یک روزنامه انگلیسی از آغاز تدارکات برای حمله نظامی به ایران خبر داد

جـــرس: روزنامه گاردین گزارش کرده است نیروهای مسلح بریتانیا، با توجه به افزایش نگرانی‌ها از برنامه‌ اتمی ایران، در حال بهبود بخشیدن به طرح‌های احتیاطی خود برای حمله احتمالی ایران هستند. این روزنامه از قول منابع نظامی و امنیتی نوشته است که در حمله احتمالی به ایران برنامه‌ای برای عملیات زمینی در نظر گرفته نشده است.

همزمان اسرائیل نیز به آمریکا هشدار داده است که در صورت کنار گذاشتن گزینه نظامی ممکن است خیلی دیر بشود و مقامات اسرائیلی همزمان با طرح و پیشنهاد نخست وزیر نتانیاهو، به آزمایش موشکی دوربرد مبادرت کرده اند.

رادیو اروپای آزاد به نقل از گاردین نوشته است وزارت دفاع بریتانیا، معتقد است ایالات متحده ممکن است تصمیم بگیرد که طرح‌های حمله موشکی به برخی از تاسیسات مهم ایران را به جلو بیندازد. مقام‌های بریتانیایی می‌گویند، اگر واشینگتن به دنبال اجرای این طرح‌ها باشد، به رغم تردید‌های عمیق در دولت ائتلافی بریتانیا، خواستار کمک بریتانیا خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید، با پیش‌بینی چنین حمله‌ای به ایران، طراحان نظامی بریتانیا، ‌هم‌اکنون در حال بررسی این هستند که چه مکانی بهترین جا برای استقرار زیردریایی‌ها و ناوگان سلطنتی بریتانیا است؛ کشتی‌ها و زیردریایی‌هایی که به نوشته گاردین مجهز به موشک‌های کروز تام‌هاوک هستند تا درگیر یک جنگ احتمالی دریایی و هوایی با ایران شوند.

به گزارش گاردین، مقام‌های بریتانیایی معتقدند که آمریکا از لندن اجازه خواهد خواست که از پایگاه دیه‌گو گارسیا واقع در اقیانوس هند برای حمله به ایران استفاده کند؛ جزیره‌ای که پیش از این هم آمریکایی‌ها از آن برای انجام عملیات در خاورمیانه استفاده کرده بودند.

این روزنامه می‌نویسد که با شماری از مقام‌های دولتی و وزارت دفاع بریتانیا در هفته‌های اخیر گفت‌وگو داشته است و آنها گفته‌اند پس از انقلاب لیبی، ایران، بار دیگر در کانون نگرانی‌های دیپلماتیک قرار گرفته است.

گاردین می‌افزاید به این روزنامه گفته شده که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌تواند مسیر رویدادها را دگرگون سازد.

یک مقام بلندپایه بریتانیایی که نام وی فاش نشده به این روزنامه گفته است که ایران ثابت کرده که در مقابل تحریم‌ها به طور "شگفت‌آوری انعطاف‌پذیر" بوده و اقدامات پیچیده غرب برای از کار انداختن برنامه غنی‌سازی‌‌اش کمتر از آنچه پیشتر گمان می‌رفت موفق بوده است.

به گفته یکی از مقام‌های بریتانیایی که به نوشته گاردین از طرح‌های ارتش باخبر است، در ۱۲ ماه آینده ایران ممکن است همه چیزهایی را که برای ادامه یک برنامه سری تولید بمب احتیاج دارد به داخل استحکامات بتونی ببرد؛ اتفاقی که به گفته این مقام، بازنگری طرح‌های نظامی بریتانیا را ضروری می‌سازد.

فشار اسرائیل برای حمله به ایران
بر اسای این گزارش، اسرائیل نیز به آمریکا هشدار داده است که در صورت کنار گذاشتن گزینه نظامی ممکن است خیلی دیر بشود.

در این زمینه گاردین نوشته است "اسرائیلی‌ها می‌خواهند به خود بقبولانند که می‌توانند از عهده چنین کاری بر‌آیند" و همچنان به تحریک و تهییج عملیات نظامی علیه ایران ادامه خواهند داد اگر ایران از بازی قایم باشک خود دست برندارد.

