باز هم تعدادی از معترضان پس از نماز عید قربان به پای دیکتاتور سوریه قربانی شدند

امروز در سوریه عید قربان بود، اما جشن مردم مسلمان این کشور که با اعتراضات ضد حکومتی همراه بود، با دخالت نیروهای دولتی به خشونت کشیده شد؛ به طوری که گزارش شده بشار اسد دست‌کم شش تن دیگر را در این روز به پای دیکتاتوری خود قربانی کرده است.

به گزارش کلمه به نقل از منابع بین المللی، امروز بعد از نماز عید قربان در شهرهای مختلف سوریه تظاهرات مردمی برقرار بود اما در اکثر شهرها، نیروهای امنیتی تلاش کردند مانع از اعتراضات مخالفان شوند و در شهر حمص، تقابل نیروهای ارتش سوریه با مخالفان دیکتاتوری بشار اسد، چند کشته برجا گذاشت. رقم کشته‌های پس از نماز عید قربان تاکنون دست‌کم ۱۵ نفر گزارش شده است. در سه روز قبل هم دهها تن در همین شهر کشته شده بودند.

این در حالی است که چهار روز قبل حکومت سوریه به اتحادیه عرب وعده داده بود تا به خشونت ها پایان دهد، ارتش را از مقابله با معترضان بازدارد، زندانیان سیاسی را آزاد کند و وارد گفت و گو با مخالفان شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، روز شنبه همزمان با اعلام آزادی ۵۵۳ زندانی حوادث اخیر از سوی خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، ۲۸ تن از معترضان در شهر حمص کشته شده‌اند.

همچنین بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، بامداد روز یکشنبه هم نیروهای نظامی در چندین منطقه در حومه شهر دمشق، پایتخت سوریه، مستقر شدند تا مانع شکل‌گیری تجمع برای راهپیمایی مخالفان پس از برگزاری نماز عید قربان شوند.

به گفته مخالفان، امروز هم نیروهای نظامی همچنان در مناطق مرکزی شهر حمص حضور داشته و به تظاهرات مخالفان دولت که بعد از برگزاری نماز عید قربان برگزار شده بود، حمله کرده‌اند.

دولت سوریه در توافق خود با اتحادیه عرب پذیرفته‌است که تمام زندانیان سیاسی را آزاد کنند و به روزنامه‌نگاران و گروه‌های فعال در زمینه حقوق بشر اجازه دهند تا از نزدیک وضعیت را بررسی کنند. آزادی بیش از ۵۰۰ زندانی، در همین راستا ارزیابی می‌شود.

دولت سوریه همچنین پذیرفته است که نیروهای نظامی را از شهرها و مناطق مسکونی این کشور خارج کند. اما ظاهرا این تعهد آشکارا نقض شده است.

نبیل العربی، رئیس اتحادیه عرب، از ادامه خشونت ها در سوریه ابراز نگرانی کرده و از دولت این کشور خواسته است تا به تعهداتش عمل کند. او هشدار داده که شکست طرح صلح در سوریه، نتایج فاجعه‌آمیزی برای منطقه به همراه دارد.

بی‌بی‌سی این احتمال را مطرح کرده است که اتحادیه عرب تشکیل جلسه دهد و سوریه را از این اتحادیه اخراج کند.

0 comments:

ارسال یک نظر