولت و حکومت درک نمی‌کنند که در همین پنج سال اخیر سفره پایین‌ترین طبقه درآمدی ۶۰ درصد و سفره کارکنان واحدهای صنعتی بزرگ، حداقل ۴۰ درصد کوچک‌تر و محقرتر شده است؟ آیا منظور دولت حاضر از آوردن پول نفت بر سر سفره مردم همین بوده است؟"

مشاور میرحسین موسوی در نامه خود خطاب به آقای شهید از نقض حقوق بشر "شهروندان معمولی" نیز انتقاد کرده و نوشته است: "متاسفانه در رویدادی دیگر، نهادهای حکومتی از برگزاری آیین عید قربان توسط اهل سنت در پایتخت و برخی شهرهای بزرگ کشور (مانند اصفهان) جلوگیری کرده و بر نقض حقوق قانونی و شرعی آنان اصرار ورزیده‌اند."

سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید در پایان نامه خود خواهان "توجهات لازم" احمد شهید و "پیگیری جدی جدیدترین موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی" شده است.

افزایش فشار به دراویش گنابادی

در همین حال مصطفی آزمایش، سخنگوی دراویش گنابادی در اروپا نیز در نامه‌ای سرگشاده به آقای شهید از فشارها و حملات شدید به اعضای این فرقه و احضار، بازجویی و بازداشت گسترده آنها در ایران انتقاد کرده است.

آقای آزمایش در این نامه نوشته است: "هر بار که فشارهای ناقض حقوق بشر نسبت به شهروندان افزایش می‌یابد، فشار بر دگراندیشان عقیدتی و فکری و تنوع‌های قومی و دینی به طور مضاعفی تشدید می شود."

او "هجوم مسلحانه به شهرستان کوچک کوار و سرکوب گسترده درویشان در این شهر با استفاده از سلاح‌های سرد و گرم و تیراندازی با اسلحه‌های جنگی برروی مردم بی‌دفاع" را به عنوان نمونه این اقدامات ذکر کرده است.

در حوادث مورد اشاره آقای آزمایش که در ماه شهریور امسال رخ داد، وحید بنانی جوان ۲۲ ساله که از دراویش گنابادی بود، بعد از انتقال به بیمارستان درگذشت و شماری از دراویش نیز زخمی شدند.

به نوشته سخنگوی دراویش گنابادی در اروپا، دو ماه بعد از این حوادث فشارها بر اعضای این فرقه کاهش نیافته و "بسیجی‌ها و طلبه‌های مهاجم و سازماندهی‌شده با هدایت اداره اطلاعات و سپاه پاسداران در محل همچنان به یورش به منازل دراویش ادامه داده و آنها را به عنف دستگیر و به زندانهای مخوف استان فارس یا تهران منتقل می‌کنند."

0 comments:

ارسال یک نظر