آزمایش موشکی اسرائیل
در حالی که بحث بر سر احتمال حمله نظامی به تاسيسات هسته ای ايران در اسرائيل بالا گرفته است، ارتش اين کشور روز چهارشنبه یک موشک بالستیک را آزمایش کرد که قادر است کلاهک هسته ای حمل کرده و ايران را هدف قرار دهد. همزمان تهران گفته که هر حمله نظامی اسرائيل را پاسخ خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع اسرائيل در بيانيه ای اعلام کرد که اين کشور «سيستم پرتاب موشکی را در پايگاه پالماخين» آزمايش کرده و به گزارش شاهدان عينی که اين آزمايش موشکی را در مرکز اسرائيل ديده و پيش از اعلام رسمی وزارت دفاع اين کشور درباره آن با رسانه های محلی گفت و گو کرده بودند، موشک پرتاب شده از دورترين نقطه نيز قابل مشاهده بود.

اما به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، وزارت دفاع اسرائيل حاضر نشده است تا جزئيات بيشتری درباره اين آزمايش موشکی ارائه کند ولی خبرنگار راديوی نظامی اين کشور که از سوی مقام های بالای ارتش در جريان اطلاعات قرار می گيرد، گفت که «يک موشک بالستيک» آزمايش شده است.

اصطلاح بالستيک به موشک هايی اطلاق می شود که دوربرد بوده و قادر به حمل کلاهک اتمی هستند.

اسرائيل که داشتن سلاح های هسته ای را تاييد يا رد نکرده است در سال های اخير همچنين سيستم موشکی پيکان را ارتقا داده است که قادر به رهگيری موشک های بالستيک مهاجم بر فراز اين کشور است.

آزمايش موشکی روز چهارشنبه اسرائيل دو روز پس از اظهارات بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، صورت می گيرد که در کنست، پارلمان اين کشور، گفته بود که «اگر رژيم اسلامی ايران به بمب هسته ای مجهز شود، يک خطر حياتی، آينده اسرائيل را مورد تهديد قرار خواهد داد.»

آمریکا: فعلا به دیپلماسی پایبندیم
در اوج آغاز تهدیدات نظامی، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه (۲ نوامبر/ ۱۱ آبان) در جلسه مطبوعاتی از اظهار نظر مستقیم درباره اقدام نظامی احتمالی اسرائیل علیه ایران خودداری کرد و تنها گفت که کاخ سفید همچنان و در حال حاضر به فعالیت دیپلماتیک در برابر برنامه اتمی ایران پای‌بند است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، سخنگوی کاخ سفید تأکید کرد که تحریم‌های بین‌المللی ایران را منزوی‌تر کرده و ایالات متحده سیاست مقابله با جمهوری اسلامی را در حال حاضر بر دیپلماسی تمرکز داده است. کنگره ایالات متحده آخرین بار حدود یک سال پیش تحریم‌های یک جانبه را علیه ایران تشدید کرده است.

جی کارنی گفت: "جمهوری اسلامی از طریق اعمال تحریم‌ها و دیگر تدابیر منزوی شده است و تحریم‌ها به شدت به اقتصاد کشور آسیب زده است."

کارشناسان بین المللی گفته اند که اظهارات سخنگوی کاخ سفید را می‌توان به مرزبندی با اهداف احتمالی اسرائیل تعبیر کرد.

مقامات جمهوری اسلامی طی دو روز گذشته، همانند ماههای اخیر، نسبت به هرگونه تحرک نظامی علیه تاسیسات اتمی یا نظامی خود، هشدار داده اند.

پاسدار حسن فيروزآبادی، رييس ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه گفت: "ما به عنوان دستگاه‌ های نظامی تهديد را هر چند با احتمال کم و دور باشد، تهديد قطعی می‌دانيم و در کمال آمادگی و با تجهيزات درست آماده ‌ايم تا هر نوع اشتباه را آن چنان تنبيه کنيم که از انجام آن متعجب شوند."

گفتنی است، طی روزهای اخیر نیز، گروهی از نمایندگان ادوار مجلس ایران، طی بیانیه ای شدید اللحن خطاب به حاکمیت جمهوری اسلامی، هرگونه تهدید نظامی و تحرک علیه منافع ملی ایران را، ناشی و تبعاتی از سیاستها و عملکرد دولت و حاکمیت ارزیابی کرده اند.

0 comments:

ارسال یک نظر