انتقاد علی مطهری از 'ابهام' درباره ولایت فقیه

علی مطهری، نماینده منتقد دولت محمود احمدی نژاد در مجلس ایران، در همایشی به نام "منشور برادری" از مبهم بودن مفاهیم و خط کشی های سیاسی از جمله ولایت فقیه در جمهوری اسلامی انتقاد کرده است.

به گزارش وب سایت جماران، این نماینده اصولگرای دوره هشتم مجلس گفت: "مهم این است که ما برداشت های واحد و یکسانی از مبانی و اصول داشته باشیم، شاید یکی از مشکلات امروز ما همین است که برداشتهای مختلفی از مبانی و اصول انقلاب اسلامی داریم".

آقای مطهری نحوه نگاه به بحث ولایت فقیه و رفتار سیاسی مربوط به این موضوع در میان سیاستمداران را دارای تناقض دانست.

او سوال کرده که "واقعاً مقصود از ولایت فقیه چیست؟ مقصود از آزادی بیان چیست؟ حدود آزادی چیست؟ حدود آزادی بیان و آزادیهای اجتماعی چیست؟ اینها دقیق برای ما مشخص نیست و همین است که ما در عمل به بن بست می خوریم."

آقای مطهری که در اعتراض به "انهدام" طرح سوال از آقای احمدی نژاد از سوی هیات رئیسه مجلس تقاضای استعفا کرده، ضرر نحوه نگاه موجود در ایران به ولایت فقیه و رهبری را هم مشخص کرده است.

به گزارش سایت جماران، آقای مطهری گفته است: "بسیاری از اصولگرایان معتقد بودند که آقای احمدی نژاد گزینه خوبی (برای انتخابات ریاست جمهوری) نیست و باید به فکر گزینه دیگری باشیم! یک عده هم می گفتند همین طور است، منتهی ما چون احساس می کنیم که تمایل رهبری به ایشان است، بنابراین می گوئیم هیچ کس نباید اظهار نظر کند! ولی خوب یک عده می گفتند اینجا بحث انتخابات است و طبیعت انتخابات این است که هر کسی نظر خودش را اعلام کند و ما مجاز هستیم که علی رغم اطلاع از نظر رهبری، خودمان برویم سراغ یک گزینه دیگری، و احیاناً در نظر رهبری هم تأثیرگذار باشیم، یعنی وقتی ایشان احساس کنند اکثریت قریب به اتفاق اصولگراها در یک گزینه خاصی وحدت کردند، ایشان هم طبیعتاً حمایت خواهند کرد، ولی آن گروه مقابل می گفتند نخیر به هیچ وجه، همین که احساس کنیم اندک تمایلی به آقای الف هست، همه باید ساکت باشیم، یعنی در واقع حتی میل رهبری کافیست برای اینکه ما دیگر وارد نشویم."

این نماینده مجلس افزوده است: "این شیوه برخورد با موضوع برمی گردد به نوع برداشتی که ما از ولایت فقیه داریم که آیا مثلاً در هر مسئله ای ما ابتدا باید نظر ولی فقیه را بدانیم و بعد اظهار نظر کنیم، یا اینکه نه! ما مجازیم حرف خودمان را بزنیم و ابتکار عمل داشته باشیم و انتقاد کنیم و از این قبیل. دیدیم که بالأخره آن گزینه برنده شد و در عمل معلوم شد که ما برداشتمان از ولایت فقیه یکسان نیست! و وقتی باز به فرمایشات خود رهبری مراجعه میکنیم می بینیم نظر رهبری باز نظر این طرف را تأیید میکند که طرفدار آزادی عمل و اظهار عقلی و ابتکار عمل است. این است که من معتقدم تا زمانی که ما به مبانی و اصول مشترک با یک برداشت نرسیم، ایجاد وحدت کار بسیار مشکلی خواهد بود."

آقای مطهری می گوید این نحوه تناقضها و ابهام ها و کلی گویی ها باعث هزینه های مختلف سیاسی و اجتماعی برای ایران بوده است.

او در این میزگرد گفت: "خود من عضو هیئت نظارت بر مطبوعات هستم؛ یکی از مشکلات همین است، الآن می گویند این روزنامه یا این مجله، با یک آقایی که در این فتنه اخیر (اصطلاح حکومت ایران برای توصیف اعتراضهای پس از انتخابات ۱۳۸۸) منتقد بوده، مصاحبه کرده. این خودش یعنی جرم! بنابراین این نشریه باید توقیف بشود، اینجا ما می ایستیم می گوئیم این مخالف آزادی بیان است."

0 comments:

ارسال یک نظر